A Google eladhatja a világ legnépszerűbb böngészőjét
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma kérvényezni fogja, hogy kötelezzék az Alphabet tulajdonában lévő Google-t a Chrome internetes böngészőjének eladására – áll egy jelentésben. Az igazságügyi minisztérium emellett arra is javaslatot fog tenni, hogy intézkedéseket rendeljenek el a mesterséges intelligencia és az Android operációs rendszer kapcsán is.

A Google a Chrome böngésző révén részben irányítja, hogyan tekintenek az emberek az internetre, és milyen hirdetéseket látnak. A Chrome általában a Google keresőt használja, információkat gyűjt, amelyek fontosak a Google-hirdetések számára, és becslések szerint a globális böngészőpiac körülbelül kétharmadát birtokolja.
Lee-Anne Mulholland, a Google szabályozási ügyekért felelős alelnöke azt mondta, hogy
az igazságügyi minisztérium döntése túlzón radikális, ami messze túlmutat az ügy jogi kérdésein, és kárt okozna a fogyasztóknak.
Ez az intézkedés a Biden-kormányzat egyik legagresszívebb kísérlete lenne a vélt big tech monopóliumok visszaszorítására – írja a Reuters.
Trump is beszáll a Google elleni hadjáratba
Mindazonáltal Donald Trump újraválasztásának lehet a legnagyobb hatása az ügyre. Két hónappal az elnökválasztás előtt Trump azt állította, hogy vádat emelne a Google ellen, mert elfogultságot feltételez vele szemben. Egy hónappal később azonban Trump megkérdőjelezte, hogy a cég feldarabolása jó ötlet lenne-e.
A Google azt tervezi, hogy fellebbez,
amint Amit Mehta, az Egyesült Államok kerületi bírája végleges döntést hoz, amire várhatóan 2025 augusztusáig kerül sor. Mehta 2025 áprilisára tűzte ki a javasolt intézkedések tárgyalását.
Az ügyészek többféle lehetséges megoldást is felvázoltak az ügyben: felmerülhet az, hogy
- a Google évente milliárdokat fizet például az Apple-nek, hogy alapértelmezett keresőmotor maradjon a táblagépeken és okostelefonokon,
- de akár az is, hogy eladják a Chrome-ot és az Androidot is.
Mivel a Chrome piaci részesedése rendkívül magas, kulcsfontosságú bevételi forrás a Google számára. Emellett, amikor a felhasználók Google-fiókkal jelentkeznek be a Chrome-ba, a Google célzottabb keresési hirdetéseket kínálhat. A Google fenntartja, hogy keresőmotorja a minőségével nyerte meg a felhasználókat, és hangsúlyozza, hogy erős versenytársaik vannak, például az Amazon.


