BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Hyundai santa cruz

Irdatlan összegeket költ fejlesztésre a Hyundai – nem bízzák Trumpra magukat

Óvatosabbá vált a Hyundai az olajlobbi kiszolgálására készülő Donald Trump színre lépésével, és inkább otthon költi el a fejlesztésre szánt milliárdjait. A Hyundai új vezére a szavak szintjén bízik, a tettek szintjén azonban már kevésbé a Trump–Musk-tandemben.

A Hyundai egyre inkább függetleníteni kívánja magát a bizonytalan külső környezeti hatásoktól, emiatt a hazai szaktudásra támaszkodva fogja kidolgozni a következő évek új autóipari technológiáit és modelljeit. Ezt jelzi, hogy a társvállalat Kiával együtt a világ harmadik legnagyobb járműgyártó csoportját képező cég rekordösszegű, 16,65 milliárd dolláros dél-koreai beruházási keretet hagyott jóvá a folyó naptári évre, az előző évinél 19 százalékkal nagyobbat. 

Hyundai Initium
Az üzemanyagcellás Hyundai Initiumot a novemberi Los Angeles-i autóshow-n mutatták be /Fotó: AFP

Az összeg csaknem felét kutatás-fejlesztésre fordítják, kiemelten foglalkozva

  • az elektromos átállással,
  • a mesterséges intelligenciával támogatott szoftveres megoldásokkal
  • és a hidrogénhajtás fejlesztésével.

Az utóbbival egyébként a Toyota és a BMW tart vele, a többieket egyelőre elsősorban az elektrifikáció problematikája köti le. Összesen 7,9 milliárd dollárt költenek termelésük hatékonyságának növelésére, elsősorban a villanyautók gyártósorán igyekeznek optimalizálni a költségeiket. Az önvezető technológia fejlesztésére 550 millió dollárt tettek félre.

Kerüli a túlzott kockázatvállalást a Hyundai 

Közleményében a csoport a beruházási keret jelentős növelését a világpiacon dúló versenyben megszerzett pozícióik erősítésével, az ágazatot átható válság leküzdésével és a növekvő bizonytalansági tényezőktől való függetlenedés igényével magyarázta.

A rizikófaktorok részletezésétől most eltekintettek, de Chung Eui-sun vezérigazgató a múlt héten már megemlítette, hogy 

a recesszió és a geopolitikai konfliktusok miatt akadnak gondjaik az exportpiacokon. 

Ahogy odahaza is, ahol politikai és bizalmi válság egyaránt felütötte a fejét. Az előbbit a hadiállapotot hirdető, majd a közfelháborodásra visszavonulót fújó, utóbb hatalmától megfosztott elnök, Jun Szogjol után maradt hatalmi vákuum, az utóbbit a 2020 óta legalacsonyabb szintre süllyedt fogyasztói bizalom okozza.

IPO Listing ceremony of Hyundai Motor in India
A Hyundai tavaly tőzsdére vitte indiai üzletágát, s nagy terveket sző a világ legnépesebb államában / Fotó: Anadolu via AFP

Nyilvánvaló az is, hogy az amerikai elnökválasztással bekövetkező drasztikus változás, az olajbigott Donald Trump színre lépésével és a kilátásba helyezett 10 százalékos általános extravám bevezetésével át kell majd értékelniük fejlesztési terveiket és stratégiájukat. 

A zöldátállás a Hyundai kiemelt piacán, az Egyesült Államokban gellert kap Trumppal, s ez az ottani beruházásaikat erre építő dél-koreai gyártókat igen érzékenyen érinti.

A Trump–Musk-tandem okozhat álmatlan éjszakákat 

Az amerikai elektromosautó-piacon modelljeivel kiváló értékeléseket kapó Hyundai–Kia páros tavaly adta át a Georgia állambeli Savannah-ban 7,6 milliárd dollárért felhúzott új gyárát azzal a kifejezett szándékkal, hogy az ott összeszerelt villanyautóik jogosultak lehessenek a Biden-kormányzat által biztosított 7500 dolláros adókedvezményre. 

Amit Trump egyetlen tollvonással el akar törölni, hogy kedvezzen a kampányát 277 millió dollárral támogató Tesla-tulajdonos Elon Musknak. 

A támogatás megvonásával ugyanis a Tesla riválisok modelljei komoly versenyhátrányba kerülnének. A sors pikantériája, hogy a Tesla Cybertrack elektromos pick-upja épp az év elején került fel a 7500 dolláros támogatásra jogosult járművek listájára, ám ha Trump valóban szavatartó ember, akkor január 20-i első elnöki napján azonnal fel is számolja a támogatási rendszert, lábon lőve „szárnysegédjét”, akit persze más úton bőséggel kárpótolhat.

Hyundai santa cruz
A Hyundai az Amerikában pokoli népszerű pick-up-kategóriába is benevezett / Fotó: AFP

José Munoz, a Hyundai Motor Co. frissen kinevezett vezérigazgatója első tévéinterjújában optimistán nyilatkozott, szerinte mindenkinek jó, ha Musk személyében olyan ember kerül közel a tűzhöz, aki belülről ismeri az iparág minden egyes baját, és hitelesen tudja tájékoztatni erről az elnököt és a törvényhozást. 

A tavaly 4 százalékos bővüléssel történelmi rekordra futott amerikai Hyundai-eladásokra alapozva Munoz nem hisz abban, hogy a bármi élesen megváltozna Trumpékkal, s utalt arra, hogy a gyárépítésről még Trump első elnöksége idején döntöttek. Arról nem túl elegánsan már nem ejtett szót, a szövetségi és állami támogatás 2,1 milliárd dollárjához Bidenék döntése alapján jut hozzá a Hyundai. 

A háttérben persze mindenre felkészülnek, a vészforgatókönyvük arról szól, hogy Savannah-ban megduplázzák a hibridek gyártását a villanyautók rovására.

 

A Hyundai és a Kia tavalyi eladásai elmaradtak a tervezettől, együtt 7,23 millió autót (4,14 millió + 3,09 millió) gépkocsit értékesítettek. Az idei évre 2 százalékos növekedést várnak a darabszámban, megcélozva a 7,39 milliót. Ezzel stabilizálnák helyüket a világranglistán a Toyota és a Volkswagen csoport mögött és a General Motors előtt.

A dél-koreai csoport mai bejelentését kedvezően fogadták a befektetők, a Hyundai Motor árfolyama 2,3, a Kiáé 3,8 százalékkal erősödött a szöuli tőzsdén.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.