Mivel járnak a GE magyarországi érdekeltségeinél az anyavállalatnál bejelentett változások?

Érdemes előbb arra kitérni, hogy a GE miért döntött 2021 novemberében tevékenységének három nagy, önálló, rugalmas és alkalmazkodóképes vállalatba történő szervezéséről, amelyeket a jövőben a tőzsdére visz. Az alapvetően a közlekedésre, az energiatermelésre és az egészségügyre koncentráló, 130 éves nagyvállalat elért egy pontot, amelytől az előbbi területeken felhalmozott tudást, kapacitásokat, tapasztalatot és eszközöket külön-külön kívánja tovább működtetni, mert így felelhet meg a leggyorsabban a kor kihívásainak a lean alapvető szabályainak megfelelő működéssel.

Fotó: Földi D. Attila / Világgazdaság

Így tudja például legyártani a világ leghatékonyabb – 64 százalékos – hatásfokú kombinált ciklusú gázturbináját, a leghatékonyabban működő repülőgép-hajtóművét, vagy összeállítani azokat az egészségügyi és digitális megoldásokat, amelyek a testreszabott terápiákra összpontosítanak. A Magyarországon jelen lévő, szétválasztandó üzletágakat az említett döntés előtt GE Aviationnak, Powernek, Healthcare-nek és Renewable Energynek hívtuk. A GE bejelentette, hogy a tervezett szétválás befejezését követően a GE HealthCare részvényeit a Nasdaq tőzsdén „GEHC” ticker szimbólummal jegyzik be. A július 18-i bejelentés szerint a nevük a jövőben GE Aerospace, GE Vernova és GE HealthCare lesz. Elsőként az utóbbi önállósodik, a tervek szerint 2023 első negyedében kerül a tőzsdére. A Healthcare jogi szétválasztása és az önállósodás gyakorlati részének előkészítése is nagyon előrehaladott szinten áll. A bejelentett terv szerint a GE Power és Renewable üzletágát egyesítik a GE többi energiaágazatával a GE Vernova zászlaja alatt, amely 2024 elején válik majd el a GE Aviationtől.

Új, nagy befektető bevonása nincs terítéken az átalakulással kapcsolatban?

A folyamatban lévő átalakulás célja három önálló vállalat létrehozása. A HealthCare-ben mintegy 20 százalékot megtart a GE, a többi részét a tőzsdére viszi. A tervek szerint ezt követően a GE Vernovát is külön jegyezik majd a tőzsdén. Ezzel a lépéssel a GE Aerospace lesz a GE fennmaradó üzletága.

Az átalakulással egyszerűsödik a hazai GE-érdekeltségek rendkívül összetett cégkapcsolati hálója?

Természetesen igen, azon dolgozunk, hogy hogyan hozható létre a lehető legegyszerűbb, leghatékonyabb, leggazdaságosabb vállalati struktúra.

Hol tartanak a GE HealthCare kiválásának magyarországi előkészületei?

A GE HealthCare minden területen nagy előrelépéseket tesz a 2023 elejére tervezett leválás előtt. Az innovációra és versenyelőnyeink elmélyítésére összpontosítunk, hogy az egészségügyi technológia terén világelsőként haladjunk tovább. Független vállalatként előnyösebb helyzetben leszünk ahhoz, hogy a hosszú távú növekedést biztosítani tudjuk, értéket teremtve ügyfeleinknek, munkatársainknak és a befektetőink számára. 

A GE HealthCare egyik legmeghatározóbb digitális műhelye Budapesten működik.

Hétszáz magyarországi munkatársunkból 400 foglalkozik kifejezetten digitális kutatással, az e megoldásokhoz szükséges szoftverek fejlesztésével. Több mint száz adattudósunk dolgozik mesterségesintelligencia-megoldásokon, amelyekből az amerikai gyógyszerhatóság (FDA) már kettőt elfogadott, így ezeket a mindennapi betegellátásban használják.

Hogyan alakul át az energiaüzletág?

A GE Vernova márka része lesz mások mellett a korábbi GE Power, a GE Digital, a GE Energy Financial Services és a Renewable Energy üzletág is. Itt tehát jelentős, mintegy másfél év alatt megvalósítható átalakulás történik. 

Jelenleg az anyavállalat ezen üzletága adja a világ energiatermelésének több mint egyharmadát.

A GE Power több mint 20 éve jelen van Magyarországon. Veresegyházi gázturbina- és gázturbinaalkatrész-gyártó üzeme az USA-n kívül a GE Power legnagyobb ilyen gyára. Globális piacra termel, és folyamatosan növekszik a kapacitása. A veresegyházi gyárban a termelési kapacitás 2020-ról 2021-re 16 százalékkal növekedett, és az idei évre további 15 százalékos növekedéssel számolnak, amiy nagyban köszönhető az aero üzletágnak, az LMX2500 vagy LM2500 Express erőművekre vonatkozó megrendeléseknek.

Mi történik a hazai GE Aviationnel – új nevén GE Aerospace-szel?

A GE légi közlekedési üzletágánának innovatív megoldásai több mint száz éve teszik lehetővé a repülőgépek meghajtását, és többek között a világ legnagyobb kereskedelmi sugárhajtóművét, a GE9X-et építi. Az Aviation veresegyházi üzemében a szakképzett munkatársak professzionális szinten tartják karban és újítják fel a repülőgépek hajtóműveinek alkatrészeit, és a kereslet folyamatosan növekszik. Folytatódik a kompozit elemek javítási kapacitásának bővítése, és a kapacitást kiterjesztik a sugárhajtóművek statikus szerkezeteinek javítására is. A GE Aviation magyarországi leányvállalata a LEAP hajtóművek kapcsán a GE Aerospace és a Safran Aircraft Engines 50-50 arányú vegyesvállalatának, a CFM-nek a vezetőjavító létesítményeként is pozicionálja magát a jövőben.

A GE-üzletágaknak több évtizedes múltjuk van Magyarországon. Újonnan kifejlesztett gyártástechnológiáik egyre hatékonyabbá teszik az általuk előállított berendezések gyártását. Növekedésük azt üzeni a magyar gazdaságnak, hogy még mindig elérhető a jól képzett munkaerő, a magyar ember tanulékony, és már láthatók az oktatásiintézmény-rendszer átalakításának pozitívumai is. 

A GE-nek jó példái vannak az egyetemekkel és a szakképző intézetekkel való vállalati együttműködésekre is a különböző üzletágakban. Ez köszön vissza az állam által kezdeményezett légiipari klaszterben való részvételében is. 

A hazai légiipari GDP-nek több mint 40 százalékát a GE termeli meg a klaszter vezetője, Lepsényi István korábbi közlése szerint. Még rengeteg a teendő a hazai légiipari képzés, a kutatás-fejlesztés, az ipari technológiák megismerése és a vállalatok együttműködése terén, de a GE aktívan közreműködik annak érdekében, hogy Magyarország a légiiparban elérje, amire valóban képes.

Hogyan mutatkozik meg az említett növekedés az üzletágak 2021-es eredményében?

A globális összesítésben legnagyobb üzletágban, a GE Aviationnél kiemelkedő volt a 2019-es év, ahogyan a légiipar és a légi közlekedés egészében is. 2020-ban azonban a pandémia miatt mindenki a megbízások csökkenésére számított, a nemzetközi légiipari szövetség egyenesen 25 millió állás megszűnését vetítette előre az ágazatban, és azt, hogy majd e mélypontról kell három-öt év alatt mindent újraépíteni. 

Ám nálunk épp a fordítottja történt: az amúgy is kis kapacitással működő légitársaságok sorra hozták előre gépeik turbina- és turbinaalkatrész-felújításait, így jelentős mennyiségű nagy- és kisjavítási megrendeléseket adtak a gyáregységünknek.

Ennek köszönhetően a 2020-as 69 milliárd forintos nettó árbevételt tavaly 70 milliáros követte. Bár ez nem volt túl nagy növekedés, mivel a GE minden területén a lean szemlélet alapján dolgozunk, az adózott eredményünk 35 milliárdról 44,8 milliárdra nőtt. Mi voltunk Pest megye egyik legnagyobb adózója, és remélem, az idén is mi leszünk. Folytatjuk azt a növekedést, amely mögött átszervezések, fejlesztések, észszerűsítések állnak. Ez év júliusára már teljesítettük a 2019-es volumen több mint 90 százalékát. Bár a járvány idején kissé esett a létszámunk, azóta visszapótoltuk, a következő 18 hónapra pedig már látjuk a feladatainkat.

Nem tartanak attól, hogy előbb-utóbb lecseng a javítási és karbantartási boom?

Steven Edwards gyárigazgató gondolt erre. A pandémia közepén érkezett – ő egyben a GE Aviation és majd a leendő GE Aerospace ügyvezető igazgatója is –, és szép sikereket ért el abban, hogy újabb munkákat kapjon a veresegyházi bázis: például a sugárhajtóművek új generációja alkatrészeinek javítását, fejújítását. Ez fejlesztéssel és a telephely bővítésével is jár.

Hogyan szerepelt tavaly az egészségügyi üzletág?

A GE HealthCare nettó árbevétele 2021-ben 40,3 milliárd volt, az adózott eredménye pedig az előző évhez viszonyítva 2,2 milliárdról 3,2 milliárdra növekedett. Nem volt jelentős az adózott és az adózás előtti eredményünk közötti különbség, mivel kutatás-fejlesztést végzünk, a járvány alatt tetemes kedvezményben részesültünk. Magyarországon a HealthCare kibővítette a portfólióját a használt berendezések felújítási tevékenységével. Az üzletág élén Vámos Tamás áll.

Fotó: GE HealthCare

Az egészségügyi eszközök felújítása hazai vagy anyavállalati szintű kezdeményezés?

A kezdeményezés globális. A felújított orvosi berendezések globális piaca kritikus szerepet játszik annak fejlesztésében, hogy a megfizethető, minőségi egészségügyi ellátás minél szélesebb körben hozzáférhetővé váljon. A GE HealthCare GoldSeal programja több mint 20 éve segít csökkenteni az orvosi képalkotó berendezések cseréjénél keletkező hulladékot azáltal, hogy lehetővé teszi az üzemen kívül helyezett képalkotó rendszerek berendezéseinek, illetve alkatrészeiknek újrafelhasználását. A felújításra alkalmatlannak minősített gépeket az élettartamuk végén szétszerelik, majd az átvételi teszt sikeres teljesítése után az egyes alkatrészeket kiszerelik és újrafelhasználás céljából elkülönítik.

Milyen eredményt ért el 2021-ben a GE energetiai üzletágát alkotó GE Hungary Kft.?

Két éve 189,3 milliárd forintos nettó árbevétele és 9 milliárdos adózott eredménye volt. Az előbbi mutató értéke a múlt évben 147,2 milliárd esett, az utóbbié viszont 18,2 milliárdra nőtt. Érdekes a veresegyházi gázturbina- és gázturbinaalkatrész-gyár eredményeinek a háttere: a fenntartható befektetések feltételeit rögzítő uniós taxonómiarendelet szerint az európai energiatermelés zölddé válásának átmeneti időszakában a földgáz és a nukleáris energia is elismert energiahordozó, így támogatást kaphat az ehhez kapcsolódó berendezések gyártása. 

A gyárunk kapacitása megtelt, a termelés csúcsra jár. Ez várhatóan így is marad, mert a villamosenergia-rendszerek fenntartásához, a megújuló alapú termelés hálózatba kapcsolásához a piacnak szüksége van az általunk gyártott termékekre.

Az elmúlt év második felében a kihívás számunkra a kritikus nyers- és alapanyagok beszerzéséé volt. Így, amikor 2021 végén világszerte megbolydult ezen anyagok beszerzési hálózata, a mi ellátásunk már biztosított volt. Az említett, több mint 64 százalékos hatásfokú, részben hazai gyártású turbináink reményeink szerint szerepet kapnak a mátrai erőmű szenesblokkjainak lecserélésében, várjuk a pályázat kiírását. Hasonló projektünk van Lengyelországban, Németországban pedig az RWE épít be tizenegy, Veresegyházon összeszerelt tartalékegységet, együtt 300 megawattnyi teljesítménnyel. A veresegyházi gyár sikereiben fontos szerepe van Horváth Zoltán Gábor gyárigazgatónak – aki a GE Power üzletágat vezeti Magyarországon – és csapatának.

A Paks II. projekt megkapta a létesítési engedélyt. Hozzálátott a GE az atomerőműhöz szállítandó turbinák gyártásának előkészítéséhez?

Valóban fontos a létesítési engedély, és elkötelezettek vagyunk a beruházás mellett. Mi a gőzturbina franciaországi gyártására kiírt tendert nyertük meg. A szankciók maximális betartásával rendszeres kapcsolatban állunk megbízónkkal, amelynek az alvállalkozója vagyunk, és dolgozunk a projekt megvalósításán. Egyébként világszerte boomszerűen nő az igény a nukleáris kapacitások létesítésére, mert ezzel a technológiával lehet viszonylag alacsony és kontrollálható áron szén-dioxid-kibocsátás nélkül energiát termelni.

Megnevezte a három új társaság első számú vezetőjét. Ön hol folytatja?

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a kelet-közép-európai régióban több mint 15 országot érintően levezényelhetem a várhatóan 2025 elejéig tartó szétválasztást. Ez, illetve az Európa jövőjét alapvetően meghatározó geopolitikai, gazdasági folyamatok – gondolok itt a válaszkeresésre a kibontakozóban lévő energiaválság kihívásaira, vagy a régió versenyképességének megőrzésére – a közeljövőben rendkívüli szakmai feladatokat rejtenek magukban egy olyan vállalat vezetésében való részvétel során, mint a GE, egy olyan szakember számára, mint jómagam.