Az orosz olajtermékekre vonatkozó brüsszeli szankciók elsősorban a gázolaj piacán okozhatnak problémát – mondta a Századvég energia- és klímapolitika-üzletágának vezetője a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában.

EU stops buying oil products from Russia
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Hortay Olivér erről annak kapcsán beszélt, hogy vasárnap lépett életbe az a – még a nyáron elfogadott – szankció, amely megtiltja az orosz eredetű kőolajból készült üzemanyagok forgalmazását az Európai Unióban.  

Az intézkedés elsősorban a gázolaj piacán okozhat problémát, mert az EU nem rendelkezik elegendő finomítókapacitással, napi 1-1,5 millió hordó gázolajimportra szorul. E mennyiségnek több mint a felét eddig Oroszországból szerezte be az unió.

A szakértő elmondta, hogy az üzemanyag-kereskedők az elmúlt hetekben igyekeztek tartalékokat képezni, a készletek 25-30 napnyiról akár 40 napnyira is nőhettek, így a következő napokban, hetekben még nem lesznek ellátási problémák. Kérdésessé válik azonban, hogy hosszú távon miként alakul át az EU gázolajpiaca, továbbá hogy mennyiben és honnan lehet helyettesíteni a kieső mennyiségeket. 

A szakértő prognózisa szerint elsősorban kínai, indiai és közel-keleti finomítók helyettesíthetik majd az orosz forrásokat, így azonban Európa messzebbről és drágábban tudja beszerezni az olajtermékeket. A piac kínai és indiai szereplői nagy részben orosz nyersolajat vásárolnak, így kérdés, hogy mi értelme az embargónak.  

Magyarország mentességet kapott az Oroszországból csővezetéken érkező nyersolaj importjára vonatkozó szankció alól. Másfelől sikerült a régió országaival együtt kiharcolni, hogy a régióban mentességet kapott finomítókban előállított üzemanyagot olyan arányban lehessen továbbértékesíteni, amilyen arányban nem orosz eredetű nyersolajat tartalmaz. Ugyanakkor a magyar üzemanyagpiac fenntartható ellátásához szükség van importra, ezért Magyarország sem vonhatja ki magát az európai árfolyamatokból. 

Hortay Olivér egyúttal nagyon súlyos, abszurd javaslatnak nevezte azt az uniós szankciós elképzelést, amely az összes orosz fosszilis energiahordozó – köztük a földgáz, azonfelül pedig a nukleáris fűtőelemek – behozatalát megtiltaná. Úgy vélte, a javaslatnak nagyon súlyos következményei lennének, és akár az áramellátásban is súlyos problémákat okozhat.

Energiajogász: Brüsszel fittyet hány a szakmai figyelmeztetésekre

Tóth Máté szerint 20-25 millió tonna dízel fog hiányozni a piacról, és nagyjából napi egymillió hordó dízel behozatalára szorulhat Nyugat-Európa.