Egy Sanghajban élő vállalkozó igencsak meglepődött, amikor a Covid–19 miatt bevezetett karantén első napjától ingyen gourmet ételek és desszertek érkeztek a lakására, a küldők pedig olyan luxuscégek voltak, mint a Louis Vuitton vagy a Cartier. A Reuters által megszólaltatott fiatal nő a lelkes vásárlója ezeknek a márkáknak, a cégek pedig ilyen és ehhez hasonló figyelmességekkel igyekeznek biztosítani VIP ügyfeleik hűségét. 

Bár az ajándékok nem nagy értékűek, a vevők értékelik az erőfeszítést, legalábbis a Reutersnak nyilatkozó hölgy szavaiból ez derül ki. Sanghaj lakóira április eleje óta rendkívül szigorú karanténszabályok vonatkoznak, ahol koronavírusos megbetegedést észleltek, ott az emberek nem hagyhatják el a házaikat, egyes környékeket pedig teljesen elzártak a külvilágtól. 

Az ott élőknek még az ételvásárlás is gondot okoz, hiszen a szupermarketek bezártak, az ellátási láncok akadoznak. Az állami „mentőcsomagok” pedig a hírek szerint eléggé hektikusan érkeznek, a bennük lévő ételek minősége igen változékony. Ezért sok vállalat maga gondoskodik otthon rekedt dolgozójáról, a tehetősebbeket pedig a luxuscégek mellett a bankok és a luxusszállodák is kényeztetik különböző, házhoz küldött finomságokkal. Mindez nem kerülte el a közösségi média figyelmét sem, és egyre jobban kidomborítja a társadalmi osztályok közötti különbségeket. 

Chengdu,,Sichuan,Province,,China,-,Jan,19,,2019:,Chinese,Woman
Fotó: Shutterstock

Az ajándékok mellett néhány márka online programokkal szórakoztatja a vevőit: a Dior például hétnapos ingyenes prémium-jógatanfolyamot, egy másik luxuscég otthon végezhető arcmasszázs-kezeléseket kínál a neten. A Prada virtuális kulturális klubot tartott, ahova írókat, filmrendezőket, zenészeket hívtak meg, akik többek között filmeket, könyveket ajánlottak a karantén idejére. Bár a Reuters igyekezett megszólaltatni a nagyobb luxuscégeket, sem a Louis Vuitton, sem a Dior, sem a Cartier nem reagált a megkeresésre. 

Mivel Kína luxusértékesítéseinek 12 százaléka Sanghajban zajlik, így érhető, hogy a nagy márkák miért csapnak ekkora felhajtást a vevőik körül. Ráadásul egy kényszerű otthonlét során a tehetősebbek hajlamosabbak még több pénzt költeni, a márkák pedig igencsak vigyáznak arra, hogy még véletlenül se pártoljanak el tőlük ezek a vevők. 

A luxuscégek nem csupán termékeket, hanem egy életérzést is árulnak, gyakorlatilag érzelmi kapcsolódás jön létre eladó és vevő között – magyarázza a Gusto Luxe digitális marketingcég vezetője, Lily Lu. Ezt a kapcsolatot pedig ápolni kell. Ezek a vásárlók évente több tízezer dollárnak megfelelő jüant költenek a luxuscégek termékeire, bár a VIP cím elnyerésének alsó határa cégenként változik. A globális márkák tehát ilyen módon igyekeznek biztosítani, hogy bár vevőik jelenleg nem vásárolhatnak személyesen, a lezárások után minél hamarabb visszatérjenek az üzletekbe.