A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálni kezdte a Lidl 2023. február 13-án indult kereskedelmi kommunikációját. A kiskereskedelmi lánc az említett időponttól kezdve úgy reklámozta magát, hogy a legolcsóbb élelmiszerlánc. A szerint ez a szlogen az átlagfogyasztónak azt sugallja, hogy a Lidl minden más magyarországi élelmiszerláncnál alacsonyabb áron kínálja a termékeit. Mivel feltételezhető, hogy ez az állítás valótlan, így a GVH elkezdte vizsgálni az állítás valóságtartalmát.

20220824 Budapest 
Lidl 
Illusztráció

Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG 

A képen: bevásárlókocsi
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A Lidl reklámjában a Pénzcentrum által elkészített felmérésre hivatkozik, azonban a hivatal úgy látja, hogy az így elvégzett felmérés nem alkalmas arra, hogy a Lidl állítását objektíven alátámassza és igazolja – olvasható a GVH közleményében. 

Egyrészt a felmérés nem volt reprezentatív, másrészt a benne szereplő adatok a reklám közzététele előtti időszakból (2022. december 2. és 2023. január 30.) származtak. 

Ezek alapján a GVH a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlat gyanúja miatt versenyfelügyeleti eljárást indított. Egyelőre nem biztos, hogy a Lidl jogsértően járt volna el, ez a versenyhatóság vizsgálatából derül majd ki. Tehát a versenyfelügyeleti eljárás nem jelenti azt, hogy a cég jogsértést követett volna el.

Árak feketén-fehéren: kiderült, melyik most a legolcsóbb és a legdrágább magyar bolt – meglepő az eredmény

A végösszeg szempontjából biztos, hogy nem mindegy, hol vásárolnak a magyarok. Akár 20-30 százalékos különbségek is tapasztalhatók a pénztáraknál.

A GVH eljárására három hónap áll rendelkezésre. Indokolt esetben a vizsgálati idő két alkalommal, egyenként két hónapra meghosszabbítható.

A Gazdasági Versenyhivatal július elsején elindította az online árfigyelő rendszert, ahol hat kiskereskedelmi lánc termékeinek az árát lehet összehasonlítani. Az oldalon nagyjából 1200 üzlet több mint 60 termékkategóriába tartozó árucikkei vannak felsorolva.

FRISSÍTÉS – Reagált a Lidl

„A Lidl Magyarország, a pénzcentrum.hu és a Debreceni Egyetem közös kutatására alapozta reklámkampányát. A két hónapon át tartó felmérés során megkérdezett több mint 17 ezer fogyasztó rangsorolta a kutatásban szereplő üzletláncokat, aszerint, hogy melyikben lehet a legkedvezőbb áron bevásárolni a termékkategóriák meghatározása nélkül" – írta reakciójában a Lidl. A vállalat álláspontja szerint a fogyasztókat a jogszabályoknak megfelelően tájékoztatta mind a Lidl-től függetlenül végzett kutatásról, mind pedig a reklámállítás jellegéről. A Lidl Magyarország a hatósággal együttműködik és a témában releváns kért információkat teljes körűen rendelkezésre bocsátja