Éppen egy hete startolt el a kormányzati árfigyelő. A rendszerhez nagy reményeket fűztek, azt várták tőle, hogy kiszélesíti a versenyt a kiskereskedelmi ágazat legnagyobb szereplői között. Hogy ez valóban így lesz-e, arról korai mérleget vonni, mindenesetre egy biztos: ha jelentős energiaráfordítással is, de bárki számára egyértelműen kiderülhet, aktuálisan melyik boltnál a legolcsóbb a bevásárlás.

20230525 BudapestBevásárlásFotó: Kallus György
Feketén-fehéren kiderült, melyik a legolcsóbb magyar bolt: a kasszáknál 20-30 százalékos különbség is lehet az árakban. (Fotó: Kallus György / Világgazdaság)

Amikor jelentős energiaráfordításról beszélünk, azt szó szerint kell érteni. Ahhoz ugyanis, hogy érdemben össze lehessen vetni a bolti árakat, aprólékos adatgyűjtés szükséges. Ez olyan tudatosságot feltételez, ami nem feltétlenül reális a jellemző vásárlói attitűd alapján. Persze az is igaz, hogy az árfigyelőnek ebből a szempontból van pedagógiai hatása, hiszen megadja a lehetőséget a fogyasztónak, hogy bevásárlás előtt forintra pontosan feltérképezze, melyik bolt mit kínál a számára. Egy biztos: érdemes tájékozódni, 

a pénztáraknál ugyanis akár 20-30 százalékos eltérésekkel

is szembesülhet a vásárló a végösszegben.

Mit tud az árfigyelő azonnal?

Mint arról a Világgazdaság is beszámolt, az árfigyelő oldalán 62 kategóriában érhetők el termékek, ezek ára egyesével összevethető. Ennek köszönhetően egy kattintással látszik, hogy melyik boltnál a legolcsóbb például a 2,8 százalékos tej vagy a pulykamellfilé. Egyesével végighaladva az árucikkeken két megállapítás vonható le: 

  • sok termékkategóriában forintra egyeznek vagy legfeljebb 5–20 forintos eltéréseket mutatnak az egyes kereskedők által kínált legalacsonyabb árak; 
  • jó néhány árucikknél viszont több száz forint is lehet az árkülönbség.

Ha valaki csak az alapján vásárol, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, akkor már ez a nagyon egyszerű böngészés is célravezető. Hiszen pontosan látja, hogy például mennyibe kerül ugyanaz a tejföl a Lidlben, az Aldiban, a Tescóban, a SPAR-ban, a Pennyben vagy az Auchanban. 

Miért jobb a Világgazdaság által bemutatott árfigyelő-vizsgálat?

Ugyanakkor az talán kijelenthető, hogy az átlagos magyar fogyasztó nem keres fel mondjuk öt boltot csak azért, hogy a neki fontos öt különböző termékhez a legalacsonyabb áron jusson hozzá. Ehelyett jó eséllyel felkeresi a hozzá legközelebb eső vagy az általa leginkább preferált kiskereskedelmi láncot, és egyben intézi el a bevásárlását. Pedig – és ehhez már elmélyültebb vizsgálatot kell folytatni – az árfigyelő adatait felhasználva az is kideríthető, hogy amennyiben egy helyen vásároljuk meg az említett öt terméket, akkor melyik bolt kasszájánál fizetjük a legkevesebbet.

Lapunknak ennél sokkal szélesebb kutatási eredmény is a rendelkezésére áll. Ez az összehasonlító vizsgálat az árfigyelő elindulása óta rögzítette mind a 62 termékkategória árait minden egyes nap. Ezeket összesítette és kosárba rendezte. Ebből pedig az is kiderült, hogy ha a fogyasztó egy helyen szeretné megvásárolni a 62 kategóriába tartozó árucikkeket, akkor melyik kiskereskedelmi láncnál jár a legjobban, 

vagyis melyik hazai bolt a legolcsóbb a teljes kosarat nézve.

Fontos tanulság: nem feltétlenül az a bolt bizonyul a legolcsóbbnak a kasszánál, amelyik a legtöbb legolcsóbb árú terméket kínálja. Minden kereskedőnél van ugyanis legolcsóbb, középmezőnyös és legdrágább ár. A tényleges árkülönbséget csak ezek egybevetése képes kirajzolni, tehát a kosár szintjén látszik leginkább az árelőny.

Hogyan készült a Világgazdaság által bemutatott árfigyelő-vizsgálat?

Mielőtt ismertetjük a pontos eredményeket, muszáj néhány mondatban a módszertanról is beszélni. 

  1. Bár az árfigyelő múlt szombaton startolt, a vizsgálat a hétfőtől péntekig tartó időszak adatait használta. Azért hagyta ki a múlt szombati és vasárnapi árakat, mert a friss rendszerből fakadóan azok még jelentős bizonytalanságot mutattak: sok terméknél hiányoztak az árak vagy rosszak szerepeltek, amelyek napon belül többször módosultak. 
  2. Annak érdekében, hogy almát az almával lehessen összehasonlítani, a kutatás csak a mindenkinél elérhető termékeket pakolta bele a vásárlói kosarakba. Tehát hiába volt étkezési burgonya a Tescónál és a Pennynél csütörtökön, mivel a többiek kínálatában ez nem szerepelt, ezért ez a tescós és a pennys kosárból is kimaradt. Hiszen ha nem azonos a kosárösszetétel az egyes kiskereknél, az torzítana az eredményen. 
  3. A kosarak összeállításánál minden termékkategóriában minden kiskereskedőnél az általa kínált legalacsonyabb elérhető egységár (kilogramm, liter stb.) került be.
  4. Végül a vizsgálat alanyait is tisztázni kell. Az árfigyelőben egyelőre csak a legnagyobb kereskedelmi üzletláncok kötelesek adatot szolgáltatni az áraikról. Azok, akiknek az előző üzleti évben elért nettó árbevétele meghaladta a 100 milliárd forintot. Ez jelenleg az alábbi boltokra igaz: Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., Auchan Magyarország Kft., Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., Penny-Market Kft., SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Tesco-Global Zrt. Vagyis a gyűjtés nem tartalmazza a CBA-Príma vagy a Coop és Reál árait.

Ezek után lássuk a konkrétumokat.

Melyik a legolcsóbb bolt?

Hétfő, július 3. 

Hétfő, július 3. – Az Aldi nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)62 71268 10374 93059 98765 76570 163
Sorrend

2.

4.

6.

1.

3.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

4,54

13,5

24,9

9,63

16,96

Kedd, július 4.

Kedd, július 4. – Az Aldi nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

61 011

64 847

75 430

59 987

62 954

70 583

Sorrend

2.

4.

6.

1.

3.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

1,71

8,10

25,74

4,95

17,66

Szerda, július 5.

Szerda, július 5. – A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

58 723

62 519

75 450

59 987

62 841

69 667

Sorrend

1.

3.

6.

2.

4.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

6,46

28,48

2,15

7,01

18,64

Csütörtök, július 6.

Csütörtök, július 6. – A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

58 860

61 297

77 238

61 185

60 048

70 957

Sorrend

1.

4.

6.

3.

2.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

4,14

31,22

3,95

2,02

20,55

Péntek, július 7.

Péntek, július 7. – A Tesco nyertTescoAuchan SPARAldiLidlPenny
Kosár értéke (forint)

58 700

59 374

76 954

61 335

59 857

64 501

Sorrend

1.

2.

6.

4.

3.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ?

1,15

31,10

4,49

1,97

9,88

Összességében a következők jelenthetők ki a vizsgálat alapján:

  • Öt napból kettőt az Aldi nyert, hármat a Tesco, más bolt nem szerzett első helyet.
  • Látszik az is, hogy az olcsó boltok között nem nagyok a különbségek a végösszegben: az első két helyezettnél 5 százalék alatti az árkülönbség, ami 100 forintra vetítve 5 forint.
  • A Penny minden nap az ötödik helyen zárt.
  • A SPAR minden nap a hatodik helyen zárt.

Érdekes lesz mindezek függvényében látni, hogyan reagálnak a második héten egymásra a boltok, élesedik-e a verseny és módosul-e az egyes üzleteknél az árképzés. A Világgazdaság a tervek szerint a jövő hét végén ismét közli a heti eredményeket.

újabb fejlesztések jönnek az árfigyelőnél

Egy hét alatt elérte a 25 milliót az összes letöltések száma a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett árfigyelő oldalon – közölte szombaton a versenyhatóság. A honlapot létrehozó munkacsoport már dolgozik a fejlesztéseken, amihez a fogyasztók javaslatait, észrevételeit is felhasználják. Lesz elmenthető bevásárlólista, kalkulátor, valamint fejlesztik az okostelefonokon való megjelenítést és az árfigyelő térképes funkcióját. Azt is írták, hogy már az első napokban több termékcsoportban (tojás, kenyér, sertéshús) árcsökkentéseket, különböző akciókat hajtottak végre a boltok, „az egyik kiskereskedelmi lánc kifejezetten az árfigyelő indulásával összehangolva mérsékelte több mint 100 termékének a fogyasztói árát”.