BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sült krumplitól a lazackrémes sushiig – Olcsón is jól lehet lakni, de gasztroélményt is kínál a Sziget

Ma indul hivatalosan a Sziget Fesztivál, ami – leginkább az infláció miatt – drágább lett, mint tavaly, de éppen ezért kötelező minden ételt árusító helynek egy úgynevezett „budget foodot” is az étlapon tartania, melynek maximált ára 2500 forint.

Mindenki érzi, hogy elszabadultak az árak a világban, Magyarországon pedig kiemelkedően magas az infláció – mondta a Világgazdaságnak Bacsa Attila, a Sziget Zrt. Kereskedelmi vezetője. Hozzátette, ez leginkább az élelmiszeriparban, azon belül a vendéglátásban is érezteti hatását. A szállítási költségek, az energiaárak, a munkabér, az élelmiszerárak (liszt, tojás, vaj) mind-mind olyan tényező, amelyek áremelkedést okoznak – sorolta. Ezt természetesen a vendégek is érzékelik, emiatt találták ki, hogy

kötelezően szerepeljen minden élelmiszert áruló stand étlapján egy „budget food”, amelynek a maximumára 2500 forintban lett megszabva.

 

Fotó: P. A. R.

Vannak olyan helyek, ahol a megszabott összeg alatt vannak ezek az alaptermékek. A drágább, prémiumhelyeken, ahol például magas minőségű halételek vagy minőségi marhahúsból készült hamburgerek készülnek 5-6 ezer forintos áron, nem lehet kihozni egy jó, laktató ételt ennyiből, de nekik is kell készülniük olyan termékkel, amely megfelel a kritériumnak.

Fesztiválinfláció: összehasonlítottuk a Sziget Aldi-árait egy belvárosi Aldi üzlet áraival

Idén is az Aldi üzemelteti a legnagyobb vegyesboltot a Szigeten. A kiskereskedelmi lánc híres arról, hogy kedvező árakkal várja a vásárlókat az egységeiben, most pedig az is kiderül, hogy a Sziget-lakók pénztárcája is megkönnyebbülhet-e a fesztivál ideje alatt.

 

Az étel- és italárusító sorok közel két kilométer hosszúak, 125 vendéglátó hellyel

Bővül például a nemzetközi ételkínálat, így többek között van kínai, thai, indonéz, japán, görög, francia, brazil, amerikai, szerb, mexikói, török étel, és természetesen a hazai ízek is megtalálhatók a lángostól a gulyáslevesig. Persze vannak hagyományos „fesztiválételek” is, így akár egy szelet pizzával vagy egy hot doggal az egyik kézben, a másik kezünkben pedig egy itallal vonulhatunk színpadtól sátorig. Aki pedig ennél többre vágyik, akár kedvenc éttermébe is belefuthat a Szigeten, ahol ott van a Mák étterem, a 101 Bisztró, a Yama, a Zing Burger, a Che-Che Burger, az Unicorn Bistro, a Meraki görög étterem, az A Table, a Vegan Love, a Digó Pizza, a Nemo Fish & Bar vagy akár a BITE. De még nincs vége a sornak: több food truck blokk is van a Szigeten, ahol az ország kiemelkedő food truck vendéglátósai kínálják ételeiket. Több tematikus food court is található a rendezvény területén, így vöröshúsmentes ételek két blokkban is lesznek, illetve a nemzetközi kínálatot is egyben találhatjuk meg, két blokkban is. A szervezők gondoltak a „mentesen” étkezőkre, így vegetáriánus, vegán, gluténmentes, laktózmentes és cukormentes kajákból is van választék, mint ahogy több gyömölcs-zöldséges pont is fellelhető, ahol egészséges turmixot, ha úgy tetszik, vitaminbombát is készítenek a bulizóknak. A szervezők a kényelemre is nagy figyelmet fordítottak, a blokkokban árnyékolt ülőhelyeken lehet majd nyugodtan fogyasztani, ha épp nem sietünk a koncertre.

Fotó: P. A. R.

 

2200 és 10 ezer forint között az árak

Az idei év egyik nagy törekvése a vendéglátás fenntarthatóságának fokozása. A szervezők alapvető célja, hogy kisebb karbonlábnyom mellett elkészülő ételeket kínáljanak a vendéglátóhelyek. Ennek érdekében a szervezők kampányt indítottak a vendéglátósok körében, aminek következtében a vendéglátó partnereik 80 százaléka legalább két vegetariánus főételt kínál, sőt 40 százalék felett van a vöröshúst egyáltalán nem kínáló partnerek aránya. A kampány célja volt továbbá, hogy a vendéglátósok minél nagyobb arányban használjanak magyar élelmiszert. Mindezen túl bevezettek egy hét pontból álló fenntarthatósági kritériumrendszert is, amiből legalább két kitételnek minden vendéglátósnak meg kell felelnie, figyelemmel az étkészletre, a csomagolóanyagokra, az alapanyagokra, az energiatakarékos megoldásokra és a hulladékgyűjtés módjára is.

Fotó: P. A. R. / VG

Persze mindig nagy kérdés, hogy mennyiért lehet enni és inni a fesztiválon, azaz hány forint a sör vagy a hamburger, és általában minden étel és ital a Szigeten

– mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője. Persze citálhatjuk a KSH adatait, hogy mennyivel drágultak általában az alapanyagok, milyen nehéz személyzetet találni, és mennyit kell kifizetni a munkájukért, mennyivel más egy időszakos fesztiválkörnyezetbe kitelepülni egy-egy egységgel, és abba bele sem gondolunk, milyen járulékos költségek terhelik egy vendéglátó működését. Bele sem gondolunk, mint abba sem, hogy egy boltban, teli kosárral a pénztárhoz érve, miért fizettünk 23-30 ezer forintot, de mindenképpen többet, mint pár hónappal, sőt egy évvel ezelőtt. Azzal is lehet érvelni, hogy a nemzetközi fesztiválpiaccal összehasonlítva, a Sziget még mindig jobban áll az árak tekintetében. 

A Sziget árainak kialakításánál minket idén is az vezérelt, hogy a fesztivál árai ne legyenek magasabbak, mint egy fővárosi hely hasonló kínálatában

– mondta Kádár Tamás, „és ehhez határozottan tartottuk magunkat idén”.

Arra a kérdésünkre, hogy italt próbálnak-e még becsempészni, viccesen azt felelte, hogy sok ilyen próbálkozás kudarcba fulladt, hiszen tavaly egy fiatalember a Dunán próbálta leúsztatni a söreit, de olyan is volt egy másik fesztiválon, hogy az elásott töménytelen mennyiségű tömény fölé egy nagyszínpad került, azt pedig a szervezőknek a kérés ellenére sem sikerült arrébb helyezniük… Ehelyett mindenképp jobban jár az, aki nem kockáztat, hanem bent becsületesen megveszi az italát – zárta a Sziget főszervezője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.