BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brutális légisztrájk a világ második legnagyobb országában: ez már háború, napi százezer utas reked a földön – nincs segítségük

A szakszervezet törvényt sért, de nem érdekli. Az Air Canada utaskísérői nem veszik fel a munkát.

Az Air Canada felfüggesztette a légi járatok újraindításának terveit, mert a tízezer utaskísérőt képviselő szakszervezet nem engedelmeskedik a kormánynak, és a tagjai a munkaügyi kérdésekben illetékes bizottság utasítása ellenére nem hajlandók befejezni a sztrájkot és felvenni a munkát. A társaság a munkabeszüntetés miatt már kénytelen volt több mint hétszáz járatot felfüggeszteni, a szakszervezet pedig bírságot és a vezetői börtönbüntetését kockáztatja.

Air Canada
Az Air Canada utaskísérői folytatják a sztrájkot / Fotó: Anadolu via AFP

A Kanadai Közalkalmazottak Szakszervezete (CUPE) szerint azonban a munkaügyi bizottság utasítása alkotmányellenes, és „a légitársaság profitjának védelmét szolgálja”. Az érdekképviselet felkérte az Air Canadát, amely az ország legnagyobb légitársasága, hogy üljön vissza a tárgyalóasztalhoz, hogy „tisztességes megállapodást” kössenek.

A legfrissebb hírek szerint az Air Canada hétfő estig halasztotta el az újraindítási terveket.

A szakszervezet döntése még jobban összezavarta és frusztrálta a repülőtéren várakozó utasokat, akiket a Reuters tudósítása szerint nem segít a légitársaság.

„Magunknak kell megoldanunk a helyzetet, gondoskodnunk magunkról, mivel az Air Canada jelenleg semmilyen segítséget vagy lehetőséget nem kínál” – mondta egy vancouveri utas a hírügynökségnek a torontói Pearson nemzetközi repülőtéren.

Air Canada To Cancel Flights, Toronto/Canada
Az utasok nem tudják, mikor szállnak fel a gépek / Fotó: NurPhoto via AFP

Egy hazatérni készülő olasz utas érdeklődésére, hogy mikor indulnak végre el a gépek, az Air Canada vasárnap csak annyit közölt, hogy „talán holnap, talán kedden, talán pénteken, talán szombaton – nem tudjuk”.

Bírságot és börtönt kockáztat a szakszervezet

Az utaskísérők szombaton léptek sztrájkba, miután több hónapnyi tárgyalás után zsákutcába jutottak a tárgyalások a kollektív szerződésben felajánlott fizetésről. A sztrájkbejelentés után alig pár órával a Kanadai Munkaügyi Kapcsolatok Tanácsa máris engedelmeskedett Patty Hajdu munkaügyi miniszter kérésének, és elrendelte a kötelező érvényű választott bírósági eljárást.

A szakszervezet szerint azonban ez az eljárás leveszi a nyomást a légitársaságról. 

Az engedetlenséggel azonban az érdekképviselet törvényt sért,

és ez nagyon ritka Kanadában: 1978-ban tette meg a postásszakszervezet, amelyet bírsággal sújtottak, a vezetői pedig börtönbüntetést kaptak a parlament megsértéséért.

Air Canada flight attendants begin strike
Nem elég a légitársaság béremelési ajánlata / Fotó: Anadolu via AFP

A kormány legjobb lehetősége most is bírósághoz fordulni, ha a szakszervezet nem hátrál meg. A Mark Carney vezette kisebbségi liberális kabinet emellett megpróbálhat elfogadtatni a törvényhozásban egy munkafelvételt kötelezővé tevő törvényt, ehhez azonban a politikai vetélytársak együttműködés és mindkét ház jóváhagyása szükséges, a törvényhozás viszont szeptember 15-ig nyári szünetet tart.

Nem elég az Air Canada béremelési ajánlata

Az AP amerikai hírügynökség tudósítása szerint a sztrájk naponta mintegy  130 ezer utast érint a nyári csúcsszezonban.

A légitársaság legutolsó ajánlata négy év alatt 38 százalékos emelést tartalmazott,

beleértve a juttatásokat és a nyugdíjakat is, amelynek következtében „a légiutas-kísérők lennének a legjobban fizetettek Kanadában”.

A szakszervezet azonban elutasította az ajánlatot, mondván, hogy az első évben javasolt 8 százalékos emelés az infláció miatt nem elégséges. Kanadában az éves infláció 1,9 százalékos volt júniusban a májusi 1,7 százalék után, a maginfláció viszont 2,7 százalékkal négyhavi csúcsra ugrott 2,5 százalékról.

A sztrájk becslések szerint napi 50-60 millió dolláros kiesést okoz a légitársaságnak. (Egy kanadai dollár 245,4 forint.)

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.