Más dimenzióban
A Matra által fejlesztett egyterű tulajdonképpen már 1979-ben készen állt a sorozatgyártásra, de a partner PSA-konszern túl kockázatosnak találta az akkor nagyon újszerű típus piacra dobását, így végül a Renault csapott le az Espace-ra. Az elmúlt három évtized alatt a Renault végig hű maradt a koncepcióhoz, most azonban az ikonikus modellből a szabadidő-autók és egyterűek jegyeit is felvonultató típust kreáltak.
Az újdonság 160 mm-es hasmagassággal rendelkezik, ami 4 centivel múlja felül az előd értékét. Azonban amíg a 11 évig gyártásban lévő felmenő rövid és hosszú (Grand Espace) kivitelben is elérhető volt, addig a nóvum egyféle karosszériával készül, de az a vevő pénztárcáján múlik, hogy öt- vagy hétüléses kivitelben konfigurálja az autót. A 4,85 méteres hosszúság gyakorlatilag megegyezik a kifutó Grand Espace-éval, és a helykínálatot alapvetően meghatározó tengelytáv is keveset nőtt (+16 mm), a magasság viszont több mint 6 centivel csökkent. Az ülések a második sorban továbbra is „függetlenek”, és mindegyik rendelkezik Isofix rögzítési pontokkal. Ahogy egy praktikus modelltől elvárható, a második és harmadik sorban található ülések lehajtása után sík rakfelületet kapunk (a csomagtér alaphelyzetben, öt ülés esetén 660 literes). De a bővítés nem csak a poggyásztér falában elhelyezett karokkal működhet: a 8,7 colos képátlójú érintőképernyővel rendelkező R-Link 2-es rendszer kezelőfelületén választhatjuk ki, hogy egyetlen gombnyomással melyik ülést szeretnénk ledönteni.
Az új Espace a Renault Nissan Szövetség Common Module Family 1-es platformjára épül (akárcsak a Nissan X-Trail), ami nemcsak a költségoptimalizálás, hanem a tömegcsökkentés szempontjából is fontos. A 250 kg-os fogyókúra rá is fért a modellre, a kifutó Grand Espace ugyanis kereken két tonnát nyom a mérlegen (2,0 literes dízellel). Persze a CFM1-es padlólemezzel messze nem merülnek ki a műszaki újítások. Itt van például a Laguna egyes kiviteleiből ismert 4Control rendszer, amelynek premierje azt jelenti, hogy az új Espace lesz a kategória egyetlen négykerékkormányzású modellje. Szintén újdonság a Multi-Sense járműdinamikai rendszer, melynek négy előre beállított módja (Eco, Comfort, Neutral, Sport) mellett személyre szabható program is létezik. Ezzel a rendszerrel a lengéscsillapítás feszessége, a szervórásegítés mértéke és a gázreakciók élessége állítható.
Ami a motorpalettát illeti, két 1,6-os dízel, vagy egy ugyanekkora lökettérfogatú benzines egység közül választhatnak a vásárlók – ennél nagyobb motorok valószínűleg később sem lesznek elérhetők az Espace-hoz. Az 1.6 Energy dCi-ből létezik 130 (9 390 000 Ft) és 160 lóerős (11 000 000 Ft) verzió, melyeknél Formula–1-es technikát emlegetnek a hűtési rendszer és a súrlódási veszteségeket csökkentő, speciális felületek kapcsán. Az erősebb dízel ikerturbós feltöltéssel érkezik, és kizárólag hatfokozatú duplakuplungos váltóval (EDC) kínálja majd a Renault. Szintén csak az EDC-váltóval (ez 7 fokozatú) lesz elérhető a TCe benzinmotor: a Clio R.S.-ből ismert egység továbbfejlesztett változata 200 lóerővel tölti be a „csúcsmotor” szerepét – mindezt 10 400 000 forint ellenében.


