Hirdetés

Az energiakereskedelem kicsit olyan, mint a foci

A villamosenergia-nagykereskedelem nemcsak kapcsot jelent az MVM Csoporton belüli, illetve azon kívüli energiatermelők és a fogyasztóknak értékesítő szolgáltatók között, de az ellátásbiztonság, illetve az egyik legnagyobb hazai vállalatcsoport nemzetközi terjeszkedésében is kulcsszerepet játszik. A témáról Czinege Kornélt, az MVM Csoport villamosenergia-nagykereskedője, az MVM Partner Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük.

Az energiakereskedelem kicsit olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá, igazán jól viszont kevesen művelik

– mondta Czinege Kornél, az MVM Partner Zrt. vezérigazgatója. Az MVM Csoporton belül mára egy letisztult modell működik, amelyben az MVM Partner az áram nagykereskedelméért, az MVM Next pedig a kiskereskedelemért, tehát a fogyasztók ellátásáért felelős.

És hogy miről is szól az energia nagykereskedelme? 

A villamosenergia-nagykereskedő feladatai sokrétűek, de alapvetően egyfajta kapcsot jelentenek az energiatermelő kapacitások és a fogyasztókat ellátó kiskereskedelmi szereplők között. 

Czinege Kornél szerint a nagykereskedelemben a „pénz beszél”. Az optimalizációval foglalkozó szakértők modelljeiből áll elő, hogy az adott műszaki képességek figyelembevételével, a szerződéses feltételek mentén, mi az az egészséges és jó eredményű mix, amellyel a termelőkapacitásokat működtetni, illetve az egyéb piaci források adta lehetőségeket kihasználni érdemes. A piacon elérhető kereskedelmi lehetőségek és a szerződött eszközök termelési ára határozza meg, hogy milyen portfólió-összetétellel vág neki a társaság a következő óráknak, napoknak, hónapoknak.

Az MVM Partnernek mintegy 200 kereskedelmi partnere van, beleértve az erőműveket és a kereskedőcégeket is. A régió minden meghatározó nagykereskedőjével kapcsolatban áll a társaság, itthon pedig az energiatermelők nagy részével. 

Az MVM Partner termelési portfóliója két lábon áll. Vannak egyrészt a csoporton belüli kapacitások, mint például az MVM Paksi Atomerőmű, az MVM Balance, az MVM MIFŰ, illetve az MVM Zöld Generáció erőművei. Továbbá mostanra idesorolható a Mátrai Erőmű is, amellyel egyébként már évtizedekre visszanyúló kereskedelmi kapcsolata van a társaságnak. A társaság portfóliójában emellett megtalálható jónéhány külső, szerződött kapacitás is: többek közt kombinált ciklusú gázerőmű (CCGT), naperőmű, gázmotorok, amik tovább növelik a termelési portfólió diverzifikáltságát. A felhozatal tehát meglehetősen változatos: a félmegawattos kapacitásoktól a több száz megawattos gázerőműveken át a nukleáris blokkokig, illetve a több száz megawattos naperőművi kapacitásokig terjed.

A nagy és szerteágazó portfóliónak a másik oldalát az ügyfelek kiszolgálása jelenti, legyen szó akár az egyetemes szolgáltatásról, akár az MVM Next versenypiaci ügyfélportfóliójának ellátásáról, de ide tartoznak további, csoporton kívüli kereskedők is. 

A főként lakossági fogyasztókat ellátó egyetemes szolgáltatókat például 85–90 százalékban az MVM Partner portfóliója látja el árammal.
A termelési és értékesítési portfóliót a kiterjedt kereskedési tevékenység teszi teljessé. A vállalat jelen van a régió és Európa meghatározó energiatőzsdéin és brókerplatformjain, számos – a villamos energiához köthető – termékkel kereskedik, például aktív a szén-dioxid-kvóta piacán is, de kereskedik a származási garanciával is.

A biztonságos ellátásban kiemelt szerepet játszanak a hagyományos erőművek, azonban a megújulók térnyerésével újabb szabályozói kapacitásigények megjelenése várható a közeljövőben. Az ezeknek való megfelelés megköveteli a már piacon lévő, hagyományos eszközök intenzívebb és hatékonyabb használatát, de ugyanígy az új eszközöket, innovatív megoldásokat is

– teszi hozzá. 

Utóbbi körbe tartozhat például az akkumulátoros tárolók portfólióba emelése. Az MVM Partner is részt vesz olyan projektekben, fejlesztésekben, amelyek az innovatív technológiák piaci bevezetését, alkalmazhatóságát segítik elő. 

A villamosenergia-piac az elmúlt 25 évben nagy pályát járt be. A hosszú távú kereskedés mellett, a megújulók térnyerése és az európai regulációs törekvések magukkal hozzák, hogy a kereskedések időtartama szempontjából egyre inkább hangsúlyossá válnak az adott napi vagy napon belüli kereskedési időszakok. Ennek megfelelően új megoldásokra, és főként digitalizációra van szükség

– vallja Czinege Kornél. 

Az MVM Csoporton belül a nagykereskedelmi tevékenység mindezek mellett egyfajta előretolt felderítő szerepet lát el a nemzetközi színtéren, ott is a lehetséges kapcsolódási pontok felkutatására koncentrál. Az MVM Partner Magyarországon kívül már most is 19 országban van jelen. A nyugat-európai országok csaknem mindegyikében, Dél-Európában pedig egy-két kivételtől eltekintve mindenhol. A társaság szakemberei ezáltal fel tudják mérni a különböző piacok érettségét, fejlettségét, likviditását, és működésükről is benyomásokat szereznek. A vezérigazgató szerint erre alapozva lehet továbblépni az új kapcsolatok vagy akár akvizíciók irányába mind a kiskereskedelem, mind a termelői kapacitások terén.
 

MVM Partner Zrt. energiakereskedelem MVM Csoport
Kapcsolódó cikkek