A 2020 tavaszán kibontakozott válság nyomán számos olyan változás állt be a világgazdaságban, azon belül a nemzetközi kereskedelemben, amelyek azonnal és tartósan megváltoztatták az áruforgalom lebonyolításának addigi rutinjait. A koronavírus-járvány miatti korlátozó intézkedések következtében beszűkülő tengeri szállítási lehetőségek, a rendszeres és jelentős fennakadások, a konténerhiány vagy a szélsőséges áremelkedés alapvetően átírták a megbízók preferenciáit is.

Fotó: Raben

Lehetőség és kihívás

Számottevően megnövekedett a közúti áruforgalom súlya: 2021-ben a szektor átlagán felül bővült ez a részpiac. A nemzetközi relációkban elsősorban a korlátozások részleges feloldása utáni újranyitásból adódó általános illetve a feldolgozóipar export-importigénye okozta a fellendülést.

Mindez azonban nehézségeket is okozott a kapacitásszűkével, sofőrhiánnyal és emelkedő üzemanyagárakkal küzdő piacon. A szállítmányozói szektor szereplőinek új modellek, új stratégiák után kellett nézniük, hogy a növekvő igényeket továbbra is ki tudják elégíteni.

Általában is igaz, hogy azok a fuvarok, amelyek keretében egy szállítóeszközzel egyetlen megrendelő küldeményét továbbítják, fajlagosan magasabb költséggel járnak, mint azok, ahol a cél a teljes raktér kitöltése, akár több feladó szállítmányaival. Ez utóbbi gyakorlat a gyűjtőszállítmányozás, ami régóta létező megoldás ugyan, de újabban – éppen a növekvő kereslet kiszolgálása, valamint a költségek és a kapacitások optimalizálása érdekében – ezen belül is egyre kifinomultabb modelleket dolgoznak ki a nagy logisztikai cégek.

Ami hatékony, az zöld?

Európa és Magyarország egyik meghatározó szolgáltatója, a Raben Group a depóhálózatában rejlő potenciálra építve fejleszti további nemzetközi gyűjtőszállítmányozási tevékenységét. A tizenöt európai országban saját infrastruktúrát működtető cégcsoport gyűjtőforgalma korábban a legnagyobb, központi raktárakban összpontosult, mind az exportra szánt küldemények begyűjtésekor, mind az importáruk terítésekor.

Az új konstrukció keretében felmérik az egyes országok jelentősebb gazdasági régiói, illetve az ottani telephelyek közötti közvetlen összeköttetés lehetőségét, és azokon a viszonylatokon, ahol a szállítási volumenek gazdaságosan lehetővé teszik, további direkt gerincjáratokat létesítenek. Ezzel a megoldással számos küldemény esetében elkerülhető a központi raktárba szállítás, így az áru rövidebb úton, kevesebb átrakási művelettel, kevesebb hibalehetőséggel, nem utolsósorban alacsonyabb költség mellett juthat el a címzetthez. 

Az eddigi tapasztalatok kedvezők, a további fejlesztéseket pedig nem csupán üzleti megfontolások hajtják, hanem a cégcsoport fenntarthatóság iránti elkötelezettsége is.

Már a hazai leányvállalat, a Raben Trans European Hungary Kft. flottájában is megjelentek az első cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott vontatók, és folyamatosan zajlik a hagyományos dízelüzemű géppark korszerűsítése is. Eközben az anyavállalatnál Lengyelországban már zajlik az első pilot projekt, amelynek keretében elektromos kamionnal végeznek úgynevezett áttárolási feladatokat két egymáshoz közeli gyártóüzem között. A tesztidőszak alatt gyűjtött tapasztalatok hasznos információval szolgálhatnak a járműállomány elektrifikációjához.

Nagyratörő tervek

A Raben Group idén ősszel csatlakozott a Tudományos Alapú Célkitűzések kezdeményezéshez, ezzel párhuzamosan a korábbiaknál lényegesen ambiciózusabb éghajlatvédelmi vállalásokat fogalmazott meg. A 2050-re elérni kívánt klímasemlegességhez legalább a helyi, illetve a regionális disztribúcióban szükség lesz a teljesen emissziómentes szállítójárművek szolgálatba állítására, azonban hátravan több mint két és fél évtized, addig talán a nemzetközi gyűjtőszállítmányozásban is helyet követelnek maguknak az e-kamionok.