BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szponzor logó
Szponzorált tartalom
Kermann IT Solutions Nyrt.

Az épület „svájci bicskája” - a Kermann-nál minden egy helyen, a BIM támogatásával (x)

Hrobár Pétert, az FM Software Technologies Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük arról, hogyan forradalmasítja a Kermann IT Solutions Nyrt. BIM üzletágával közös megoldásuk az épületüzemeltetés világát.
Kép: Fotó: Hrobár Péter, az FM Software Technologies vezérigazgatója a Sharp:FM fejlesztését irányítja, amely új szintre emeli az épületüzemeltetés digitalizációját / MOROCZ TIBOR

Péter, hogyan került kapcsolatba a BIM-alapú épületüzemeltetéssel, és miért tartja fontosnak ennek a területnek a fejlesztését?

Az építőiparban és az üzemeltetésben hosszú ideje dolgozom, így testközelből láttam, mennyi kihívással küzdenek a létesítménygazdák. Az épületek egyre bonyolultabbak, az igények nőnek, közben viszont a folyamatok sokszor még mindig papíralapúak vagy különálló Excel-táblákban futnak. A BIM – azaz Building Information Modeling – azért fontos, mert képes mindezt digitalizálni és egységes rendszerbe terelni. Ez a szemlélet az üzemeltetést is forradalmasítja.

Hrobár Péter, az FM Software Technologies vezérigazgatója / Fotó: Morocz Tibor

Milyen fő problémákkal szembesülnek ma az épületüzemeltetők?

Az egyik legnagyobb gond a széttagoltság. A szerződések egy helyen vannak, a hibabejelentések egy másik rendszerben, a karbantartások sokszor telefonon vagy e-mailben zajlanak. Emiatt sok adat elveszik, lassú a reakcióidő, és sok döntés inkább rutinon alapul, mint pontos adatokon. Ez idő- és költségpazarlást jelent.

Hogyan ad erre választ az FM Software Technologies és a Kermann közös megoldása?

A Sharp:FM nevű rendszer minden folyamatot egyetlen platformba terel. Olyan, mint egy épület digitális „szervizkönyve”. A BIM modellekből és egyéb épületadatokból építjük fel a rendszert, amelyben minden elérhető: ingatlannyilvántartás, bérleti szerződések, hibabejelentések, karbantartási feladatok és az alvállalkozók kezelése. Ráadásul a rendszer rugalmasan telepíthető: választható helyben, saját szerverre, de elérhető felhőalapú szolgáltatásként is.

Tudna mondani egy konkrét példát, ami jól mutatja a rendszer erejét?

Az egyik legfrissebb projektünkben egy jelentős hazai oktatási intézmény üzemeltetését támogattuk. Korábban a hibabejelentések átfutási ideje átlagosan 3–4 nap volt, mire a karbantartó ténylegesen a helyszínre érkezett. A rendszer bevezetése után ugyanez az idő 1 nap alá csökkent – ez több mint 60 százalékos javulás. Az ügyfél visszajelzése szerint a használók elégedettsége látványosan nőtt, mert gyorsabban reagáltak a problémákra.

A BIM előnyeiről gyakran hallani, de mit jelent ez az üzemeltetés szempontjából?

Egy épület életciklusa három szakaszból áll: tervezés, kivitelezés és üzemeltetés. Az első kettő jelentős költséget képvisel, de hosszú távon mindig az üzemeltetés a legdrágább. A BIM modell abban segít, hogy az üzemeltetés ne üres lappal induljon, hanem azonnal hozzáférjen a tervezési és kivitelezési fázis minden adatához. Ez gyorsabb, pontosabb és hatékonyabb működést tesz lehetővé.

A rendszer kizárólag épületek esetében használható?

Nem, jóval többre képes. A Sharp:FM nagyvállalati eszközgazdálkodási megoldásként is működik. Ez azt jelenti, hogy a tömegközlekedés, a szállítmányozás vagy a gyártóberendezések üzemeltetésében is kiemelt szerepe lehet. A rendszer képes kezelni a terv szerinti vagy időzített karbantartást, az állapotalapú ellenőrzést, és egyre fontosabbak az AI-alapú prediktív funkciók is. A beépített szenzorok például jelezni tudják, ha beavatkozásra van szükség – így kevesebb lesz a nem tervezett munka, és több a kiszámítható, előre ütemezett karbantartás.

Hogyan látja a BIM és a digitális üzemeltetés jövőjét?

Egyértelmű, hogy a digitalizáció nem kerülhető meg, azt látjuk, hogy az adatalapú működés lesz az alapelv. Néhány év múlva már természetes lesz, hogy minden komolyabb ingatlan BIM-alapú digitális üzemeltetési rendszerrel működik. Ez segít csökkenteni a költségeket, átláthatóbbá teszi a működést, és hozzájárul a fenntarthatóbb épületüzemeltetéshez. Olyan lesz, mintha minden épületnek saját digitális nyelve lenne, amit a rendszerünk fordít le az üzemeltetők számára. Az FM Software Technologies és a Kermann célja, hogy ebben élen járjon, és olyan megoldásokat adjon a piacnak, amelyek valóban kézzelfogható előnyöket hoznak. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.