A kisüzemi sörfőzdék éves forgalmának 25–30 százaléka is származhat az áruházláncoknak történő beszállításból – mondta a Világgazdaságnak Ali Rawech Szami, a Kraft Sör Egyesület elnökségi tagja. Ha egy tétel az állandó készlet része, gyakori a havi két-háromezer palackos megrendelés, egy szezonális akció keretében ez a mennyiség a 10–15 ezer palackot is elérheti.
Az üvegenkénti 600–700 forintos polcár az átlagfogyasztók számára drága lehet, ráadásul ez a kedvezményes időszakokban is legfeljebb csak 100-150 forinttal vihető lejjebb, ez pedig a kézműves-technológia – nagy sörgyárakhoz képest – magas előállítási költségein túl a bolthálózatok árrésének tudható be.
Az állandóan magas minőség biztosítása az érintett főzdéknek már nem okoz gondot, ám a megfelelő mennyiség előállítása kérdéses. Utóbbi könnyebben megoldható, ha közvetlen kapcsolatban állnak a megrendelővel, nem pedig nagykereskedőn keresztül szállítanak be – mondta Ali Rawech Szami.
Bár az egyes láncoknál eltérő súlyt képvisel, egyre nagyobb a kézműves sör iránti kereslet, a szegmenst pedig a saját márkás cikkekkel szemben a gyártói márkák uralják. A Tesco sajtóosztályán jelezték: a vásárlók egyre tudatosabban választanak sört, nő az érdeklődés a prémium- és kézműves termékek iránt. A hipermarketben öt gyártó 15-fajta terméke kapható, köztük a saját márkás Finest, de az igényekre reagálva további bővülés várható.
A kézműves sörök ára 320–800 forint között mozog, de a sörértékesítésen belüli súlyuk a szép növekedés ellenére sem éri el az 1 százalékot.
A SPAR kommunikációs vezetője, Maczelka Márk viszont arról számolt be, hogy náluk tavaly a sörforgalom több mint 5 százalékát adta ez a kategória, a hálózatban 46-féle tétel érhető el. Úgy véli, a gyártói termékek további térnyerése jellemezheti a következő éveket, amihez a sörök beltartalmi értékein túl a fiatalos, trendi dizájnelemek is hozzájárulnak. Bár igyekeznek direktben beszerezni a kisüzemi söröket, nem minden főzde képes kereskedelmi szempontból önállóan képviselni magát, sokszor megkerülhetetlen a disztribútori jelenlét. Logisztikai értelemben nem tesznek különbséget nagyüzem, kisüzem és disztribútor között.
Jó ideje bővül a kézműves sörök kínálata, de jelentős fejlődés vár még a termékkörre – reagált Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.
Folyamatosan jelennek meg új termékek az üzleteik polcain, azok magas ára azonban visszafogja a komolyabb felfutást.
Ők is a direkt kapcsolat kialakítására törekednek a főzdékkel, az újabb beszerzési források kialakítása érdekében pedig tárgyalásokat folytatnak. Noha egyre több vásárló keresi ezeket a termékeket, egyelőre alacsony a forgalmi részarányuk.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja