Kiskereskedelem

Rekord az e-kereskedelemben

Megérkezett a járvány második hullámának hatása az e-kereskedelembe is, és a májusi csúcsot megdöntötte a szeptember végi árbevétel – áll a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség elemzé­sében.

Meredek emelkedésnek indult az e-kereskedelmi forgalom: szeptember végén a szektor árbevétele meghaladta a járvány első hulláma utáni májusi csúcsot

– derül ki a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség 185 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgáló elemzéséből. Pedig a java még hátravan, ha bejön a papírforma, a szokásos év végi szezonális forgalomnövekedés rekordszintű bővülést, valamint számos kellemetlenséget hozhat.

Az év elején teljesen átlagos szezonalitást mutatott az e-kereskedelem növekedési üteme. Néhány hét bizonytalanság okozta csökkenés után, a vészhelyzet március 17-i életbe lépését követően kilőtt az online vásárlások növekedése, majd májusra duplázódott 2020 januárjához képest. Nyáron mérséklődött ugyan a bővülés üteme, nagyobb visszaesésről azonban nem lehet beszélni, hiszen a növekedés még az augusztusi mélyponton is több mint 50 százalékkal magasabb volt az év eleji szintekhez képest. Innen kezdett újra meredeken felfelé ívelni az e-kereskedelem forgalma szeptember végén – emelte ki Szabó László, a Growww Digital szakértője.

A felfelé ívelés oka az online vásárlások növekedése a járvány második hullámának hatására, amit alátámasztanak a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai is, mutatva, hogy

az internetes vásárlások értéke nagyot nőtt. Magyarországon a tranzakciószámban 43, a vásárlások értékében pedig csaknem 50 százalékos a bővülés 2019 második negyedévéhez képest.

Fotó: Shutterstock

A digitálismarketing-ügynökség elemzése szerint a forgalom felfutása mellett számottevően növekednek az e-kereskedők költései, ami piaci optimizmusról árulkodik. A piac szereplői további bővülési lehetőséget látnak az e-kereskedelemben, ezért befektetnek a marketingtevékenységbe. Az optimizmust erősíti az e-kereskedelmi forgalom utolsó negyedévre várható szezonális növekedése, amely a várakozások szerint minden korábbi rekordot megdönthet. Mindez azonban számos nem várt kellemetlenséggel is járhat.

A legnagyobb problémát előreláthatóan a logisztikai nehézségek okozzák majd. Az első hullám megmutatta, hogy a csomagszállítási kapacitás nem tudja követni az online vásárlások tömeges bővülését. Az év végi vásárlási rohamban robbanásig feszülhet az ellátási lánc, és tömegesek lehetnek a januárban célba érő karácsonyi ajándékok. A zavartalan kiszállítás érdekében egyre több e-kereskedő saját autókkal, sofőrökkel készül – tette hozzá Szabó László.

Az e-kereskedelem piaca folyamatosan nő, egyre több vállalkozás dönt a belépés mellett. Egyeseket a járvány kényszerít erre a lépésre, másokat a szektor szárnyalása ösztönöz webáruház indítására. Szabó László azt tanácsolja, hogy minden kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás lépjen be a digitális térbe, amint lehet – ez ma már egyszerűen, kis befektetéssel, kockázatmentesen megtehető. Meglátása szerint a legcélravezetőbb bérelhető webshopok, online piacterek segítségével elindulni és megszerezni az első tapasztalatokat, amelyekre alapozva később már komolyabb fejlesztésbe lehet kezdeni.

felmérés Growww Digital e-kereskedelem
Kapcsolódó cikkek