Kiskereskedelem

A divatvilág is felfigyelt az ujgurokra

Egyre több cég nem hajlandó kényszermunkával készült alapanyagot vásárolni.

A világ legnagyobb divatcégeit is elérte péntekre az a diplomáciai háború, amely Kína és a nyugati országok között tört ki a hszincsiangi ujgurok helyzete miatt.

Több nagy nyugati divatcég – például a svéd H&M, az amerikai Nike, a német Adidas vagy a japán Uniqlo – már tavaly bejelentette, hogy nem hajlandó Kínától olyan alapanyagot vásárolni, amelyet Hszincsiangban kényszermunkával állíttatnak elő.

A térségből származik a világ ruhaiparában felhasznált összes alapanyag csaknem 20 százaléka.

Fotó: Eren Bozkurt/Anadolu Agency/Getty Images

Ezek a bejelentések – az ujgurok miatti diplomáciai vita kiújulásával – most ismét a figyelem középpontjába kerültek, és társadalmi vitát váltottak ki. Az AFP hírügynökség szerint a Kínai Kommunista Párt ifjúsági szervezete tette fel a cégek tavalyi közleményeit a Weibo kínai közösségi oldalra.

Számos kínai híresség megszakította kapcsolatát az érintett nyugati divatmárkákkal, az H&M termékei pedig el is tűntek a kínai internetes áruházakból.

Az Egyesült Államok szerint Peking gondosan kiszámított lépéséről van szó.

A washingtoni külügyminisztérium szóvivője közölte: elítélik ezt a kínai médiakampányt és árubojkottot, valamint kiállnak a szóban forgó nyugati cégek mellett, amelyek tartják magukat ahhoz az elvhez, hogy nem használnak kényszermunkával előállított árut.

divatipar ujgur kisebbség
Kapcsolódó cikkek