Kiskereskedelem

Sok vásárlót hozhat a cégnek az online ajánlás

Az online jelenlét hiánya a vásárlók jelentős részében bizalmatlanságot ébreszt.

Az aktív korú internetezők közel fele nem bízik azokban a vállalkozásokban, amelyekről nem talál pozitív véleményeket a neten – derült ki a Magyar Telekom kutatásából. A vállalat online konferenciájának szakértői szerint a vállalkozásoknak érdemes tudatosan kezelniük az online teret, megjeleníteni a vásárlói véleményeket a saját weboldalukon vagy a közösségi médiában.

Az interneten közzétett ajánlások egyaránt szolgálják a leendő vásárlók, ügyfelek és az értékelt vállalkozások érdekeit. Ám itt nem csupán rideg számításról van szó, hanem az emberek egymás iránt érzett érzelmeiről és a közösségről is

– mondta Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus előadásában. A jószándékú ajánlások megerősítik a biztonságérzetet és az egymás iránt érzett bizalmat: az ajánlót tájékozottá teszik mások szemében, a vállalkozás jó szolgáltatásai vagy termékei jutalmául megérdemelt előnyhöz jut, csakúgy, mint az ügyfél, aki a hasznos információnak köszönhetően talál megoldást egy mindennapi dologra, ez pedig elégedetté teszi. Vagyis a teljes folyamat az egész közösségre pozitív hatást fejt ki. Az internet korában ez a hatás pedig megsokszorozódik – hangzott el a beszélgetésen. A szájról szájra, barátok, ismerősök, szomszédok körében továbbadott tudás, információcsere már az internetet megelőzően is jelen volt a társadalomban. A járványhelyzet miatt egyre inkább az online térbe költöző kommunikáció is ugyanezt a régi és alapvető funkciót tölti be. A tapasztalatok megosztása és megvitatása közben az emberek kapcsolatba kerülnek és akár együtt is működnek egymással, szolidaritást éreznek egymás iránt, jót akarnak tenni másokkal.

Fotó: Frank May/AFP

Az esetleges negatív vélemények kockázatának kiiktatása nem jár akkora előnnyel, mint amekkora hátrányt jelent a vélemények hiánya. Ezt támasztja alá a felmérésünk is. A pozitív értékelések viszont kifejezetten jót tesznek a cégnek, a negatív vélemények megválaszolása, tudatos kezelése pedig tompítja a kockázatokat és akár a cég előnyére is válhat. A fogyasztók értékelik, ha a negatív visszajelzéseket is megköszöni egy vállalkozás és gondoskodik a problémák megoldásáról

– fejtette ki Iski István, a Telekom kis-és középvállalkozások szegmens igazgatója. Arra is figyelmeztetett, hogy a csak és kizárólag pozitív visszajelzések hitelteleníthetik is a vállalkozást, amint egy jogos kritika akár hitelesíthet is. Iski István arra biztatta a résztvevőket és az esemény hallgatóságát, hogy bátran értékeljenek, ajánlanak, mert ezzel feltétlenül jót tesznek másoknak és az adott vállalkozásnak.

A Telekom felmérése szerint, minden második ember az interneten keres termékeket, partnert, üzletet vagy szolgáltatásokat magának, de a pozitív vélemények hiánya eltántorítja a potenciális ügyfeleket és vásárlókat.

A felmérés szerint a szépségápolás és az egészségügy területén a vásárlói értékeléseknek még annál is nagyobb a szerepe a vásárlói döntésekben, hogy egyáltalán van-e honlapja az adott vállalkozásnak. Ha pedig van ilyen, a megkérdezettek azt tartják az egyik legnagyobb előnyüknek, hogy elérhetővé teszik a korábbi vásárlók értékeléseit – ez ugyanolyan fontos számukra, mint a regisztráció nélküli vásárlás lehetősége.

A saját weboldalon összegyűjtött ajánlások mellett kiváló platform lehet a vállalkozást értékelő, népszerűsítő vélemények megosztására a szélesebb körben használt térképalkalmazás vagy egy népszerű közösségi oldalon létrehozott üzleti oldal. Ezek kialakítása a vállalkozások részéről nem túl bonyolult és nem is időigényes feladat.

kis- és középvállalkozások ajánlás online vásárlás vélemény internet online kereskedelem közösségi oldalak vásárló Telekom Értékelés vállalkozás weboldal
Kapcsolódó cikkek