BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új korszak küszöbén a magyar Lidl – jöhet a házhoz szállítás

Sokat sejtető nyilatkozatot tett a Lidl. Ez alapján a vásárlók és a versenytársak készülhetnek arra, hogy az itthon vezető kiskereskedelmi lánc hamarosan bejelentheti az online vásárlás elindítását.

A Lidl Magyarország vizsgálja az online vásárlás bevezetésének lehetőségét a jövőre vonatkozóan – ez derült ki a cég Világgazdaságnak küldött válaszából. 

Lidl
A Lidl Magyarország vizsgálja az online vásárlás lehetőségének a bevezetését (Fotó: Kallus György / Világgazdaság)

Lapunk arról érdeklődött az itthon piacvezető kiskereskedelmi láncnál, hogy miért nem érhető el a Lidlnél házhoz szállítási opció a vásárlók számára, és hogy tervezik-e bevezetni ezt a szolgáltatást, ha pedig igen, mikor. Mindez azért is releváns kérdés, mert miközben az FMCG, tehát a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi láncainak szinte kivétel nélkül van házhoz szállítási szolgáltatása, a Lidl hivatalos honlapján az olvasható, hogy

termékeinket áruházainkban, személyesen tudja megvásárolni, házhoz szállítási szolgáltatásunk nincsen.

Ennek kapcsán megerősítették, hogy a Lidl Magyarországnál jelenleg nem elérhető az online vásárlás, de hangsúlyozták, hogy a vállalat folyamatosan vizsgálja a bevezetés lehetőségét. Ennél konkrétabbat nem árultak el, így azt sem, hogy mikor lehet esedékes az említett vizsgálat eredménye. Mégis, ez a kommunikáció mintha változást jelentene az eddigiekhez képest, és azt valószínűsíti, hogy záros határidőn belül új korszak veheti kezdetét a Lidlnél, és elérhető lesz a házhoz szállítás.

Mi szól amellett, hogy a Lidl bevezesse a házhoz szállítást?

Mindez gazdaságig is megalapozott lehet, hiszen a házhoz szállítás hiánya versenyhátrányt jelenthet a piaci riválisokhoz képest, akiknél elérhető ez az opció. Különösen az olyan időszakokban volt, mint a Covid-válság, de az aktuális, a kiskereskedelmet jellemző forgalomszegény állapotban is fájó lehet egy vásárlási csatorna hiánya.

Annak ellenére, hogy nagyjából 2019-re az FMCG-szektor szereplői zömében felismerték az online vásárlásban rejlő kitörési pontot, illetve ki is építették az ehhez kapcsolódó infrastruktúrát, a Lidl mindmáig távol tartotta magát a házhoz szállítási piactól. Hogy miért, annak okaira szintén nem tértek ki. Pedig Magyarországon már 2020-ban és 2021-ben is igaz volt, szabályosan kilőtt az internetes kereskedelem:

minden tizedik forintjukat online költötték el a fogyasztók.

A GKI Digital korábbi felmérése szerint az internetes kiskereskedelem a teljes magyar kereskedelmi piac 10,4 százalékát adta 2021-ben, ami egy mintegy 1200 milliárd forintos piacot takar. Akkor a kiskereskedelmen belül az élelmiszerek, a háztartási cikkek és a drogériai termékek szegmense nőtt a legmarkánsabban, 53 százalék fölött. Ennek betudhatóan itthon az FMCG-szegmens lett a negyedik legnagyobb e-kereskedelmi terület a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék-ajándék kategória után.

Két érv mindenképp az online vásárlás mellett szól: a fogyasztó ezen a csatornán a többszörösét költi el annak az összegnek, amit a fizikai boltokban fizetne, illetve a kosár összetétele kedvezőbb profit szempontjából az internetes térben. Ha ez a Lidl szerint is helytálló, akkor érdemes arra készülnie a vásárlóknak, valamint a versenytársaknak, hogy a vezető kiskereskedelmi lánc hamarosan bejelentheti a házhoz szállítás megnyitását.

Mi szól az ellen, hogy a Lidl bevezesse a házhoz szállítást?

Innen nézve logikusnak tűnik, ha a Lidl végre valóban rászánja magát és belép az online térbe.

Ugyanakkor azt is kár lenne elvitatni, hogy a házhoz szállítás kemény dió, jól csinálni nagyon nehéz, viszont könnyen leronthatja az eddig elért vásárlói megítélést, amiben a német diszkont élen jár a magyar piacon.

Ahogy arra a Hold blog egyik bejegyzése is felhívja a figyelmet: az élelmiszer-kiskereskedelem egy volumenbiznisz, alacsony profitráta jellemzi, így az eladott mennyiség folyamatos növelése tudja biztosítani az elvárt profitszintet. A fizikai boltok esetén az egyre nagyobb volumennel jelentősen növekedhet a nyereség, viszont az online esetén ez alacsonyabb, ami arra vezethető vissza, hogy a költségstruktúrában nagyobb a változó költségek aránya. Nem véletlen, hogy több nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc álláspontja is az, hogy az online tevékenység lényegében marketingköltségként fogható fel, mert pénzt nem lehet vele keresni. Igaz, sok kisebb szereplő viszont megmutatta, hogy igenis lehet eredményesen űzni a házhoz szállítást.

Újabb népszerű termék árát lökte mélybe a Lidl – megérkezett a Tesco válasza is

A kiskereskedelmi láncok továbbra is mindent megtesznek azért, hogy a vásárlók visszatérjenek az üzletekbe: a sajt, a vaj és a tészta után most a virsli van porondon, de a következő hetekben várhatóan további kedvezményeket ígérnek majd a nagy boltok, például a Lidl, a Tesco, a SPAR, a CBA vagy az Auchan.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.