A korrupció visszaszorítása jegyében
A Közbeszerzési Értesítő (KÉ) évről évre tegye közzé a leggyakoribb és legnagyobb kiadást képviselő beszerzések összehasonlító árait mint irányárakat -- javasolja egyebek között Perlaki Jenő. Az Országgyűlés közbeszerzési bizottságának tagja szerint ezt különösen a következőkre tartja fontosnak: mellékút, főút, járda építése, lakás, szociális otthon, kórház (gépészet nélkül), épületek, utak, mellékutak, főutak, járdák felújításánál és csatornák építésénél.
Az ajánlatkérőnek -- a képviselő szerint -- a KÉ-ben közzétett irányár mellett az általa meghatározott árat is közzé kellene tennie az ajánlati felhívásban. Amennyiben pedig ebben a kiíró által meghatározott irányár meghaladja a KÉ-ben az adott beszerzéstípusra érvényest, akkor az ajánlatkérő köteles részletesen indokolni, hogy miért hajlandó magasabb árat elfogadni.
Az irányárat 10 százalékkal meghaladó ajánlatot figyelmen kívül kell hagyni az értékelésnél -- javasolja Perlaki Jenő. A kiírónak joga legyen eredménytelennek nyilvánítani az eljárást, ha valamennyi ajánlati ár meghaladja az irányár 110 százalékát. Elképzelései szerint az érvényes ajánlatot tett alkalmas pályázók betekinthetnének a győztes ajánlatba és a szerződésbe. Az ajánlatok tartalma, amely az elbírálás alapját képezi, nem tartozik az üzleti titok körébe, annak titkos kezeléséhez nem fűződhet méltányolható érdek -- véli a képviselő.
Javasolja továbbá a jogorvoslati határidő nyolc napról 15-re való növelését, valamint hogy a jogorvoslati eljárás ideje alatt a 100 millió forint feletti értékű beszerzésre vonatkozó szerződést tilos legyen megkötni.
A képviselő módosítási tervezetében szerepel, hogy az elutasított jogorvoslati kérelem kérelmezőjét terheljék az eljárás költségei. Amennyiben a közbeszerzési döntőbizottság megállapítja, hogy az elbírálás eredményét nem változtatja meg az eljárás eredménye, akkor engedélyezhetné a szerződés megkötését.
A jogorvoslati eljárás költségét a beszerzés értékének 6 százalékában javasolja. Az opcionális ajánlatrészeket -- a képviselő szerint -- tilos lenne az elbírálásnál figyelembe venni.
A hazai pályázók speciális előnyeit Perlaki Jenő törölni javasolja. Szerinte csak áttételes előnyök lehetségesek. Az egyes részszempontokra adható pontszámokat úgy kellene hozzárendelni az egyes ajánlatok részszempontoknak való megfelelésére -- véli a képviselő --, hogy minden esetben az adható maximális pontszámot a legjobban megfelelő kapja, és a többi ajánlat a megfelelőség arányában kap pontszámokat.
A minősített ajánlattevők előminősítését -- javaslata értelmében -- nem kell elvégezni. Amennyiben csak minősített pályázók nyújtottak be ajánlatot, akkor az eljárás az ajánlat felhívásával folytatódik.
Perlaki Jenő felhívja a figyelmet arra is, hogy a szövegszerű, alakilag pontos és helyes törvénymódosítási javaslatot az EU-ajánlások alapján kell összeállítani. A képviselő javaslatcsomagját az Országgyűlés közbeszerzési bizottsága az általa készülő szakértői módosítócsomaggal együtt tárgyalja meg jövő heti ülésén. Reményeik szerint az így kialakuló javaslataikat figyelembe veszik a törvény tervek szerint májusban a kormánynak benyújtásra kerülő tervezetének kialakításánál is.


