Öt-hat százalékos GDP-növekedés, 5 százalék alatti infláció, 2006-ig újabb 200 ezer új munkahely -- a két legnagyobb magyarországi párt ugyanazon tendenciákkal kalkulál a következő kormányzati ciklusra, amennyiben a külső feltételek, így az uniós növekedés is a mostani előrejelzéseknek megfelelően alakulnak. A Fidesz A jövő elkezdődött című nyilvános vitairatának gazdaságpolitikai része és az MSZP gazdasági programjának alapjául szolgáló, belső használatra kidolgozott tézisek között a makroszámokat tekintve lényegi különbség azonban, hogy míg a szocialisták a GDP-növekedéssel egyező mértékű, azaz 5-6 százalékos reálbér-növekedést ígérnek, a Fidesz csak 3-4 százalékkal számol. A pénzromlás mértékének leszorításával mindkét párt felszámolná a csúszó leértékelést. Az MSZP az euró bevezetésének előkészítését látja megvalósítható célnak, a Fidesz ezen túlmenve a forint árfolyamának az euróhoz való rögzítését is tervezi. Az EU-csatlakozás időpontját mindkét párt 2004-re teszi.
A folyó fizetési mérleg GDP-hez mért hiányát tekintve a szocialisták a következő ciklus négy évének átlagát 4-4,5 százalékban határozzák meg. A Fidesz e tekintben nem szól a jövőről, csak a jelenlegi 4 százalék alatti eredményt hangsúlyozza.
A privatizációt mindkét párt -- a Fidesz még ebben a ciklusban -- befejezni tervezi. A jelenlegi kormány elképzelései között egy új vagyonkezelő, a nemzeti holding létrehozása szerepel, az MSZP azt emeli ki, hogy a megmaradó állami vagyon kezelését szakmai alapokra helyezi, "erősítve a parlament és a szakmai ellenőrzés jogosítványait".
A magánszemélyek és a vállalkozások adóterheit egyaránt csökkentené az MSZP és a Fidesz is. Az MSZP négy év alatt 300 milliárd forinttal mérsékelné a közterheket az adó- és járulékrendszerben. A 2003--2004-re tervezett jelentős módosításokkal is az adózás lényeges egyszerűsítését és az adózók jogbiztonságának erősítését tűzi célul. A fontosabb változásokat az szja-ban és az egyéni tb-terheknél tervezik, ez utóbbi eredményeként a jövőben a magán-nyugdíjpénztári tagok 6 helyett 8 százalékos tagdíjat fizethetnek. A reform részeként az MSZP megszüntetné a munkáltatói egészségügyi hozzájárulást. Az szja-módosítások körében a családi adókedvezmények részeként a gyermekek utáni adójóváírás negatív adóként lenne visszaigényelhető -- vagyis ha valaki alacsony jövedelme következtében nem tudná igénybe venni az összes adókedvezményt, akkor a fennmaradó összeget kifizetnék neki.
A Fidesz az adózás adminisztrációjának egyszerűsítése és korszerűsítése mellett az EU-tagállamokban megszokott ellenőrzési szintet is kívánatosnak tartja bevezetni. A párt vitairata szerint erősíteni kell az adórendszerben a családi elemeket, az szja-rendszer fejlesztése során minden lépésnek abba az irányba kell hatnia, hogy valósuljon meg a családi adózás rendszere. A közterheket adókedvezményekkel és az adókulcsok csökkentésével is enyhítenék. A Fidesz megszüntetné a "turisztikai vállalkozókat sújtó különadót".
A szocialisták a nyugdíjemelés mértékét -- a tervezett népszavazási kezdeményezésüknek megfelelően -- úgy állapítanák meg, hogy a megelőző időszak tényleges ár- és bérnövekedését a nyugdíjasok fogyasztási kosara alapján számolva határoznák meg. A Fidesz csak bevezetné a nyugdíjas fogyasztói kosár külön statisztikai mérését, "annak érdekében, hogy további hathatós intézkedésekkel egészíthesse ki eddigi elképzeléseit". A jelenlegi vezető kormánypárt leszögezi: 2002 után is arra törekszik majd, hogy a nyugdíjak vásárlóereje tovább növekedjék.
A két dokumentum tematikája élesen különbözik. A Fidesz az általa vezetett kormányzat eredményeit hangsúlyozza, és ezekre alapozva ígéri a folytatást. Az MSZP a tervezett gazdasági növekedés teremtette, a szakértői által négy évre számított 1400 milliárd forintos többletbevétel elosztására fűzi fel terveit. Egyezik azonban a vetélytársak véleménye egymásról: kölcsönösen elítélik a másik kormányzati tevékenységét. A Fidesz vitairata szerint "az 1990 és 1994 között európai fejlődési pályára állított magyar gazdaság" ezt követően "helyben járó állapotba" került, melyben a Bokros-csomag -- annak elismert részleges eredményei mellett -- egy rossz diagnózisra adott hibás terápia volt. A vezető kormánypárt szerint az MSZP--SZDSZ kormány "a növekedés vagy egyensúly hamis dilemmájába navigálta magát", miközben "hatalomra kerülve rendkívüli aktivitást mutatott a zsákmányszerzésben". "2002-ben, kormányváltás esetén a következő kormánynak nehezebb örökséggel kell szembesülnie, mint amilyen 1998-ban volt" -- ez már az MSZP helyzetértékelése. Ennek okát a szocialisták a romló növekedési és egyensúlyi folyamatokban, valamint a szőnyeg alá söpört problémákban látják. Az MSZP szerint az elmúlt három évben "a gazdasági pozíciók politikai alapon történő megszerzése után széles körben ''szpáhi''-mentalitás alakult ki, ami a közpénzek magáncélú felhasználásában is megjelenik".
Az MSZP úgy látja, "az állami jövedelemátcsoportosítás a szegényebbek kárára és a tehetősebbek javára változott... a jóléti társadalom irányába alig történt előrelépés". A szocialisták ezért a társadalmi konszenzus újbóli megteremtését, az érdekegyeztető tanács visszaállítását, a szociálpolitikában a rászorultsági elv érvényesülését tartják szükségesnek. A Fidesz ezzel szemben leszögezi: "a gazdaság területén elért áttörés lehetővé teszi, hogy a családok végre fogyasztási szokásaikban is érvényesítsék a növekedés áldásait". A legnagyobb kormánypárt szerint emellett a gazdasági szereplők "józan derűlátása a jól csengő GDP-adatoknál is fontosabb és jelentősebb gazdaságélénkítő erő".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.