BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy az értékelési mozgástér

Tavaly hétszáz jogorvoslati kérelmet nyújtottak be a közbeszerzési döntőbizottsághoz -- derül ki a Közbeszerzések Tanácsa (KT) Országgyűlésnek benyújtott 2000. évi beszámolójából. Ezek eredményeként 636 határozat született, jogsértést 306 esetben határoztak meg.

Leggyakoribb jogsértés az előző évekhez hasonlóan tavaly is a törvény azon rendelkezésének a megsértése volt, amely szerint az eljárás nyertese az, aki az ajánlatkérő részére a pályázati felhívásban meghatározott legalacsonyabb ellenszolgáltatást, vagy a megadott elbírálási szempontok szerint összességében legelőnyösebb ajánlatot tette. Megsértésének gyakori esete, amikor az ajánlatkérő a megadott értékelési szempontoktól eltér, és más elbírálási rendszert alkalmaz, amiről nem tájékoztatta sem felhívásában, sem a dokumentációban a pályázókat. A döntőbizottsági határozatok adatai szerint a elmúlt évben 101 esetben nem a legkedvezőbb ajánlatot hirdették ki nyertesnek.
A jogszabály 1999. őszi módosítása utáni szabályok sem váltak az objektív elbírálás maradéktalan biztosítékává -- derül ki a KT beszámolójából. A törvényi szabályozás értelmében az ajánlatkérői szabadság körébe tartozik annak a kérdésnek az eldöntése, hogy a közbeszerzési jogszabály vonatkozó passzusa szerint a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás vagy az összességében legelőnyösebb ajánlat szempontja alapján kívánja a nyertes pályázatot kiválasztani. Az előbbi szempontja tekintetében a jogi szabályozás egyértelmű. Ennél összetettebb jogértelmezési problémát vet fel azonban az összességében legelőnyösebb ajánlat kiválasztása szerinti értékelés.
Ugyanis a törvény értelmében, ha az ajánlatkérő az összességében legelőnyösebb ajánlatot kívánja kiválasztani, a részvételi felhívásban jogosult, míg az ajánlatiban köteles meghatározni a következőket: egyrészt az összességében legelőnyösebb pályázat megítélésére szolgáló részszempontokat; másrészt az azok súlyát meghatározó szorzószámokat; valamint az ajánlatok részszempontok szerinti tartalmi elemeinek értékelése során adható pontszám alsó és felső határát, mely minden részszempont esetében azonos.
Ez rendkívül tág szabályozás, ami igen nagy mozgásteret enged a kiírói értékelésnek. Ugyanezt a tényt támasztja alá a közbeszerzési törvény másik rendelkezése is. Ez csak annyit tesz kötelezővé az ajánlatkérő számára, hogy a pályázatoknak az elbírálás részszempontjai szerinti tartalmi elemeit a felhívásban meghatározott ponthatárok között értékelje. Nem szabályozza ugyanakkor azt, hogy az összehasonlítandó pályázatok legjobbjának, illetve közülük a legrosszabbnak a megadott ponthatár szélső értékét kell-e hozzárendelni, ezért az ajánlatkérők többnyire a határok között szabadon állapítják meg a pontszámokat. Az eljárás eredményét is befolyásolja az, hogy a ponthatárok közötti tartományt milyen mértékben használják fel a tényleges értékelésnél, azonban erre vonatkozóan a törvény részletes eljárási szabályokat nem tartalmaz. Nem egyértelmű az sem e kérdéskörben, hogy a részszempontokat ugyanazon módszerrel kell-e egységesen értékelni, így ebből fakadóan a kiíró az eltérő módszerek alkalmazásával esetleg "alakíthatja" az értékelés eredményét olyan irányban, hogy az például a korábbi -- ismert -- partner, vagy a "szimpatikus" ajánlattevő javára váljon kedvezővé.
A probléma kiküszöbölése törvénymódosítással érhető el -- véli a KT. Ennek során célszerű olyan pontszámítási szabály megalkotása -- olvasható a beszámolóban --, amely az áron kívül más, matematiakilag egzakt módon mérhető részszempont értékelésére is alkalmas lehet. Annak érdekében, hogy az eljárások nyerteseit az alapelvek szempontjai szerint -- esélyegyenlőség, nyilvánosság, tiszta verseny -- válasszák ki ajánlatkérők, szigorúbb törvényi szabályok megalkotása indokolt.
Az előző évekhez hasonlóan igen magas azoknak az eljárásoknak a száma is, amikor az ajánlatkérő érvénytelen pályázatot érdemben elbírál, adott esetben azt nyilvánítja nyertesnek, és megköti a szerződést. (A döntőbizottsági határozatokban tavaly 68 esetben állapítottak meg érvénytelenséget.) Ez az esélyegyenlőség súlyos sérelmének tekinthető. Érvénytelen pályázat, illetve alkalmatlan ajánlattevő pályázata nem hasonlítható össze érvényes ajánlatokkal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.