A munkáltatók számára átadott vagyonnyilatkozatok begyűjtése és archiválása, valamint -- a munkáltatók kérése esetén -- az ellenőrzési eljárás lefolytatása lesz a feladata a július 1-jén hatályba lépett, új köztisztviselői törvény alapján létrehozott KEH-nek. Kozma Ákos, a hivatal vezetője elmondta: az október 28-ig elkészítendő első vagyonnyilatkozatok -- a 24-26 ezer vezető beosztású vagy kiemelt helyen dolgozó köztisztviselővel, a 3-4 ezer, hivatásos szolgálatot teljesítő rendvédelmi alkalmazottal, valamint családtagjaikkal együtt -- összességében mintegy 80 ezer személy anyagi helyzetébe nyújtanak majd betekintést.
A hivatal csaknem 30 munkatárssal kezdte működését. Kiválasztásuk szempontjai között korábban felmerült, hogy a "C" típusú ellenőrzés kritériumainak is feleljenek meg, azonban az elképzelés nem került be a törvénybe. Ennek ellenére Pintér Sándor belügyminiszter saját hatáskörében végrehajtatta az ellenőrzést.
A köztisztviselők -- beosztástól függően -- évente, illetve kétévente elkészítendő vagyonnyilatkozatait a munkáltatók őrzik, a 2001--2002-ben 965 millió forintból gazdálkodó hivatal adatvédelmi okok miatt csak a -- személyi azonosítóval ellátott -- vagyoni helyzetről szóló részeket kapja meg archiválásra. A munkáltatót terheli az a kötelezettség is, hogy az éppen aktuális nyilatkozatot összehasonlítsa az előző évivel, s csak akkor kell a KEH-hez fordulnia, ha törvényes jövedelemmel nem igazolható vagyongyarapodást tapasztal.
Ekkor a KEH köteles eljárást indítani, amelynek során -- egyebek között -- a köztisztviselő és hozzátartozóinak meghallgatása mellett szakértőt rendelhet ki, de nyomozati jogkörrel nincs felruházva. A vizsgálat eredményét követően a munkáltató hatáskörébe tartozik a konkrét intézkedések elrendelése, míg bűncselekmény gyanúja esetén a KEH-nek kell a nyomozóhatóságoknál feljelentést tennie.
A tisztviselők valós anyagi helyzetének ellenőrizhetőségét gyengíti, hogy kötelesek ugyan hozzátartozóik vagyoni helyzetéről is nyilatkozatot készíteni, de a családtagok nem kötelesek hozzájárulni ennek közléséhez, s ezért az érintett tisztviselőt sem lehet felelősségre vonni. A KEH tehetetlen lehet azokban az esetekben is, ha a tisztázatlan eredetű vagyongyarapodás észrevétele ellenére a munkáltató valamilyen oknál fogva nem tájékoztatja erről az ellenőrző hivatalt, amely a vagyonnyilatkozatok adatait csak a munkáltató kezdeményezésére használhatja fel ellenőrzés céljára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.