BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiperrealizmus számítógéppel

Már nem kell "visszamenni" a jövőbe, a jövő eljött hozzánk. Karnyújtásnyira került ugyanis annak a víziónak megvalósítása, amelyet a Vissza a jövőbe című film második részében láthattunk, amikor egy, az utca légterébe kivetített reklám, egy óriáscápa megrémíti a főhőst. Egy magyar szoftverrel támogatott vetítőrendszer -- ha még kicsiben is --, de képes erre a trükkre, amely új eszközt ad a reklámipar és a múzeumok kezébe.

Térhatású képek előállításával már legalább száz éve kísérleteznek különféle szakemberek, de mind ez idáig a csúcsnak a 3D szemüveg és a hologram számított. Ez utóbbit ad hoc kiállításokon lehetett leginkább látni, falra akasztva, ám a szűk nézőszög miatt egyszerre csak kevesen élvezhették a látványt.
Az 50-50 százalékos amerikai--magyar vegyes vállalatként működő HoloMedia Hungary Kft. által Európában elsőként -- az amerikai bemutatóval egy időben -- a Mammut II. bevásárlóközpont minapi megnyitóján debütált készülék azonban lehetővé teszi, hogy múzeumok úgy bővítsék állományukat, hogy még csak másolatot sem kell készíteni az eredeti -- s legtöbb esetben megfizethetetlen -- tárgyakról.
A térben körbeforgatva kívánjuk látni Tutanhamon halotti maszkját, egy reneszánsz ékszerdobozt, vagy akár Erzsébet királynő koronáját a Kohinoor gyémánttal együtt?
Megoldható.
A Los Angeles-i Provision Entertainment és a Deepworks által kifejlesztett vetítőberendezéshez a magyar partner elkészített egy szoftvert, melynek segítségével létrejöhet a térben lebegő háromdimenziós kép.
A Holovision vetítőernyője előtt lebegni látszó kép valóban a térben van: nem a szemet csapja be a rendszer, hanem a készülék elé vetíti ki a képet, s külön szabályozható, hogy milyen távol legyen a kép a készüléktől. Ez a beállított fókusztávolságtól függ, ami 60 és 91 centiméter között lehet. Ez azt jelenti, hogy nem kell éjszakára a kirakatban hagyni az értékes tárgyakat, hiszen ehelyett a Holovision képét -- legyen az akár briliáns ékszer -- a sétálók a járda közepén is megcsodálhatják.
Nem is csoda, hogy igen élénk a reklámipar érdeklődése az újdonság iránt.
Ma még ugyan csupán 40 centiméteres a háromdimenziós kép mérete, de a magyar fejlesztők már azon dolgoznak, hogy akár 2x1 méternyi is lehessen a vetített kép. Sőt a fejlesztés másik iránya, hogy a kép "aktív" legyen.
Ha van érintőképernyő, amelyhez nem szükséges egér vagy klaviatúra, miért ne lehessen olyan megoldás, hogy a térbe vetített telefonon tárcsázni is lehessen? Rákosy Csaba, a HoloMedia Kft. ügyvezetője szerint ez egyáltalán nem a távoli jövő lehetősége.
A képalkotás egyébként a hologramokkal ellentétben nem a szokványos fényképezési technikával kezdődik, hanem a vetítendő tárgyról háromdimenziós számítógépes rajz készül. A megszerkesztett térhálót aztán "felöltöztetik", vagyis felületet és színeket kap, de mindezt olyan pontosan, mintha fotó lenne. Hiperrealizmus számítógéppel.

Már nem kell "visszamenni" a jövőbe, a jövő eljött hozzánk. Karnyújtásnyira került ugyanis annak a víziónak megvalósítása, amelyet a Vissza a jövőbe című film második részében láthattunk, amikor egy, az utca légterébe kivetített reklám, egy óriáscápa megrémíti a főhőst. Egy magyar szoftverrel támogatott vetítőrendszer -- ha még kicsiben is --, de képes erre a trükkre, amely új eszközt ad a reklámipar és a múzeumok kezébe. Demeter Kálmán-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.