Az egyik legnagyobbnak mondott internetes szerepjáték, az EverQuest megszállott résztvevői a virtuális világban megtermelt javakat immáron a való világ piacterein kínálják eladásra. A Sony által készített játék egy Narrath nevű képzelt világban zajlik, ahol a játékosok saját személyiségeket hozhatnak létre, amelyek később a piaci folyamatoknak megfelelő módon bővíthetik ismereteiket, tulajdont szerezhetnek és átruházhatnak. A játékban virtuális platinadarabok testesítik meg a fizetőeszközt, azonban a New Scientist szerint sokan ezt a fizetés túl bonyolult módjának találták, ezért vételi és eladási ajánlatukat a világ egyik legnagyobb kereskedelmi weboldalára, az EBay-re is felvitték. Ezáltal pedig már valódi értékmérővel, jelen esetben az amerikai dollárral volt meghatározható a virtuális világban virtuális eszközökkel, de valósi időráfordítással előállított javak értéke.
Edward Castronova, a kaliforniai egyetem közgazdásza ennek nyomán a való világ gazdasági elemzési módszereinek vetette alá az egy időben legalább 60 ezer aktív résztvevőt számláló játékot. A némileg szenzációhajhász vizsgálat eredményeként kimutatta, hogy Norrath egy főre jutó bruttó hazai terméke (GDP) 2266 dollár, így az az országok rangsorában Oroszország mögött, a 77. helyen áll. Számításai szerint a játékban részt vevők minden "munkaórával" átlagosan 3,42 dollár értéket állítanak elő, ami jelen tapasztalatok szerint akár valós jövedelemmé is transzformálható. A harmadik éve működő virtuális közösség mindenesetre érdekes modellezését jelenti a szociális elemekkel is átszőtt szabad piacgazdaság spontán kibontakozásán.
VG-összefoglaló
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.