Az amerikai gazdaság vezető szereplői számára nem elsősorban az a fontos, hogy ki lesz a liga győztese, sokkal inkább az, hogy maga a rendezvény ismét óriási gazdasági eredményt, hasznot jelent a finálé valamenynyi résztvevőjének. A közvetí-
tési jogokkal rendelkező Fox Entertainment Group Inc. (amely egyben a Los Angeles Dodgers baseballcsapat tulajdonosa is) például mind a hatvan, egyenként 30 másodperces reklámblokkot már napokkal az esemény előtt értékesíteni tudta. A kétmillió dolláros reklámokat feladó Pepsi, Levi's, Dockers, Visa, FedEx és több nagy filmstúdió mellett a Fehér Ház is hirdetett: kétszer is arra hívta fel a legnézettebb sportesemény közönségének figyelmét, hogy az illegális drogkereskedelemből származó pénz a nemzetközi terrorizmust támogatja. Az idei reklámdíjak egyébként nem jelentettek rekordösszeget, amelynek oka, hogy a legnagyobb hirdetők közül többen - köztük az Electronic Data System Corp. (tavaly két blokkot is vásárolt a Super Bowlon) - csak a február 8-án kezdődő Salt Lake City-i téli olimpián hirdetnek, de akadnak olyanok is, akik mindkét eseményre bedobják legújabb reklámfogásaikat. (Tavaly a CBS jó néhány reklámidőt 2,3 millióért értékesített, két évvel ezelőtt pedig az ABC átlagosan 2,2 millió dollárért adta hírblokkjait.) A fogadóirodákban is a futball hozza a legnagyobb bevételt. Nevadában évente kétmilliárd dollárt kasszíroznak a sportfogadásokból. (Nevada az USA egyetlen olyan állama, ahol hivatalosan lehet megtenni a téteket.) Tavaly átlagosan 850 dollár értékben fogadtak a futballra, amely az öszszes fogadások 40 százalékát jelentette.
A XXXVI. Super Bowl New Orleans város legjobb gazdasági vállalkozásának is mutatkozik. Ezt bizonyítja az is, hogy a város immáron kilencedik alkalommal rendezte meg a mérkőzést. Az előző évek Super Bowl-mérkőzéseinek tapasztalatait figyelembe véve New Orleans várhatóan 396 millió dollár pluszbevételt tud realizálni a sportesemény megrendezéséből. New Orleansba ugyanis kizárólag emiatt mintegy 50 ezren látogatnak, akik nemcsak az eseményen, hanem azt megelőzően, illetve azt követően is "költenek" a városban. A közvetlen környék sem panaszkodhat: remélve az olcsóbb elhelyezést - amit néha a kényszer diktál, hiszen a városon belül szinte a mérkőzés rendezési jogának megítélése napján elkelnek a szállodai és motelszobák - más városok is nagyszámú turista, néző, újságíró elhelyezésére számíthatnak.
New Orleansban 35 ezer, a környék városaiban 45 ezer hotelszobát foglaltak le, három-négy éjszakai tartózkodást alapul véve az átlagos vendégéjszakák száma meghaladja a 120 ezer szobafoglalást éjszakánként. Csak a Super Bowl miatt egyébként átlagosan háromezerrel több akkreditált újságíró érkezett.
A rendelkezésre álló jegyek 17,5-17,5 százaléka került a döntőt játszó két csapat tulajdonába, 5 százalékot kapott a rendező város gárdája, a jegyek 34 százalékát a Nemzeti Liga 28 csapata között osztották szét, míg a fennmaradó 26 százalékkal a Nemzeti Futball-liga (NFL) rendelkezett. A döntőben egyébként az esélytelenebb New England Patriots 20:17-re győzte le a St. Louis Ramset. (IE-SK)
Munkatársainktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.