Gondolatban utazzunk el 2012-be. Mi lenne, ha akkor a háztartásainknak 90 százalékában lenne mobil- és csak az egynegyedében vezetékes telefon, viszont legalább a 90 százalékában használnák az internetet? Hogyan sikerült a 2002 óta eltelt tíz évben az elektronikus kommunikáció igénybevételének a lehetőségét ilyen mértékben és a hírközlési szolgáltatások igénybevételének társadalmi hozamát ilyen általánosan biztosítani?
>> Nem csak egy iparág
Nos, az történt, hogy az európai integráció társadalmi vitáiban általánosan elfogadottá vált az a nézet, ami szerint a távközlés nemcsak egy iparág a sok közül, hanem szinte valamennyi iparág egyik nélkülözhetetlen infrastruktúrája és az információs társadalom szolgáltatások egyik hordozója. Emiatt sikerült a társadalmi konszenzussal megalkotott kormányzati hírközlés-politika erőteljes, torzításmentes megvalósítása. Néhány év alatt a szabályozási környezet átlátható, üzleti szempontból kiszámítható változásai és a végrehajtás következetessége jelentősen hozzájárultak az ágazatba történő jelentős értékű befektetési döntésekhez. A gazdasági verseny már évek óta hatékonyan működik, mert a domináns vállalkozások gazdasági erőfölényük okán nem képesek a versenytársaiktól és a vásárlóiktól független üzleti magatartásra, nem érvényesíthetik akadálytalanul az üzleti érdekeiket. Ebben az időben a keresletet gazdaságosan kiszolgáló távközlési szolgáltatók a piacon sikeresek, a nem hatékony társaságok tönkremennek. A lakosság és az intézmények folyamatos ellátása biztosított, mert a szolgáltatások nyújtásának költségeit az árbevétel és az egyetemes szolgáltatás pénzügyi alapja finanszírozza, s ezért még az átmeneti időkben sem marad senki ellátás nélkül. A vállalkozások túlnyomó többsége ekkor már eleve több szolgáltatótól veszi igénybe a szolgáltatásokat, és a szolgáltatási szerződés garantálja a folyamatos ellátást szolgáltatóváltás esetén is. Praktikusan ezzel a néhány vonással felvázolható egy sikeres jövőkép a távközlési ágazat számára. Természetesen nem csak a távközlésről van szó, hiszen az ország versenyképessége, az európai integráció hozama az igazi tét.
Éppen most nem könnyű hinni a vázolt jövőkép megvalósulásában, amikor az internet piaci fejlődésére alapozott vállalatok globális dekonjunktúrája felerősítette a kétkedést az elektronikus gazdasággal szemben. A megvalósuláshoz az alapot az olyan tények adják, mint az elektronikus hírközlő hálózatokon nyújtott szolgáltatások és az alkalmazások igénybe vevői számának egészséges növekedése, az innovációs törekvések sikere, a vállalati felvásárlások stabilizáló hatásai.
A globális pénzpiacok az elmúlt egy-másfél évben elfordultak a nettől és más új távközlési technológiáktól mint biztonságos értékhordozóktól, mert az infrastrukturális beruházásokhoz korábban felvett hitelek megtérülése bizonytalanná vált. Az európai piacokon jelenleg a vállalati hitelek nagysága a növekedési potenciálhoz mérve az egész iparágra bénító hatással van. Nem kétséges, hogy a távközlési társaságok pénzügyi konszolidációjának előrehaladtával a befektetők rövidesen visszaállítják a bizalmat az elektronikus gazdaság iránt.
Az új helyzetben várhatóan nagyobb figyelmet, több erőforrást kap az az innováció, ami az iparágban új piacokat hoz létre. Az elektronikus kereskedelem legnépszerűbb hordozója, a világhálós kereskedelem nagyon sok vállalkozásnak nem hozott sikert, még igazán mély zsebű médiavállalkozás is van az internetvesztesek között, bár e médiavállalkozás nem elektronikus kereskedelmi részei eredményesen gazdálkodnak. A sikertelen üzletrészek eladása után tehát tovább működik a vállalkozás, de most már a sikeres on-line kereskedők stratégiai fenyegetésének árnyékában, azt kockáztatva, hogy kimaradhat egy nélkülözhetetlenné váló piacraviteli mechanizmus előnyeiből. Az elektronikus kereskedelem alkalmazásával ugyanis szinte bármelyik iparág piacraviteli-értékesítési módszere alapvetően megváltoztatható, például a vásárlók elérése és megtartása gazdaságosabbá tehető, vagy új vásárlói rétegek érhetők el.
>> Hasznot hozó netpercek
A távközlési társaságok számára nem kétséges az internet-kereskedelem fejlődésének a haszna, hiszen hálózataikon az üzenetek továbbításához igénybe vett forgalmi percek száma dinamikusan nő. Ugyanakkor a távközlési óriástársaságok eladósodottsága mögött most már nem áll előre tervezhető növekedési ütem, és nincsenek kényelmes haszonrések sem, viszont szinte minden területen sok a versenytárs, és éles a verseny. Az innováció tehát önmagában nem lesz elég a kilábaláshoz.
A távközlési szolgáltatások, pontosabban az igénybe vehető szolgáltatástranzakciók esetében az elektronikus hálózatokon az információt hordozó bitek utaznak. Ezeknek a szolgáltatásoknak önmagukban is van értékük, ám a szolgáltatás értékének forrása az anyagi világgal való kapcsolat. Ilyen anyagi szálak az elektronikus nyilvánossághoz, a hálózaton történő szerződéskötéshez, az elektronikus teljesítéshez és fizetéshez, az adatvédelemhez, az adózáshoz, a szerzői jogokhoz, bűnüldözéshez stb. kapcsolódnak. Emiatt e szolgáltatások nyújtásának és igénybevételének számos alapvető bizalmi és biztonsági vonása is van. Évek kellenek ahhoz, hogy egy-egy új szolgáltatás esetében az igénybevétel elterjedése, a társadalmi diffúzió elérje a gazdasági szempontból ésszerű méretet, s folyamatosan fenntartható üzletet is eredményezzen. Érthető tehát, hogy miért szükségesek az információs társadalom kezdeményezések: az elektronikus szolgáltatások esetében nem a divat követése vagy gyors üzletkötés a siker kulcsa.
>> E-társadalom születik
Az információs társadalom kezdeményezések célja az elektronikus társadalom víziójának valóra váltása, aminek az érdekében az európai kormányzatok már évek óta cselekvési terveket fogadnak el. A 2005-ig terjedő négy évre a magánbefektetések ösztönzését, új munkahelyek létrehozását, a termelékenység növelését, a közszolgáltatások modernizálását, továbbá a mindenki számára nyitott részvétel lehetőségét eredményező gazdasági és jogi szabályozási környezet kialakítását tűzték ki célul. Önmagában is óriási vívmány a mindenki számára elérhető szolgáltatások, az univerzális szolgáltatások tartalmának meghatározása és a megvalósítás finanszírozása. Arról is szólnak a végrehajtásra vonatkozó kormányzati döntések, hogy milyen mértékű társadalmi egyenlőtlenséget és hátrányt kell majd elviselniük például a hálózati nyilvánosságból kimaradóknak.
A hálózati nyilvánosság távközlési hordozója az internets. A világháló az infrastruktúra szerepét tölti be ebben a játszmában, hiszen a funkciója mindössze elektronikus csomagolási technika, s önmagában üzleti értelemben nem profitábilis. Gyakorlati tapasztalat, hogy az internet biteket továbbító képessége és kapacitása ott és annyira értékes, ahol és amennyire a biteket az anyagi világhoz kötő szálakat az igénybe vevők hasznosnak ítélik, és ezért hajlandók a hálózatot is finanszírozni.
Érdekes minta egy angliai, cambridgeshire-i megyei önkormányzat szélessávú hálózata kiépítésének története. A kormányzat szélessávú hírközlési politikájának és programjának egyik, nyolc év alatt 29 millió fontba kerülő projektje olyan szolgáltatásokat épít ki, amelyekkel ebben a megyében minden önkormányzati hivatalt, irodát, iskolát, könyvtárat, továbbá száz közösségi hozzáférési pontot hálózatba köt. Az internet-infrastruktúra építéséhez társul a közszolgáltatások modernizálása, továbbá a helyi lakosság ingyenes interneteléréssel történő ellátása. A törekvés tehát kettős: a lakosság számára fontos és hasznos on-line szolgáltatásként biztosítják a közszolgáltatásokat, és megoldják a finanszírozást.
Az elektronikus társadalom szolgáltatásoknak az elektronikus gazdaság lehet az egyik finanszírozója és haszonélvezője. Ezért van olyan nagy jelentősége a piacgazdaságban az internet önszervező és önszabályozó fejlődési módjának. Nem lenne szerencsés tehát a világháló szabályozására törekedni. Ugyanakkor a szabályozási környezet alapvetően befolyásolja az internet használatának az elterjedését. Kérdések tömege vár válaszra, amely válaszok nem az internet szabályozásához vezetnek, hanem az internet és a rajta keresztül igénybe vehető szolgáltatások használatának elterjedését eredményezik. Szabályozni a piacgazdaság kiépítése, a versenykorlátozó magatartások megelőzése érdekében kívánatos.
Milyen interneten alapuló szolgáltatások, különösen elektronikus kormányzati, távmunka-, távtanulás-szolgáltatások elterjedését támogatná a kormányzat? Miből finanszíroznák a szolgáltatásokat? Mi legyen az árszabályozások célja és módszertana? Milyen hálózati infrastruktúrák befektetéseit bátorítanák? Itt elég csak utalni arra, hogy a hatályos kormányzati hírközlés-politika a liberalizáció jegyében, a piac megnyitásának ígéretével bátorította az új szolgáltatókat új hálózatok kiépítésére. A piac mostanában nem igazolja a beruházások többségét. Ugyanakkor hiba lenne az infrastrukturális ellátás befagyasztása a jelenlegi szinten. A jelenlegi szabályozás kudarca a verseny gyengesége és hiánya, a hiányzó hálózati szerződések, az internetszolgáltatók tömeges vitái. A törvényt és a rendeleteket emiatt módosítani szükséges, de ugyanígy hiba lenne az erőfölényes helyzetű szolgáltatóknak a kötelezettségeik enyhítésével engedményeket tenni, mivel ez megakadályozná a piac fejlődését. Most éppen a vállalati felvásárlások, egyesülések a szereplők számának csökkenéséhez vezetnek. Ez a folyamat vélhetően a gazdasági megerősödésükkel jár.
A módosítandó jogszabályok esetében rövid távon elegendő lehet a jelenlegi alkalmazás gyakorlatát figyelembe venni, és gyorsan megtenni a változtatásokat. Az új törvényi szabályozáshoz a hosszabb távú jövőt meghatározó és mélyrehatóbb következmények okán szükségesek a hatástanulmányok. Sokak szerint a jövőt nem kutatni, hanem kitalálni érdemes. Egyetértek, ne mondjunk le a jövőnk kitalálásáról. Igen, ezenfelül a jogalkotásról szóló törvény szerint az ágazat egészét érintő esetekben kötelező az előrelátást hatástanulmánnyal alátámasztani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.