>> A honvédségnek hosszú évek óta anyagi nehézségekkel kell küzdenie. Változást hozhat-e a 2003-as év?
- Azt gondolom, bárki is lenne a honvédelmi miniszter, elégedett lenne a növekménnyel, amelyet a HM a jövő évre elkönyvelhet. A kormány az aktuális felajánlásait még nem tette meg ugyan a NATO részére, de vállalta, hogy 2003-ban a GDP 1,67 százalékát katonai kiadásokra fordítja. Ezt a jövő évi költségvetés is tartalmazza majd.
>> A hazai össztermékhez képest megállapított 1,67 százalékos arány tartós maradhat?
- A kormány vállalta, hogy a központi költségvetésen belül addig növeli a védelmi költségek arányát, amíg el nem érjük a NATO-tagállamok szintjét. A szervezetben a tagállamok átlagosan költségvetésük két százalékát fordítják katonai kiadásokra. Ahhoz, hogy ezt a célt belátható időn belül teljesíthessük, a hazai összterméken belül évente 0,03-0,05 százalékkal kell növelni a védelmi költségekre fordított központi támogatás nagyságát.
>> A jövő évben mekkora összeget lehet védelmi célokra felhasználni?
- Az összeg nagysága megközelíti a 300 milliárd forintot. Ez azonban nem fedi le teljes egészében a katonai kiadásokra elkülönített támogatást, mivel a kormány ezen felül biztosítja azt az összeget, amelyet a Gripen vadászgépek bérleti díjának törlesztésére kell fordítani. Igaz, ennek nagysága várhatóan nem éri el azt az összeget, amelyre az előző kormány szerződést kötött.
>> Mekkora összeget kell jövőre a Gripenek törlesztésére fordítani?
- Amennyiben a svéd partnerekkel sikerül a tavaly decemberben aláírt szerződést módosítanunk, a törlesztést is arányosabbá tennénk. Az eredetileg meghatározott - áfával együtt - 35-35 milliárd forinttal szemben 2003-ra és 2004-re évente 10-12 milliárd forint kifizetését tartjuk vállalhatónak.
>> Ha már a Gripeneknél tartunk: a közelmúltban tárgyalásokat kezdtek a svéd féllel azzal a céllal, hogy az eredeti szerződésben foglaltaknál modernebb, több felszereléssel ellátott vadászgépek érkezzenek Magyarországra. Mi indokolta ezt a lépést?
- Sokan azt gondolják, hogy szükségtelen luxusberuházás a pluszképességek megrendelése, de ez nem igaz. A légi utántölthetőség és a precíziós fegyverek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a gépek felhasználhatóak legyenek a többi NATO-tagállam légierejével folytatott együttműködésben. Nem azért akarunk elkölteni százmilliárdos öszszeget a Gripenekre, hogy a megérkező gépek csak a magyar légtér védelmére legyenek alkalmasak. Arra ott vannak a MiG-29-esek. Többet várunk. Mindenképpen sikeres tárgyalásra és gyors megállapodásra számítok. A svédeknek fontos az a tapasztalat, hogy Magyarország - első NATO-tag megrendelőként - miként tudja az általuk legyártott Gripeneket integrálni a szövetség légierejébe. Mi meg már "eljöttünk a kasszától", tehát ha nincs új megállapodás, akkor marad az eredeti, hatályban lévő szerződés.
>> Mekkora összegbe kerülnek a modernebb Gripenek?
- Az eredeti szerződésben szereplő 108 milliárd forintos bérleti díjnál legfeljebb tíz-tizenöt százalékkal magasabb árra számítok, még ha a svéd fél magasabbra is becsüli a végső összeget. El kell dönteni, mekkora az a pluszösszeg, amit még érdemes kifizetni.
>> Lesz elegendő pénz erre a modernebb gépekre?
- Jövőre bizonyosan jut elég pénz a finanszírozásra.
>> Összesen mekkora összeg jut jövőre védelmi fejlesztésekre?
- Az a tervünk, hogy a NATO-országok átlagának megfelelően mi is költségvetésünk 20 százalékát fordíthassuk folyamatosan fejlesztésekre. Ez részben technikai eszközök beszerzését, részben a hadsereg jobb elhelyezését szolgáló ráfordításokat jelenti, ami az eddigiekhez képest 20 százalékos növekményt okoz. Az elmúlt években alig fordítottak pénzt erre a célra.
>> Október közepén újraindították a honvédség gépjárműparkjának megújítását szolgáló tendert. Mennyi pénzt szánnak erre a célra?
- A gépjárműpark modernizációja elkerülhetetlen. Az előző, eredménytelennek nyilvánított közbeszerzési eljárás meghirdetésekor 100 milliárd forint fölé becsülték a program teljes költségét. Annyi bizonyos, hogy a fejlesztés csak hosszú távú program keretében valósulhat meg. Erre az elkövetkező két évben 3-5 milliárd forintot szánunk. Az első modern járműveket még 2003-ban megkaphatja a honvédség.
>> Milyen beszerzések valósulhatnak még meg jövőre?
- A Mistral rakétarendszert idegen-barát felismerő eszközökkel kell felszerelni, s biztosítani kell, hogy a NATO egységes légtér-ellenőrzési rendszerébe beilleszthető legyen. Elengedhetetlen a modern kommunikációs eszközök beszerzése, a MI-24-es helikopterek felújítása és a légi szállítókapacitás kialakítása. A vegyi és biológiai hadviselés elleni védelem jegyében az egyéni védőfelszerelések mellett - legalább az azonnal bevethető egységeknél - kollektív védelmi berendezéseket kell vásárolni, s egy elemző laboratóriumot is fel kell állítani. A HM az erőforrások átcsoportosításával az idei évben mintegy hárommilliárd forintot fordít védőeszközök beszerzésére. Ezen túlmenően a tárca elkötelezte magát a honvédkórház befejezésére, valamint a laktanya-rekonstrukció és a honvédségi lakásprogram folytatására. A tervek megvalósítását megkezdjük vagy folytatjuk. A szükségletek volumenét jelzi: a tárca jelenlegi költségvetésének háromszorosát azonnal le tudná kötni valóban szükséges fejlesztésekre.
>> A kommunikációs eszközök beszerzése céljából már az előző vezetés alatt lefolytatták a közbeszerzési eljárást.
- Ez ügyben bírósági eljárás folyik, mert a közbeszerzési döntőbizottság határozatát, amelyben a norvég Kongsberg vállalatot hirdette ki győztesnek, több versenytárs megtámadta. Bármilyen döntés szülessen, elhamarkodott, politikai indokokkal átszőtt eljárást folytattak le, amelyben a célszerűség a háttérbe szorult.
>> Aláírja a szerződést a norvég céggel, vagy újabb közbeszerzési eljárást indítanak?
- A bíróság döntésétől függ. Az biztos, hogy Magyarországnak szüksége van a modern URH-rádiókra, mivel kell egy olyan, a családelv alapján működtethető, modern kommunikációs eszközrendszer, amely gyorsan rendszerbe állítható, s emellett - offset megállapodással - a nemzetgazdasági érdekekkel is összeegyeztethető.
>> A közelmúltban felvetődött, hogy az orosz gyártók a magyar légierő használatából kivont MiG-21-esek átengedéséért cserébe a felújítás alatt álló 14 gépen túl további MiG-29-es vadászgépeket modernizálnának.
- A MiG-29-esekre a Gripenek 2006-ra datált megérkezéséig mindenképpen szükség van, de addig sem lehet eltekinteni attól, hogy a NATO légierejével minimális szinten kommunikálni és együttműködni képes vadászgépeink legyenek. A folyó felújítás csak az utóbbi célt szolgálja, ezért ha a MiG-21-esek visszavételéről sikerül megállapodni, az ebből adódó erőforrást szívesen fordítanánk a MiG-29-esek képességjavítására. Azt, hogy összesen hány MiG-29-est érdemes megtartani, a védelmi felülvizsgálat befejezése után lehet meghatározni.
>> A MI-24-es helikopterek felújítását a visegrádi országok közösen szándékoznak megvalósítani, s nyár elején született is erről egy megállapodás. Azóta mi történt?
- Az egyezség értelmében a lengyelek vállalták, hogy elkészítik a modernizálás pontos programját. Ez azóta sem készült el, sőt saját kormányuk felhatalmazását sem sikerült megszerezniük. Holott a többi állam már ratifikálta a megállapodást. Egyelőre várunk, de ha nincs változás, meg kell gondolni, egyedül képesek vagyunk-e a felújításra. Kelet-Közép-Európában egyetlen cégnek van a MI-24-esek felújításához szükséges felhatalmazása, ez pedig a Dunai Repülőgépgyár. Bár olcsóbb lenne, nem esünk kétségbe, ha nem sikerül közös megoldást találni. Megpróbáljuk saját védelmi iparunkkal végrehajtani a felújítást.
>> Célul tűzték ki, hogy 2006-ra megteremtik a hivatásos hadsereget. Szükség van ehhez kétharmados jogszabály-módosításokra?
- Az lenne a legelegánsabb megoldás, ha a politikai partnerekkel megegyezhetnénk. Így módosíthatnánk a honvédelmi törvényt és esetleg az alkotmányt is. Megegyezés hiányában más megoldást is lehet találni. A sorozásokról a honvédelmi miniszter és a vezérkari főnök dönt, így elképzelhető, hogy "ideiglenesen" szüneteltetjük a behívásokat. Mindenesetre azt szeretném, ha a közös döntéssel lehetne megszüntetni a hadkötelezettséget addig, amíg a biztonságpolitikai helyzet nem indokolja ennek ellenkezőjét.
>> Fel tudnak venni elegendő szerződéses katonát ahhoz, hogy 2006-ra teljesen ki tudják váltani a sorköteles állományt?
- A katonák a legjobban megfizetett állami alkalmazottak, de ezt a következő években is fenn kell tartani, hogy a honvédség elég vonzó tudjon lenni a hivatást kereső fiatalok számára.
>> Jövőre mekkora illetményemelésben részesülhet az állomány?
- Az eddig végrehajtott emelések 2003-ra állnak be teljesen. 2003-ban akkora bérfejlesztés van tervbe véve, amely a köztisztviselői illetményekkel való összevetést követően feltétlenül indokoltnak látszik.
>> Tervez még személyi változásokat?
- Egy ekkora szervezetben egyetlen stabil dolog van: a változás. Lehetetlen azt mondani, hogy mindenki örökre a helyén maradhat. Pláne, hogy a folyamatban lévő védelmi felülvizsgálat egyik célja éppen annak feltárása, milyen szervezeti, feladatköri és személyi átfedések vannak. Ebből következik, hogy várhatóan még lesznek - nem politikai természetű - változtatások.
>> A felülvizsgálat első eredményeit a novemberi NATO-csúcsra ígérték.
- A katonai szövetséget és a tagországokat is tájékoztattuk, hogy a felülvizsgálat 2003 közepére fejeződhet be. Ekkorra tárjuk elő a honvédség teljes képességcsomagját is. Prágában már meg tudjuk jelölni azokat a területeket, amelyeken Magyarország konkrét felajánlásokat fogalmaz meg a katonai szövetség részére. A NATO elvárja, hogy a magyar hadseregben legyen egy jól felkészített és megfelelően felszerelt egység, amely szükség esetén azonnal bevethető. Van egyfajta elvárás a nemzetközi együttműködésben való hatékonyabb szerepvállalásra is. E készségünket Prágában szintén meg kell jeleníteni. Olyan felajánlásokat fogunk tenni, amelyekhez már rendelkezésre állnak bizonyos kapacitások és tapasztalatok. Ilyen egy műszaki és egy egészségügyi egység felállítása a nemzetközi akciókban való részvételhez. A szövetség külön kérése, hogy erősítsük légi szállítókapacitásunkat. Több országgal tárgyalásokat kezdtünk a közös megoldás végett.
>> Egy nemzetközi szerepvállalás kapcsán melyik térségre gondol?
- A katonai szövetség célja, hogy a világ összes pontján béke legyen. Ezen belül Magyarország evidens érdeke, hogy ez határai közelében, a Balkán-félszigeten tartósan így legyen. Nyilvánvaló: nemzetközi akciókban való részvételünket ide érdemes koncentrálni akár úgy is, hogy kiváltsunk katonai erőket, amelyeket mások, más térségekben hatékonyabban tudnak felhasználni. Ez nem zárja ki, hogy később, amikor a szükséges képességeket létrehoztuk, másfajta feladatokat is megfogalmazzunk a NATO-nak tett felajánlásainkban. Tudomásul kell venni, hogy Magyarország biztonságát határainkon kívül - megelőzéssel, béketeremtéssel és -fenntartással - olcsóbban és hatékonyabban lehet biztosítani. A nemzetközi szerepvállalás megkerülhetetlen, de szó sem lehet arról, hogy magyar katonákat áldoznánk fel.
>> Növekedhet a katonai büdzsén belül a nemzetközi szerepvállalásra fordítható összeg aránya?
- A honvédelmi tárca milliárdokat költ nemzetközi akciókban való részvételre, s jelenleg is több száz magyar katona szolgál NATO-, ENSZ-, EBESZ-műveletekben. Pontosan még nem tudom, hogy jövőre mekkora összeg fordítható e célra, de egyértelmű: az elkövetkező években nagyobb szeletet kell erre a területre szánni.
>> Milyen érdekünk fűződik a NATO bővítéséhez?
- Politikai és biztonságpolitikai szempontból elemi érdekünk, hogy a katonai szövetség új tagállamokat fogadjon be. A jelölteket régóta támogatjuk, s csatlakozásuk után tapasztalatokkal is segíteni tudjuk őket. Szlovákia és Szlovénia felvételével a szervezetben megszűnhet Magyarország sziget jellege. Fontos Románia csatlakozása is, amelynek stratégiai jelentőségét az adja, hogy végre nem Magyarország töltené be a katonai szervezet balkáni csücskének szerepét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.