Február 4-ig tart még a 34. Magyar Filmszemle, amelyen az idén 22 nagyjátékfilm, 21 kísérleti és kisjátékfilm, 37 dokumentumfilm szerepel a versenyprogramban. A fesztiválhangulatot jelentősen befolyásolja, hogy Medgyessy Péter miniszterelnök és Görgey Gábor kulturális miniszter is részt vett a nyitó sajtótájékoztatón, s nemcsak jelenlétükkel érzékeltették, mennyire fontosnak tartják a hazai filmgyártást, hanem be is jelentették: az idén 5 milliárd forintra nőtt filmes össztámogatás folyamatosan növekszik, így 2006-ban már 10 milliárdos költségvetési támogatásból készülhetnek magyar produkciók.
A filmes szervezetek által összeállított kerekasztal ezért és a filmtörvényért harcol hosszú ideje, hiszen az állami támogatást pályázati úton szétosztó Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) évek óta változatlan összeget fordíthat a hazai filmgyártásra és -forgalmazásra. Az MMK a legutóbbi öt esztendőben évente 1,1 milliárd forintot oszthatott szét pályázatain. Az ismét jogszerűen működő MMK kibővült kuratóriuma a héten áttekintette a szemle pénzügyi kérdéseit (az ÁSZ két héttel a fimszemle előtt jogszerűtlennek nyilvánította az MMK működését, ezért leállította a kifizetéseket).
Azt, hogy a 34. Magyar Filmszemlén mely filmek nyerik a díjakat, csak február 4-én tudjuk meg. Elkészült viszont a Magyar Filmunió összesítése arról, milyen szakmai sikereket arattak magyar alkotások 2002-ben nemzetközi fesztiválokon. S mivel ilyenek szép számmal akadtak, ráadásul a legrangosabb seregszemléken, érdemes áttekinteni az éves összegzést. Cannes-ban például Aranypálmát kapott Mészáros Péter az Eső után című kisfilmjéért, Velencében Péterffy Zsófia Ezüstoroszlánt a Kalózok szeretője című festményanimációjáért, Kairóban Gárdos Péter vehette át a fő-
díjat, az Aranypiramist Az utolsó blues című játékfilmjéért. A Hukkle, Pálfi György első filmje több mint 40 nemzetközi fesztivál versenyprogramjában vagy más vetítésein szerepelt, illetve szerepel még januárban és a következő hetekben. 2002. december 7-én ez az alkotás kapta az Európai Filmakadémia Fassbinder-díját, s a Hukkle verseng az idei Oscarért a legjobb külföldi film kategóriájában.
A filmek nemzetközi fesztiválokon való megjelenését a Magyar Filmunió szervezi, s ennek egyik legfontosabb kiindulópontja éppen a Magyar Filmszemle. Erre ugyanis számos rangos fesztivál igazgatóját, programszervezőjét meghívja a szervezet - mondta el a Világgazdaság kérdésére Vezér Éva, a Magyar Filmunió igazgatója. Itt a vendégek végignézhetik a legfrissebb termést, s utána dönthetnek a meghívásokról. Amelyek azért is fontosak, mert ha valamelyik magyar film részt vesz egy-egy nemzetközi mustrán, ott is láthatják a produkciót más fesztiválok igazgatói, programszervezői, s így a film további meghívásokat kaphat - különösen, ha rangos díjjal is jutalmazzák a produkciót. Pálfi György Hukkle című filmje például számos meghívást kapott a San Sebastian-i és torontói sikeres vetítés után. A fesztiválszereplések mellett az unió azzal segíti egy film szakmai útját, hogy angol feliratos VHS kazettákat készít, s juttat el külföldre.
A fesztiválvetítésekre idegen nyelvű, általában angol feliratos kópiákat kell küldeni. Mint Vezér Évától megtudtuk, egy átlagos hosszúságú (azaz 90 perces) játékfilm feliratos kópiáját körülbelül 1,2-1,4 millió forintból lehet elkészíteni. Ennek költségét általában a Magyar Filmunió fedezi, de előfordul, hogy a kópia gyártási kiadásaihoz hozzájárul a producer is. Mindenesetre tavaly a producerek pályázatot nyújthattak be erre a költségre az ORTT-hez, ha a film meghívást kapott valamelyik rangos fesztiválra.
Külföldi fesztiválvetítésekre és magyar filmhetekre fontos (lenne) szórólapokat, plakátokat nyomtatni. Ezek és egyéb információs anyagok készítésére általában a producer, a film külföldi forgalmazója és a Magyar Filmunió együtt vállalkozik, s a költségeket is megosztják. Sajnos a legjelentősebb szakmai lapokban (ilyen például a Variety, a Screen International, a Film Francais) rendkívül drága a hirdetés. Amint Vezér Éva elárulta: egy oldal ára 3000-3500 dollár, s ez akkora összeg, hogy erre az unió az éves költségvetéséből nem tud pénzt áldozni. Viszont rendkívül fontos, hogy a Magyar Filmuniónak saját standja van a két legjelentősebb európai fesztiválon: Cannes-ban és Berlinben, amely egyébként mindig a Magyar Filmszemle után kezdődik.
A rangos seregszemlékre nemcsak a film angol feliratos kópiáját kell utaztatni, hanem gyakran a produkció rendezőjét vagy főszereplőjét is. Az A kategóriás fesztiválok (például a Berlinben, Cannes-ban, Velencében, Karlovy Varyban, Montrealban zajló mustrák) versenyprogramjában szereplő film alkotóját az adott fesztivál szervezői hívják meg, a költségek közül általában az utazás és a szállás öszszegét fedezik. De ha csak szállást biztosít a fesztivál, akkor az utazás költségét rendszerint a Magyar Filmunió fedezi. Egyéb seregszemléken, ha nem versenyben szerepel magyar film, az unió általában nem tudja vállalni ezen költségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.