BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassacskán beindul az e-cégeljárás

Cégbírósági sorállás helyett néhány gombnyomással, vagy kattintással is elintézhető lesz a cégalapítás egy a közelmúltban kihirdetett törvény szerint, igaz, nem holnaptól, hanem a vonatkozó uniós irányelvben megszabott kényelmes felkészülési idő elteltét követően. Az újonnan alapított cégek iratait addig is elkezdik elektronikus formába átültetni, hogy aztán majd azok is online lekérdezhetők legyenek.



Régóta itt volt az ideje, hogy a cégbíróságokon tárolt iratok megismerhetőségét a törvény a jelenleginél egyszerűbb és korszerűbb módon tegye lehetővé, hiszen a technológia ehhez már rendelkezésre áll. Üzleti partnerek "lekáderezéséhez" ma még a székhely szerint illetékes cégbírósághoz kell utazni, figyelembe véve annak félfogadási idejét és esetleg azt a körülményt is, hogy a cégbíró látogatásunk idején véletlenül éppen otthon dolgozik a vállalat aktáján, amely körülmények például egy Győr-Miskolc viszonylatban meglehetősen idő- és pénzigényesnek bizonyulhatnak.

A november elején kihirdetett törvénymódosítás megteremti annak lehetőségét, hogy ezek a nehézségek legalább részben elháruljanak azzal, hogy az újonnan alapított vállalkozások egy csoportjában lehetővé teszi a cégbejegyzési kérelem és mellékletei elektronikus benyújtását, illetve elrendeli a nem elektronikusan benyújtott okiratok digitalizálását. Utóbbi praktikusan az iratok lapolvasón keresztüli bevitelét jelenti.

A cégnyilvántartásról, cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló törvény módosított rendelkezései szerint a bejegyzési kérelem elektronikus benyújtása akként történik, hogy az alapítást intéző jogi képviselő a papíron meglévő okiratokat (mindenekelőtt a társasági szerződést, esetleg az apportlistát, tagjegyzéket, a vezető tisztségviselők elfogadó nyilatkozatát) elektronikus okirattá alakítja át, majd egy elektronikusan kiállított cégbejegyzési kérelem mellékleteiként megküldi őket az Igazságügyi Minisztérium szervezeti egységeként működő Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálatnak. A kérelmet és az okiratok elektronikus változatát természetesen minősített elektronikus aláírással kell ellátni. A szolgálat ezután informatikai szempontból ellenőrzi az e-okiratokat, hogy megállapíthassa, az aláírás hiteles-e, illetve a dokumentum sértetlen-e. Ha igen, akkor maga a szolgálat továbbítja a bejegyzési kérelmet a cégbírósághoz, mégpedig egy munkanapon belül. Akár arról, hogy a szolgálat a kérelmet rendben lévőnek találta, akár arról, hogy valamilyen hibát észlelt, s erről tájékoztatta a cégbíróságot, a szolgálatnak a továbbítással egyidejűleg elektronikus úton (közokiratnak minősülő) igazolást kell küldenie a jogi képviselőnek. Utóbbi esetben a jogi képviselő a bejegyzési kérelmet javított módon, de a hagyományos formában is benyújthatja nyolc napon belül, ha viszont nem így tesz, a cégbíróság a bejegyzési kérelmet elutasítja.

A jogi képviseletet ellátó ügyvédek esetében az ügyvédi kamarának kell külön szabályzatot megalkotnia az elektronikus cégalapításhoz szükséges technikai feltételekről, és azokat az ügyvédeket, akik e feltételeknek megfelelnek, külön nyilvántartásba fogja venni.

Újdonság az is, hogy akár elektronikusan nyújtják be a cégbejegyzési kérelmet, akár hagyományos módon, a bejegyzésre előírt illetéket és közzétételi költségtérítést is meg lehet fizetni elektronikus úton. Ennek azért van jelentősége, mert az e-aláírás korában kissé valóban meghaladottnak tűnik az illetékbélyeg kifizetése, illetve a közzétételi költség térítésének sárga csekken való befizetése.

A bejegyzési kérelem benyújtásakor ma is kiállított tanúsítványt (amely igazolja, hogy a kérelmet benyújtották, továbbá tartalmazza a cég legfontosabb azonosító adatait), továbbá az eljárás folyamán hozott végzéseket (például az esetleges hiánypótlási felhívást tartalmazó végzést) elektronikus bejegyzési eljárás esetén a cégbíróság maga is elektronikus úton közli a jogi képviselővel. A tanúsítványt, a bejegyző, valamint a bejegyzést elutasító végzést azonban írásban (papíron) is megküldi, de a módosítás szerint a végzés közléséhez kötődő jogkövetkezmények (mindenekelőtt például az esetleges jogorvoslati határidő kezdete) az elektronikus közléssel állnak be. Az elektronikusan bejegyezni kért cégek adatait és az azokat megalapozó e-okiratokat a cégbíróság kizárólag elektronikus formában tartja majd nyilván.

A továbbiakban pedig akár a szolgálattól, akár a cégbíróságtól elektronikus okirati formában másolat kérhető a vállalati iratokból, illetve magukról a cégadatokról. A szolgálat, illetve a cégbíróság ezeket az elektronikus okiratokat minősített aláírással látja el, így azok közokiratnak minősülnek. (Ennek a gyakorlati jelentősége akkor látszik majd, amikor az így szerzett adatokat más eljárásban, például egy perben, vagy az ingatlan-nyilvántartásban is fel lehet használni.) Ezzel függ össze a törvénymódosítás azon előírása, hogy az újonnan alapított cégek iratait akkor is át kell a cégbíróságnak alakítania elektronikus okiratokká, ha nem elektronikusan kérték a bejegyzésüket.

Mindez persze túl szép volna ahhoz, hogy így igaz legyen. A törvény ugyanis több megszorítást is tartalmaz. Mindenekelőtt az érintett cégek körében: az elektronikus cégeljárásra kizárólag a korlátolt felelősségű és a részvénytársaságok esetében lesz lehetőség (az illeték és a közzétételi költségtérítés megfizetését kivéve: ezeket bármely vállalat esetében lehet majd elektronikus úton teljesíteni). A másik "korlátozás" a törvény hatálybalépése: a módosítások 2005. január elsejétől lesznek érvényben, de az elektronikus cégbejegyzésre, fizetésre és másolatkérésre vonatkozó rendelkezések csak 2005. szeptember elsejétől lesznek irányadók. Az elektronikus bejegyzések közül ekkor is még csak a részvénytársaságok bejegyzését, illetve a korlátolt felelősségű társaságok székhelyére, telephelyére, fióktelepére és tevékenységi körére vonatkozó változások bejegyzését lehet elektronikusan kérni. A kft.-k bejegyzését csak 2007. január elsejétől lehet elektronikusan intézni. Mindez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a 2005. januári időpont csak az újonnan alapított cégek papír alapú iratainak digitalizálására vonatkozik.

Ezek a kényelmes határidők a vonatkozó európai uniós irányelvből következnek. Ez egyébként kötelezettségként írja elő a tagálla-

mok számára annak lehetővé tételét, hogy a cégek - a tagállam hivatalos nyelvén készült - irataik bármely más tagállam nyelvére történő fordítását is benyújtsák a cégbíróságra. Az irányelv azt is kimondja, hogy a tagállami jognak kötelezettségként kell előírnia a cégek számára, hogy a levelezésükben is feltüntetendő adatokat (cégbíróság neve, cégjegyzékszám stb.) a honlapjukon is közzétegyék.

A már meglévő cégek iratainak digitalizálására egyelőre csak a szándék van meg. Az azonban a törvénymódosításból kiderül, hogy a cégjegyzék 2005 januárjától külön fel fogja tüntetni, hogy az adott rt. vagy kft. iratai elektronikus úton hozzáférhetők-e.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.