A kis- és középvállalkozási szektor stratégiai területté vált a hazai bankok számára az elmúlt évben, aminek hátterében egészen egyszerű ok húzódik meg: ez a piaci szegmens korántsem telített.
A piacon kialakult verseny több szempontból is kedvez az ügyfélnek: a kamatmarzsok fokozatos, bár korántsem drasztikus lemorzsolódása figyelhető meg, másfelől az ügyfélkiszolgálás minőségére, a termékfejlesztésre is nagy hangsúlyt helyeznek a bankok. A marzsok kialakításában a kormányzati kkv-politikának is nagy szerepe van, hiszen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett programok (midihitel, Európa technológiai beruházási hitelprogram), az agrártárca által támogatott konstrukciók (agrárcsatlakozási Európa-hitelprogram) esetében a banki marzsok felső határát rögzítették - jegyezték meg egyes piaci szereplők. Ám mint Bartke István a Budapest Bank részéről fogalmazott: a verseny a saját termékek terén érezhető, hiszen az államilag támogatott konstrukcióknál minden banknak azonos mozgástere van, tehát itt nem az ár, hanem a szolgáltatás színvonala a meghatározó. Hasonlóan nyilatkoztak a CIB Banknál is, mondván: az új pályázatok iránt nagyfokú az érdeklődés, így megítélésük szerint az ahhoz kapcsolódó termékfejlesztés a pénzintézetek közötti versenyben meghatározó szerephez jut.
A kkv-szektor korlátozott mértékben nő, ezért a bankok kétféleképpen tudják növelni aktivitásukat: más bankoktól csalogatnak el ügyfeleket, aminek kevesebb az esélye, illetve a meglévőknek minél több szolgáltatást nyújtanak. Komplex pénzügyi szolgáltatás, az ügyfél igényeihez igazodó számlavezetési termékek, hitelek - a hitelintézetek többségének véleménye szerint a kis- és középvállalkozások zöme ez alapján választ bankot.
Nagyobb mozgásra azonban ezt követően már nem kell számítani, hiszen a tapasztalatok szerint a kkv-ügyfelek ritkán váltanak bankot, 80 százalékuk az egész életciklust egyetlen hitelintézetnél tölti el. Zömük nem hitelfelvevő, hanem csupán számlát vezet a banknál, ami egyúttal azt is jelenti: számukra az ehhez kapcsolódó költségek a legfontosabbak, így a számlavezetés, az átutalás, a készpénzfelvétel díja, illetve a felesleges pénzek letétként való elhelyezésének kondíciói. Bár egyes piaci szereplők úgy látják: a kkv-ügyfelek egyelőre kevésbé árérzékenyek, mint a lakosság. A CIB-nél hosszabb ideje azt tapasztalják, hogy kkv-szektor megnyerése szempontjából a hitelhez jutás lehetősége a meghatározó, így az egyszerű, gyors és rugalmas hitelnyújtásnak kiemelt jelentősége van.
Az idei év különlegesnek ígérkezik abból a szempontból, hogy hazánk uniós csatlakozása miatt év közben várhatók változások. Az ügyfelek zöme nem hitelt igényel majd, hanem uniós támogatást, s ezzel módosul a bank szerepe is - vélik egyesek. Szerintük hasonló folyamatokra kell felkészülni, mint 2000- 2001-ben, amikor a Széchenyi-terv révén próbáltak hitelhez jutni az ügyfelek. Az EU-csatlakozás kapcsán ezzel együtt bővülhet a választék: új termékekkel jelenik meg a piacon az OTP is, amelyek specialitását az unió által alkalmazott gyakorlat adaptációja jelenti a meglévő termékbázisra. (FB-BM)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.