BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre népszerűbb nálunk is az e-banking

Gyorsan bővül az internetet banki kapcsolatokra is használó kis- és középvállalatok száma. Tavaly év végén a bankok vállalati ügyfeleinek 12 százaléka volt szerződött e-banki ügyfél, ám a várakozások dinamikus, közel 50 százalékos bővülést vetítenek elő ebben az ügyfélkörben. A bankok beszámolója szerint a többség belföldi átutalásra és számlalekérdezésre használja a világhálót.

A különböző banki termékek használatánál a legnagyobb mértékben az internetes bankolás további terjedésével számolnak 2004-ben a piaci szereplők a kkv-szektor körében. Az európai átlaghoz képest e régió még mindig le van maradva, ugyanakkor az alternatív csatornák használata folyamatosan, növekvő mértékben terjed - mondták kérdésünkre a CIB Banknál. A mobiltelefon tekintetében kiemelkedő a magyarországi előfizetők száma. A pénzügyek mobiltelefonon keresztül történő intézése azonban - az internetes bankoláshoz képest - még nem terjedt el. A vállalkozások körében a call centeren keresztül történő banki ügyintézés nem igazán preferált, aminek hátterében - az egyébként az ügyfelek érdekeit és biztonságát szolgáló - ügyfél-azonosítás és az adatszolgáltatás módja (például számlatörténet kérésénél) húzódik meg.

Jelenleg a vállalati ügyfelek 12 százaléka szerződött e-banki ügyfél, a többség belföldi átutalást hajt rajta végre, avagy egyszerűen lekérdezi a számláját - derült ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. legfrissebb összesítéséből. Például a CIB Banknál tavaly az átutalási megbízások kiemelkedően magas aránya (több mint 85 százaléka) érkezett a bankba az alternatív csatornákon keresztül. Az OTP Bank tapasztalatai szerint az internetes bankolásnál még mindig domináns a lekérdezés, azonban egyre többen használják a virtuális bankfiókot aktív tranzakciók (például átutalások, betétlekötés, -feltörés) végrehajtására. Az internetes szolgáltatás keretében lebonyolított aktív tranzakciók aránya a 2003. év végére megközelítette a 40 százalékot. Az OTPdirekt szolgáltatások esetében is megállapítható a "több lábon állás", azaz az OTP Bank ügyfeleinek egy jelentős része nem csak egy csatornát használ banki műveleteihez. Ez annak is köszönhető, hogy ezek a csatornák egymásra épülnek, másrészt pedig sokan felismerték az alternatív bankolás előnyeit. Ezzel együtt vannak olyan tranzakciók (mint például az eseti átutalás), amelyek valamennyi csatornán elérhetők.

A HVB Banknál az átutalási megbízások több mint kétharmada érkezik elektronikus úton. A Volksbanknál az elektronikus bankszámlaforgalom ma már a megbízások 57-58 százalékát teszi ki volumenben és darabszámban egyaránt. A call center által kiszolgált hívások száma mára megközelíti a napi 800-at. Az SMS-szolgáltatás jelenleg csak a bankkártyahasználathoz kapcsolódóan vehető igénybe, de folyik a számlainformációkat biztosító rendszer fejlesztése. Folyamatban van egy önkiszolgáló automata pilot projekt, melynek eredményeként a készülékeket 2004-ben telepítik minden Volksbank-fiók 24 órás zónájában - tudtuk meg. A K&H Banknál szintén a tranzakciós műveletek és lekérdezések viszik a prímet. Ezeken a területeken a hitelintézet tapasztalatai szerint egyre inkább megfigyelhető az a tendencia, hogy az elektronikus csatornák átveszik a fióki ügyintézés szerepét. Divinyi Mariann, az Inter-Európa Bank (IEB) e-business üzletágvezetője is arról számolt be, hogy az ügyfelek elsősorban lekérdezésre, illetve megbízások indítására használják az elektronikus banki rendszereket. Az elektronikus lehetőségek igénybevétele évről évre nő az IEB-nél mind a forgalom, mind a tranzakciószám tekintetében.

Az elmúlt év második felében útjára indított Budapest fix számlavezetési csomagok komoly lendületet adtak az internetbank-értékesítésnek, ugyanis az Evolúció elnevezésű, elektronikus bankolást támogató csomagok magukban foglalják ezt - mondták kérdésünkre a Budapest Banknál. A BB ügyfelei elsősorban átutalások lebonyolításához használják az internetbankot, illetve a számlaegyenlegük alakulásának követésére. Sok esetben előfordul, hogy a szolgáltatás előfizetői kizárólag az utóbbi felhasználási formával élnek: az elektronikus megbízások iránti alaptalan, ám sokszor mégis nagyon erős bizalmatlanság miatt az átutalásokat továbbra is a fiókból indítják. A tranzakciós díjak meghatározásánál is szem előtt tartják, hogy az ügyfelek fontolóra vegyék az elektronikus bankolási módokat mint a fiókból indított utalások alternatíváját. Ennek eredményeként a papíros, illetve elektronikus tranzakciók díja folyamatosan távolodik egymástól, amely gyakorlatban az elektronikus díjak csökkenését, míg a papíros tranzakciók díjának emelkedését jelenti.

A Citibank online szolgáltatást használók döntő része aktívan használja az internetes csatornát átutalások bonyolítására is. A legtöbben elsősorban forint-, illetve devizaátutalások, valamint csoportos átutalások indítására használják a CitiDirekt Banking rendszert, de igény szerint beszedések, betétlekötések is elérhetők, amelyeket inkább a nagyobb vállalatok használnak. Ezenkívül figyelemmel kísérhetik a korábbi kivonataikat, a napi egyenleg alakulását, az adott napon kezdeményezett tranzakciókat és a tranzakciókhoz esetleges szükséges devizaárfolyamokat.

S milyen fejlesztésekben gondolkodnak a hitelintézetek? Az ügyfelek részéről igényként jelentkezik, hogy az elektronikus elérhetőséget valamennyi számlavezetési csomagban biztosítsák - mondták a CIB Banknál, ahol a számlacsomagokban alapszolgáltatásként nyújtják az internetbanki elérhetőséget, és a tranzakciós költségek a bankfiókban és általában a többi elektronikus csatornán kezdeményezett tranzakciók díjánál alacsonyabbak. Az OTP Bank szakemberei szerint a vállalkozói ügyfélkörnél a kedvezményes díjcsomagok kialakítása reális alternatíva lehet, amelyet bizonyít a vállalkozói e-forint számla sikeressége is. Természetesen a szolgáltatási kör bővítését ebben az évben is folytatni kívánja az OTP Bank, emellett előtérbe kerülnek a személyes beállításokat biztosító fejlesztések is.

A HVB Bank a szolgáltatási kört folyamatosan bővíti az ügyfelek igényeihez igazodva. Nemrég alakítottak ki új számlacsomagokat a hitelintézetnél a kkv-ügyfelek részére. A csomag havi díjáért a számlanyitás, számlavezetés, az internetbanki szolgáltatás vagy a Spectra Light elektronikus ügyfélprogramjuk, valamint - termékcsomagtól függően - adott számú elektronikus úton indított belföldi átutalási megbízás költségeit átvállalják. A Volksbanknál az internetbanki szolgáltatás a csoportos megbízások kezelésével bővült, s az idén egy új internetbanki verzió vezetését tervezik. Ez bővített szolgáltatásokat jelent, de idesorolható például a betétkezelés. Ezenkívül elkészül az SMS-bank és a call center kibővült szolgáltatást biztosító rendszere is. Az elektronikus szolgáltatásait folyamatosan bővíti a Budapest Bank is: a tervek között szerepel a jövőben - a most még a lakossági verzióhoz hasonló - internetbanki szolgáltatás jelentősebb továbbfejlesztése a vállalkozások és vállalatok speciális igényeinek megfelelően. A Citibank az idén több új, kkv-ügyfélkörnek szóló funkcióval bővíti a Citibank online internetes szolgáltatását, ám részletekről egyelőre nem kívántak nyilatkozni a hitelintézetnél. A K&H az e-bank és egyéb elektronikus banki szolgáltatásokat már kínálja e-bank üzleti számlacsomag keretében: a K&H vállalkozói e-bank szolgáltatás használata számlacsomag igénybevételénél a vállalkozó számára ingyenesen elérhető szolgáltatás. A közeljövőben egyéb speciális ügyfélkörök számára kifejlesztett számlacsomagok keretében is kínálja vállalkozói e-bank szolgáltatását a hitelintézet. Az Inter-Európánál elsősorban a szolgáltatási kör bővítését célozták meg: új funkciókkal bővítik a rendszereket, és újabb elektronikus csatornák kiépítését tervezik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.