A különböző banki termékek használatánál a legnagyobb mértékben az internetes bankolás további terjedésével számolnak 2004-ben a piaci szereplők a kkv-szektor körében. Az európai átlaghoz képest e régió még mindig le van maradva, ugyanakkor az alternatív csatornák használata folyamatosan, növekvő mértékben terjed - mondták kérdésünkre a CIB Banknál. A mobiltelefon tekintetében kiemelkedő a magyarországi előfizetők száma. A pénzügyek mobiltelefonon keresztül történő intézése azonban - az internetes bankoláshoz képest - még nem terjedt el. A vállalkozások körében a call centeren keresztül történő banki ügyintézés nem igazán preferált, aminek hátterében - az egyébként az ügyfelek érdekeit és biztonságát szolgáló - ügyfél-azonosítás és az adatszolgáltatás módja (például számlatörténet kérésénél) húzódik meg.
Jelenleg a vállalati ügyfelek 12 százaléka szerződött e-banki ügyfél, a többség belföldi átutalást hajt rajta végre, avagy egyszerűen lekérdezi a számláját - derült ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. legfrissebb összesítéséből. Például a CIB Banknál tavaly az átutalási megbízások kiemelkedően magas aránya (több mint 85 százaléka) érkezett a bankba az alternatív csatornákon keresztül. Az OTP Bank tapasztalatai szerint az internetes bankolásnál még mindig domináns a lekérdezés, azonban egyre többen használják a virtuális bankfiókot aktív tranzakciók (például átutalások, betétlekötés, -feltörés) végrehajtására. Az internetes szolgáltatás keretében lebonyolított aktív tranzakciók aránya a 2003. év végére megközelítette a 40 százalékot. Az OTPdirekt szolgáltatások esetében is megállapítható a "több lábon állás", azaz az OTP Bank ügyfeleinek egy jelentős része nem csak egy csatornát használ banki műveleteihez. Ez annak is köszönhető, hogy ezek a csatornák egymásra épülnek, másrészt pedig sokan felismerték az alternatív bankolás előnyeit. Ezzel együtt vannak olyan tranzakciók (mint például az eseti átutalás), amelyek valamennyi csatornán elérhetők.
A HVB Banknál az átutalási megbízások több mint kétharmada érkezik elektronikus úton. A Volksbanknál az elektronikus bankszámlaforgalom ma már a megbízások 57-58 százalékát teszi ki volumenben és darabszámban egyaránt. A call center által kiszolgált hívások száma mára megközelíti a napi 800-at. Az SMS-szolgáltatás jelenleg csak a bankkártyahasználathoz kapcsolódóan vehető igénybe, de folyik a számlainformációkat biztosító rendszer fejlesztése. Folyamatban van egy önkiszolgáló automata pilot projekt, melynek eredményeként a készülékeket 2004-ben telepítik minden Volksbank-fiók 24 órás zónájában - tudtuk meg. A K&H Banknál szintén a tranzakciós műveletek és lekérdezések viszik a prímet. Ezeken a területeken a hitelintézet tapasztalatai szerint egyre inkább megfigyelhető az a tendencia, hogy az elektronikus csatornák átveszik a fióki ügyintézés szerepét. Divinyi Mariann, az Inter-Európa Bank (IEB) e-business üzletágvezetője is arról számolt be, hogy az ügyfelek elsősorban lekérdezésre, illetve megbízások indítására használják az elektronikus banki rendszereket. Az elektronikus lehetőségek igénybevétele évről évre nő az IEB-nél mind a forgalom, mind a tranzakciószám tekintetében.
Az elmúlt év második felében útjára indított Budapest fix számlavezetési csomagok komoly lendületet adtak az internetbank-értékesítésnek, ugyanis az Evolúció elnevezésű, elektronikus bankolást támogató csomagok magukban foglalják ezt - mondták kérdésünkre a Budapest Banknál. A BB ügyfelei elsősorban átutalások lebonyolításához használják az internetbankot, illetve a számlaegyenlegük alakulásának követésére. Sok esetben előfordul, hogy a szolgáltatás előfizetői kizárólag az utóbbi felhasználási formával élnek: az elektronikus megbízások iránti alaptalan, ám sokszor mégis nagyon erős bizalmatlanság miatt az átutalásokat továbbra is a fiókból indítják. A tranzakciós díjak meghatározásánál is szem előtt tartják, hogy az ügyfelek fontolóra vegyék az elektronikus bankolási módokat mint a fiókból indított utalások alternatíváját. Ennek eredményeként a papíros, illetve elektronikus tranzakciók díja folyamatosan távolodik egymástól, amely gyakorlatban az elektronikus díjak csökkenését, míg a papíros tranzakciók díjának emelkedését jelenti.
A Citibank online szolgáltatást használók döntő része aktívan használja az internetes csatornát átutalások bonyolítására is. A legtöbben elsősorban forint-, illetve devizaátutalások, valamint csoportos átutalások indítására használják a CitiDirekt Banking rendszert, de igény szerint beszedések, betétlekötések is elérhetők, amelyeket inkább a nagyobb vállalatok használnak. Ezenkívül figyelemmel kísérhetik a korábbi kivonataikat, a napi egyenleg alakulását, az adott napon kezdeményezett tranzakciókat és a tranzakciókhoz esetleges szükséges devizaárfolyamokat.
S milyen fejlesztésekben gondolkodnak a hitelintézetek? Az ügyfelek részéről igényként jelentkezik, hogy az elektronikus elérhetőséget valamennyi számlavezetési csomagban biztosítsák - mondták a CIB Banknál, ahol a számlacsomagokban alapszolgáltatásként nyújtják az internetbanki elérhetőséget, és a tranzakciós költségek a bankfiókban és általában a többi elektronikus csatornán kezdeményezett tranzakciók díjánál alacsonyabbak. Az OTP Bank szakemberei szerint a vállalkozói ügyfélkörnél a kedvezményes díjcsomagok kialakítása reális alternatíva lehet, amelyet bizonyít a vállalkozói e-forint számla sikeressége is. Természetesen a szolgáltatási kör bővítését ebben az évben is folytatni kívánja az OTP Bank, emellett előtérbe kerülnek a személyes beállításokat biztosító fejlesztések is.
A HVB Bank a szolgáltatási kört folyamatosan bővíti az ügyfelek igényeihez igazodva. Nemrég alakítottak ki új számlacsomagokat a hitelintézetnél a kkv-ügyfelek részére. A csomag havi díjáért a számlanyitás, számlavezetés, az internetbanki szolgáltatás vagy a Spectra Light elektronikus ügyfélprogramjuk, valamint - termékcsomagtól függően - adott számú elektronikus úton indított belföldi átutalási megbízás költségeit átvállalják. A Volksbanknál az internetbanki szolgáltatás a csoportos megbízások kezelésével bővült, s az idén egy új internetbanki verzió vezetését tervezik. Ez bővített szolgáltatásokat jelent, de idesorolható például a betétkezelés. Ezenkívül elkészül az SMS-bank és a call center kibővült szolgáltatást biztosító rendszere is. Az elektronikus szolgáltatásait folyamatosan bővíti a Budapest Bank is: a tervek között szerepel a jövőben - a most még a lakossági verzióhoz hasonló - internetbanki szolgáltatás jelentősebb továbbfejlesztése a vállalkozások és vállalatok speciális igényeinek megfelelően. A Citibank az idén több új, kkv-ügyfélkörnek szóló funkcióval bővíti a Citibank online internetes szolgáltatását, ám részletekről egyelőre nem kívántak nyilatkozni a hitelintézetnél. A K&H az e-bank és egyéb elektronikus banki szolgáltatásokat már kínálja e-bank üzleti számlacsomag keretében: a K&H vállalkozói e-bank szolgáltatás használata számlacsomag igénybevételénél a vállalkozó számára ingyenesen elérhető szolgáltatás. A közeljövőben egyéb speciális ügyfélkörök számára kifejlesztett számlacsomagok keretében is kínálja vállalkozói e-bank szolgáltatását a hitelintézet. Az Inter-Európánál elsősorban a szolgáltatási kör bővítését célozták meg: új funkciókkal bővítik a rendszereket, és újabb elektronikus csatornák kiépítését tervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.