A Balatonon általában 27–32 lábas hajókat lehet bérelni – ad helyzetképet Cziráki Márta, a Balatoni Hajózási Zrt. kikötői csoportjának vezetője, s tapasztalata szerint az érdeklődés – bár ennek nagy része a főszezonra korlátozódik – nagyban függ az időjárástól is. A Balatonon új tendenciának tekinthető, hogy a komfortosabb hajókat keresik a vitorlázni vágyók, 30 láb körüli méretben, ezek már szinte „mozgó nyaralónak” tekinthetők – mutatott rá Láng Péter, a balatonfüredi Vega Yachtsport részéről, ám mint mondta: a bérléseket illetően nem tapasztalnak számottevő növekedést. A legkedveltebb túracélpontnak a keleti medencében Tihany, Balatonfüred, a nyugatiban Badacsony, Szigliget, Révfülöp számít, a fiatalok körében pedig a „bulizós” helyek örvendenek népszerűségnek, mint például Alsóörs.
Július elejétől szeptemberig szinte alig lehet vitorlást bérelni az Adrián – számol be tapasztalatairól Molnár Gábor az MG-Yachting részéről, aki a múlt évhez képest mintegy 20-30 százalékkal nagyobb érdeklődést észlelt. Ha valaki nem ragaszkodik egyetlen hajótípushoz, akkor akár az indulás előtt két nappal is bérelhet vitorlást – jegyzi meg Bokor Imre, az Adria-Yacht Kft. részéről. Már tavasszal érdemes lefoglalni a hajót, minimum három-négy hónappal a tervezett indulás előtt – javasolják a piaci szereplők. Igaz, akinek az utószezon is megfelel, az jóval kedvezőbb áron, akár 50 százalékkal olcsóbban tud vitorlást bérelni: egy 32 lábas hajó akár ezer euróból is kijöhet egy hétre.
Az Adrián a 30–60 lábas hajókat keresik a legtöbben, az elmúlt két évben a katamarán lett az egyik legfelkapottabb típus – osztja meg tapasztalatait Eszes Tamás a Master Yachting Hungary részéről. Jellemzően hat-nyolc fős csoportok bérelnek hajót, s általában három-négyezer eurót költenek az egyhetes vitorlázásra, bár vannak, akik egy hosszú hétvégére is leugranak. A bérlés költségét „megdobja” a kikötői díj, amely Horvátországban meglehetősen magas (50–100 euró naponta, hajótípustól függően). Emellett a vitorlázóknak a kaucióval is számolniuk kell, ez 1000–1500 euró. Lehetőség van kapitányt is bérelni, ez heti 800 euró körüli többletkiadást jelenthet, ám mint Eszes Tamás fogalmazott: egyre kevesebben igénylik ezt a szolgáltatást. Ez a tendencia véleménye szerint annak is köszönhető, hogy az elmúlt években többen is elvégezték az Adrián a hajóvezetői tanfolyamot. (Az egyhetes tanfolyam 600-650 euróba kerül, ehhez a vizsgadíjat és az ott-tartózkodás költségét is hozzá kell adni.)
Melyek a legfelkapottabb indulási helyszínek az Adrián? Dalmácia vezeti a listát, ez a könynyű elérhetőséggel is magyarázható, ráadásul gazdag a szigetvilág is – magyarázza a Master Yachting Hungary szakembere. Ez egybecseng a többi piaci szereplő tapasztalatával is: főleg azokból a kikötőkből indulnak el vitorlázni, ahova Budapestről öt-hat óra alatt le lehet jutni. Ilyennek számít például Biograd (Marina Kornati), Sukosan (Marina Dalmacija). De lehet hajót bérelni Splitben, Dubrovnikban – ez esetben némileg alacsonyabb árakkal számolhat az illető –, s a társaságok többsége egyéni kívánságra Isztria bármely kikötőjéből is biztosít hajót.
Az adriai kikötők túlzsúfoltsága, az árak emelkedése egyelőre nem érezhető az érdeklődés mérséklődésében, bár vannak, akik másfelé mennek. Így több, hajóbérléssel foglalkozó társaság már az olasz, spanyol, görög, montenegrói, szlovén vagy akár a karibi térségben is lehetőséget biztosít a hajózni vágyóknak. Ez esetben általában hosszabb időre mennek – mutat rá az Adria-Yacht Kft. szakembere. Az Égei-tengernél a hajóbérlés költsége 20-30 százalékkal haladja meg az Adriáét, Törökország közel egy árban van a horvát tengerparttal, míg a Karib-tengernél már komolyabb kiadással számolhat az érdeklődő.
A kikötői díjak növekedése a fenntartási költségeket is megdrágította. Míg három-négy millió forintért meg lehet venni egy 125 láb körüli hajót, addig évente 400-500 ezer forintot kell kifizetni a fenntartására, azaz hat-hét év alatt egy kisebb hajó árát kell kifizetni kikötői, tárolási díjra.
Az Adriárán még mélyebben a zsebébe kell nyúlni a hajótulajdonosnak.
Itt magasabbak ugyanis a kikötői díjak – 600 ezer forinttól indulnak –, másfelől az addicionális költségek is drágábbak, s akár nyolcszázezer-egymillió forintot is kifizethet a hajótulajdonos a fenntartásra.
A kikötői díjak növekedése a fenntartási költségeket is megdrágította. Míg három-négy millió forintért meg lehet venni egy 125 láb körüli hajót, addig évente 400-500 ezer forintot kell kifizetni a fenntartására, azaz hat-hét év alatt egy kisebb hajó árát kell kifizetni kikötői, tárolási díjra.
Az Adriárán még mélyebben a zsebébe kell nyúlni a hajótulajdonosnak.
Itt magasabbak ugyanis a kikötői díjak – 600 ezer forinttól indulnak –, másfelől az addicionális költségek is drágábbak, s akár nyolcszázezer-egymillió forintot is kifizethet a hajótulajdonos a fenntartásra. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.