Közélet

Sokkal több autó, sokkal kevesebb baleset, ugyanannyi halott

Az idei első félévben az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésében lévő gyorsforgalmi úthálózat forgalma átlagosan 9,5 százalékkal növekedett, ezzel szemben a balesetek száma 12,2 százalékkal csökkent. Ez pozitív változás a megelőző esztendők tendenciájához viszonyítva.

A személyi sérüléses balesetek száma azonban összességében stagnálást mutat: a halálos balesetek száma nem változott, a súlyos sérüléssel járó eseteké viszont 12 százalékkal csökkent, a könnyű sérüléseseké pedig 10,5 százalékkal emelkedett.

A személyi sérüléses balesetek előfordulásában az egyes útszakaszok eltérő képet mutatnak. Míg az M0-son és az M1-esen jelentős (13,6, illetve 32,4 százalék) a csökkenés, addig az M3-ason és az M7-esen számottevő (8,9, illetve 21 százalék) az emelkedés. A forgalom nagyságát figyelembe vevő relatív baleseti mutató is a közlekedésbiztonsági helyzet javulását jelzi az ÁAK Zrt. által kezelt gyorsforgalmi úthálózaton.

Ugyanis az egymillió járműkilométerre jutó személyi sérüléses balesetek száma a 2007 első félévéhez képest 6,3 százalékkal csökkent. A szerencsétlen kimenetelű pályaesemények súlyosságát is figyelembe vevő súlyozott relatív baleseti mutató pedig 15,6 százalékos javulást jelez az előző év hasonló időszakához képest.

A balesetek kiváltó okok szerinti eloszlásában 2008 első félévében tavalyhoz képest csak csekély változás következett be. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (25 százalék) vezeti a listát, ezt a követési távolság be nem tartása (17 százalék) követi, míg a harmadik helyet (16 százalék) a szabálytalan előzés miatt bekövetkező balesetek foglalják el.

A halálos balesetek leggyakoribb kiváltó okai a utolérés, az egyéb járműütközés, a gyalogosgázolás és a szilárd tárgynak ütközés. Érdekesség, hogy míg 2007 első félévében öt pályaelhagyásos balesetet végződött halállal, addig idén csupán egy ilyen eset volt.

Az ÁAK Zrt. a balesetek számának és súlyosságának csökkentése érdekében, az elmúlt évekhez hasonlóan, az idén is összeállította közlekedésbiztonsági intézkedéscsomagját. Ennek sarkalatos pontjai: a megbocsátó környezet kialakítása, az utoléréses és a leállósávi balesetek számának csökkentése, a biztonsági öv viselési arányának növelése, a vadgázolások csökkentése, valamint a sebességellenőrzés.

Ez utóbbi jegyében az idei tervek között szerepel, hogy rendőrségi sebességmérőket telepítenek az M0 autóút déli szektorában, továbbá sebességmérő berendezéseket állít üzembe az általa kezelt gyorsforgalmi utak mentén.

ÁAK Zrt. autópálya baleset M0 halálos
Kapcsolódó cikkek