BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hodler – valóban eszményi tárlaton

Eszményi kiállítás – így aposztrofálja a katalógus előszava a Szépművészeti Múzeumban december közepéig látható tárlatot, amely a szimbolista festészet egyik fő alakjának számító svájci Ferdinand Hodler közel kétszáz festményét és grafikáját mutatja be. Eszményi, hiszen a Hodler-oeuvre gerincét őrző berni Kunstmuseum és a többi svájci gyűjtemény gyakorlatilag az összes, a kurátorok által kért képet kölcsönadta a tárlatra. Így fél évszázad után Budapesten láthatók elsőként Svájcon kívül a művész lenyűgöző hatású fő művei, amelyek szállítása csak a közelmúltban végzett restaurálások nyomán vált lehetségessé. Eszményi az a világ is, amely Hodler monumentális méretű alakos kompozícióiról ránk néz. A kiválasztott, Az éjszaka, Eurythmia, Feloldódás a mindenségben – ilyen, az 1900 körül dívó európai (és magyar) szimbolista művészetből ismerős címekkel találkozunk a kiállításon, és a szimbolikus tartalmakat megjelenítő idealizált, mégis sok egyéni (sőt néha önarcképszerű) vonást viselő emberalakokkal. Az ornamentális keretbe foglalt kompozíciókon az azonos vagy hasonló figurák, formák rafinált tükrözések, szimmetrikus eltolások révén ismétlődnek, ezzel szuggerálva a művész központi gondolatát: az ember és természet azonosságát, a mindent átható kozmikus egységet. Tánclépésszerű mozgások, hangsúlyos, stilizált körvonalak, síkként látott természeti környezet jellemzi a nagyméretű szimbolikus festmények eszköztárát ugyanúgy, mint Hodler önarcképeit és hegyvidéki tájait. Magyarországon – szakmai körökön kívül – eddig szinte ismeretlen volt a svájci festő, holott a 20. század elejének egyik vezető európai művészéről, az 1904-es bécsi Secession-kiállítás sztárjáról van szó, akinek művészi hatása az expresszionistáktól a 20. század második feléig érezhető volt. A mostani kiállítás nemcsak ezt a hiányt pótolja, hanem nemzetközi szinten is referenciaként fog szolgálni a Hodler-recepció és általában véve a szimbolizmus kutatása terén. Olyan – a Monet-, Van Gogh- vagy Rembrandt-tárlatoknál talán kevésbé sztárolható – „megakiállítást” láthatunk a Hősök terén, amelyet nemcsak a művész neve tesz azzá, hanem a valóban egyedülállóan átfogó anyag is.

Ferdinand Hodler: Egy szimbolista látomás. A kiállítás december 14-ig látható a Szépművészeti Múzeumban

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.