Szeptembertől is a mostani feltételekkel közlekedhetnek tovább a gyermekeket közoktatási intézménybe szállító buszok, ha az önkormányzatok a busztársasággal kötött szerződésüket megváltoztatva az „iskolabusz szolgáltatás” megnevezést „különcélú menetrend szerinti”, „szerződéses” vagy „különjárati személyszállítás” megnevezésre cserélik – áll a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) friss közleményében, amelyet a KHEM, az Önormányzati Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Volán egyesülés képviselői részvételével tartott egyeztető megbeszélés után adtak ki.
Az egyeztetések témája az iskolabuszokkal kapcsolatos, szeptembertől hatályba lépő közlekedésbiztonsági célú követelmények értelmezése, megfelelő alkalmazása, a közoktatási intézményekbe járó gyermekek szállítását végző autóbuszok támogatási lehetőségének tisztázása volt.
Nagy port kavart ugyanis a szeptember elsejétől hatályba lépő szabályozás, amely szerint az iskolabuszokon a gyermekeket biztonsági övvel, 135 cm alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni, a busz elején és hátulján a rendeletben meghatározott megkülönböztető táblát kell elhelyezni, és a jármű álló utast nem szállíthat.
A busztársaságok egyből tiltakozni kezdtek az új előírás ellen, mondván, hogy nincs pénzük övvel és gyereküléssel ellátni a buszaikat, ugyanis ennek költsége járművenként a kétmillió forintot is meghaladhatja. Több társaság azt is jelezte: ha életbe lép a szabályozás, megszüntetik az önkormányzatok által fizetett iskolajáratokat, és a gyerekek csak a menetrendszerinti buszokkal utazhatnak.
A KRESZ azonban azt is kimondja, hogy nem kell biztonsági rendszerben rögzíteni a gyermekeket abban az esetben, ha a nem menetrend szerint közlekedő autóbuszon – a belső kialakításnak megfelelően, valamint a forgalmi engedélyben rögzített adatok alapján – lehetőség van álló utasok szállítására.
A közlekedési tárca közleménye szerint ennek megfelelően tehát a KRESZ iskolabuszokra vonatkozó rendelkezései hatályba lépésükkor nem lehetetlenítik el a gyermekek autóbuszos szállítását és nem zárják el az önkormányzatokat az erre a célra igénybe vehető támogatásoktól. Tehát más megnevezést használva a továbbiakban is a mostanival azonos feltételekkel lehet utaztani a gyerekeket az iskolába.
Csepi Lajos, a közlekedési tárca szakállamtitkára az egyeztetés után elmondta: az önkormányzatok, illetve társulásaik abban az esetben is igénybe vehetnek állami normatív támogatást iskolába járás szolgáltatás vásárlására, ha nem iskolabusszal viszik a gyerekeket, hanem a biztonságot garantáló különjáraton vagy szerződéses járaton gyermekszállítás keretében.