BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tetten érhető korlátok

A versenyjogi rendelkezéseknek számos esetben korlátai vannak, amelyeket a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) mind a magyar, mind a közösségi versenyszabályok alkalmazása során figyelembe kell vennie. Ezek a korlátok a mezőgazdasági termékek piacán különösen tetten érhetők, ugyanis a torzulásmentes verseny alapelve mellett ott a közös agrárpolitika célkitűzései képviselik a fő rendezőelvet.

Ezen, az EK-szerződés (EKSZ) 33. cikkében megtalálható célkitűzések magukban foglalják a mezőgazdasági termelékenység növelését, valamint a termelési tényezők lehető legjobb hasznosítását. Emellett ugyanolyan hangsúllyal szerepel az elérendő célok között a mezőgazdasági népesség megfelelő életszínvonalának, a fogyasztók elfogadható ár ellenében történő ellátásának, valamint az ellátás hozzáférhetőségének a biztosítása, illetve a piacok stabilizálása.

Az EKSZ megalkotói, észlelvén, hogy ezek a célok könnyedén a közösségi versenyszabályokba ütközhetnek, kimondták: a versenyszabályok a mezőgazdasági termékek termelésére és kereskedelmére csak olyan mértékben vonatkoznak, ahogyan az Európai Tanács meghatározza.

A Tanács e célból alkotta meg az egyes versenyszabályoknak a mezőgazdasági termékek termelésére és kereskedelmére történő alkalmazásáról szóló 1184/2006/EK rendeletet, melynek 2. cikk (1) bekezdése bizonyos esetekben mentesíti az agrártermékekre vonatkozó megállapodásokat az EKSZ kartelltilalomra vonatkozó szabálya alól, ha azok

a) a nemzeti piaci rendtartás lényeges részét képezik;

b) szükségesek a közös agrárpolitika fentebb említett célkitűzéseinek eléréséhez;

c) olyan termelők, termelői szervezetek által megkötöttek, amelyek érintettek a termelésben, az értékesítésben vagy a mezőgazdasági termékek tárolása, kezelése vagy feldolgozása célját szolgáló közös létesítmények használatában. Nem köthetik azonban ki azonos árak alkalmazását, és nem zárhatják ki a versenyt.

A fentiek alapján feltehetnénk a kérdést: kívül esik az Élelmiszer Termékpálya Kódex a közösségi versenyjog hatályán?

Erre a következő válasz adható:

Az 1184/2006/EK rendelet 2. cikkének (1) bekezdése szerint csak a nemzeti piaci rendtartás részét képező mezőgazdasági termékekre vonatkozó megállapodásokra nem kell alkalmazni az EKSZ 81. cikkét, így az csak olyan mezőgazdasági termékekre vonatkozik, amelyek még nem részei a közös piaci szervezetnek, vagy olyan területekre, ahol a közös szervezet lehetővé teszi a nemzeti piaci rendtartás további működését.

A rendelet szerint a kartelltilalmat akkor sem kell alkalmazni, ha a megállapodás szükséges az EKSZ 33. cikkében foglalt fenti célkitűzések eléréséhez. Tekintettel arra, hogy a hazai termelők, felvásárlók, feldolgozók és kereskedők a Kódex aláírásával olyan szabályokat is foganatosítottak, amelyek alkalmasak lehetnek arra, hogy hátrányosan megkülönböztessék más tagállamok termelőit a magyar termelőktől, ezért ez a feltétel biztosan nem teljesül, más szóval alkalmazhatóvá válnak a versenyjogi rendelkezések. Ezt támasztja alá az EKSZ 34. cikkének (2) bekezdése is, amely kimondja, hogy a közös piacszervezés a 33. cikkben meghatározott célkitűzések megvalósítására korlátozódik, és a termelők vagy a fogyasztók közötti minden megkülönböztetést kizár a közösségen belül.

A fentieken túl a mezőgazdasági népesség megfelelő életszínvonalának biztosítása, valamint a piacok stabilizálása is jelentősen sérülhet. Fontos itt hangsúlyozni: amikor a közösségi szabályozás mezőgazdasági népességről beszél, ezalatt nem egy-egy tagállam mezőgazdaságból élő lakosságát érti, hanem az EU teljes területén élőket, államhatárokra való tekintet nélkül. Ebből következően egy állam termelői életszínvonalának javulása a többi kárára nem lehet összhangban sem az EKSZ, sem a rendelet céljaival. Ugyanez igaz a piacok stabilizálására is. Ez sem az egyes nemzeti piacok mások rovására történő megerősítését jelenti, hanem közvetetten – a tagállamok közötti gazdasági kohézió révén – az egyes nemzeti piacok gazdasági tevékenységének fejlődésére épülő közös piac megerősítését kell érteni alatta. A közös piac alapvető célkitűzésének egyébként – számos más közös politika (így a versenypolitika) mellett – a közös agrárpolitika is teljes mértékben alárendelt.

A Kódex versenyjogi hatály alóli mentesülését és kizárólagos agrárszabályozás alá tartozását kizárja az is, hogy a közösségi joggyakorlat alapján az a megállapodás, amelynek akár csak egy kereskedő is a részese, nem eshet kivétel alá. Mindebből következően a Kódexet az általános versenyjogi rendelkezések alapján kell elbírálni. SP

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.