Közélet

Viharban az eredetvizsgálat

Dúl a vihar a gépjármű-eredetiségvizsgálat körül. Demonstrációra készülnek az érintett cégek, a Magyar Autóklub jogszabály-módosítást követel, a Gazdasági Versenyhivatal aggodalommal szemléli az eseményeket.

Az eredetiségvizsgálatot megújító, múlt év végén született kormányrendelet nehéz helyzetbe hozta, a nyilatkozatok szerint ellehetetlenítette az öt korábbi technológiabirtokos céget, illetve azok hálózatát. Szász Zsolt, a Metalelektro Kft. ügyvezetője elmondta: a rendeletről előzetesen nem konzultáltak velük. Megjelenését követően, december 29-én kaptak értesítést a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEK KH), amellyel szerződésben állnak, hogy 2011. január 31-ig szóló megállapodásaikat az új jogszabály hatálytalanította. Ezzel nem érthetnek egyet, mondván, polgári jogi szerződésről van szó, amely változatlanul érvényes. Néhány órát kaptak arra, hogy eldöntsék, folytatják-e a korábbinál sokkal kedvezőtlenebb feltételekkel, vagy teljesen feladják tevékenységüket. A cég úgy döntött, hogy az ügyfelek kiszolgálása érdekében március 31-ig tovább dolgoznak, ám azt követően már nem vállalhatják az eredetiségvizsgálatot. A Metalelektrónál mintegy 300 munkavállalót kell az intézkedés miatt elbocsátani, most arra koncentrálnak, hogy lehetőség szerint csökkentsék veszteségeiket.

Az öt eredetiségvizsgáló cég szerint az általuk összefogott kisvállalkozások, illetve háromezer e tevékenységgel foglalkozó ember kenyere kerül veszélybe. A KEK KH és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) azonban állítja, nem szűnnek meg a munkahelyek. Lovas Károly Róbert, az NKH elnökhelyettese lapunk kérdésére azt válaszolta, tudomása szerint az öt cég élő szerződése megmaradt, de az új rendelkezések folytán kiürült, tartalmatlan lett. Hangsúlyozta azonban, hogy eredetvizsgáló hálózatok cégei, partnerei a műszaki vizsgaállomásokon, illetve önállóan folytathatják az eddigi munkát, akár a hálózatok is megmaradhatnak, ha megfelelnek a feltételeknek. A változás mindössze annyi, hogy ezentúl nem az öt cég valamelyikével, hanem az NKH-val állnak szerződéses jogviszonyban, és a vizsgaállomások közvetlenül kapcsolódnak a KEK KH egységes elektronikus nyilvántartási rendszeréhez. Kiemelte, hogy az eddigiekhez képest egységes technológiát alkalmaznak. Megerősítette, az eredetvizsgálat adásvétel esetén továbbra is kötelező lesz, és változatlanul a hatósági árak élnek, a legolcsóbb 17 500 forint.

A Magyar Autóklub sem ért egyet az új szabályozással, de nem az eredetiségvizsgálók, hanem a gépkocsi-tulajdonosok érdekeiért apellált közleményében. A módosítás ugyanis kötelezővé teszi a vizsgálóállomásoknak, hogy – a 2006. január 1-jét követően újként forgalomba helyezett autók kivételével – hivatalból végezzék el az eredetiségvizsgálatot, ha a jármű azon korábban nem esett át. Ez aránytalan költségeket ró az autótulajdonosokra – figyelmeztetett az Magyar Autóklub, kérvén a szabályozás felülvizsgálatát.
A Gazdasági Versenyhivatalban elmondták: némi aggodalommal szemlélik a számukra egyébként átláthatatlan eseményeket. A az eredetvizsgálattal kapcsolatban azt javasolta, hogy vagy legyen olcsóbb, vagy szüntessék meg kötelező jellegét, működjék önkéntesen és piaci alapon. A megváltozott szabályozás előkészületeibe a hivatalt nem vonták be, a magyarázat is elmaradt. A hírekből annyit szűrtek le, az eredetiségvizsgálat árai nem változtak, sőt esetenként emelkedtek, vagyis nem mondható, hogy az intézkedés szinkronban lenne a versenyhatósági javaslattal.

Versenyhivatali ajánlás

A GVH tavaly a gépjármű-eredetiségvizsgálat rendszerének felülvizsgálatát ajánlotta a parlamentnek. A rendszer anomáliáit elemezve ugyanis megállapította: túlságosan drága és nem eléggé hatékony, sem a verseny, sem a fogyasztók szempontjából nem működik kielégítően, és nem kínál megoldást a finanszírozási csalások ellen sem.

A versenyhatóság úgy ítélte meg: a költségek az állami felügyelet hatékonyságának, átláthatóságának javításával, esetleg a szolgáltatás piaci alapokra helyezésével lennének csökkenthetők.

A versenyhatóság úgy ítélte meg: a költségek az állami felügyelet hatékonyságának, átláthatóságának javításával, esetleg a szolgáltatás piaci alapokra helyezésével lennének csökkenthetők. -->

Autóklub eredetvizsgálat autósok
Kapcsolódó cikkek