BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pokorni: az oktatás nem lehet bóvli

Az oktatás közszolgálatként való felfogása kötelezi az államot, hogy ezen a címen ne bóvlit adjon, ugyanakkor szerinte a gyerek a szülőé, nem pedig az államé – jelentette ki Pokorni Zoltán. A KIK-elnök szerint az állam nem veszi el a szakmai irányítást az önkormányzatoktól. >„Azok számára, akik itt ülnek, a kérdés az, hogy tudnak-e bért adni január ötödikén” – jelentette ki az alapítványi és magániskolák vezetői előtt Pokorni Zoltán pénteken azon a Budapesten, a Millenárison megtartott háttérbeszélgetésen, amelyet „Merre haladjon a közoktatás?” címmel rendeztek.

A „Van másik iskola” elnevezésű, az alapítványi és magániskolákat bemutató kiállítás részeként megrendezett vitán az Országgyűlés Oktatási Bizottságának elnöke kifejtette: míg jogos igény lenne az állam oktatásban vállalt szerepének nyílt megvitatására, az állami és nem állami intézmények viszonyának kérdése a közelgő változások miatt égetőbb kérdés.

Pokorni rámutatott: az elmúlt két év vitái az állam valódi szerepére nem tértek ki, de szembeállították az oktatás közszolgálatként való felfogását, valamint a piaci szemléletet. Az új köznevelési törvény azt rögzíti, hogy az állam közszolgálatként fogja fel az oktatást, ezzel pedig vállalja, hogy ne lehessen ezen a címen „bóvlit” adni.

Pokorni Zoltán hozzátette ugyanakkor, hogy a „gyerek a szülőé, nem az államé.” A korábbi szabályozás szerint a családok döntöttek úgy, hogy a szakiskolai képzés helyett az érettségire ösztönzik a gyerekeiket, amelynek révén az ilyen képzés aránya jelentősen csökkent. Joga van ugyanakkor egy államnak azt mondania, hogy a finanszírozás feltételeit egyenlően biztosítja az állami és a magániskoláknak, mint például a dán rendszerben, vagy a magánintézményeket tisztán fizetősnek hagyja meg, mint az amerikai megoldás. „Magyarország a kettő között van” – jelentette ki Pokorni Zoltán.  A bizottsági elnök a szabad iskolaválasztást védendő értéknek nevezte. Ellenpéldaként említette ugyanakkor a finn példát, ahol egy tisztán állami rendszer képes nagyon jó teljesítményre.

Horn György, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének elnöke az eseményen elmondta: az iskola a családnak felelős, az oktatást azonban úgy alakították át az elmúlt két évben, hogy azzal a „családok számára fontos dolgok elbizonytalanodtak”. Mindez Horn szerint ráadásul nem szakmai viták mentén történt meg, hanem egy „ideológiavezérelt csapat” hajtotta végre.

A nemzeti alaptanterv szerinte színvonalasabb, mint az előző volt, de azt nem tartja elfogadhatónak, hogy kötelezővé tegyék.
Az állam nem akarja elvenni a szakmai irányítást az önkormányzatoktól az oktatási intézmények átvételével – ezt már a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megbízott elnöke mondta pénteken Veszprémben. Marekné Pintér Aranka kijelentette: az oktatási rendszer átalakítása olyan gyors és nagyléptékű feladat, amelyet csak az önkormányzatokkal közösen lehet megvalósítani. Hozzátette: meg kell teremteni azt a nívót, amely egységes hozzáférést, esélyt biztosít mindenkinek az oktatásban.

December 5-én tárgyalja a kormány az új felsőoktatási keretszámokat

December 5-én tűzi napirendjére az új felsőoktatási keretszámokat a kormány – közölte az oktatási államtitkárság pénteken. A tájékoztatás szerint a kabinet november 21-i ülésén első olvasatban már tárgyalta a 2013. évi felsőoktatási felvételi keretszámokat, akkor azonban annak megváltoztatása mellett döntött. A más szempontrendszer szerint készülő tervezetet a kormány december 5-i ülésén tűzi napirendre.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának az MTI birtokába került, november 20-i előterjesztése szerint a kormány 53 640-ben állapítaná meg a 2013-ban az ösztöndíjjal, vagy részösztöndíjjal támogatott hallgatók számát. Az előterjesztés szerint továbbra is prioritást élveznek a műszaki, a természettudományi, ész informatikai pályák.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának az MTI birtokába került, november 20-i előterjesztése szerint a kormány 53 640-ben állapítaná meg a 2013-ban az ösztöndíjjal, vagy részösztöndíjjal támogatott hallgatók számát. Az előterjesztés szerint továbbra is prioritást élveznek a műszaki, a természettudományi, ész informatikai pályák. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.