Közélet

Vállalták a felelősséget Némethné olvashatatlan válaszaiért

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) jobb minőségű, minden részletükben olvasható anyagokat küldött el az Országgyűlés Hivatalának, ahol a pdf fájlokat készítették – jelezte lapunknak a tárca. Korábbi cikkünkben ugyanis arról írtunk, hogy az NFM Józsa István MSZP-s küldött válaszaiban olyan oldalak is voltak, amelyek nem voltak olvashatóak, vagy értelmezhetőek. Az eset tanulságaira figyelemmel a tárca áttekinti az adatok rendszerezettebb formában történő bekérésének lehetőségeit.

A minisztérium a kialakult gyakorlat szerint a parlamenti irományokat hivatalosan papíron, miniszteri aláírással ellátva juttatja el a kérdező képviselőhöz írta lapunknak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A tárca egyidejűleg a kinyomtatott és az elektronikus formában rögzített változatot is megküldi az Országgyűlés Hivatalának. Kiemelték, hogy a parlamenti honlapon közzétett pdf fájlokat nem a tárca készítette. A minisztérium által megküldött anyagok jobb minőségűek, minden részletükben olvashatók voltak.

Lapunk jelzésére Parlament Sajtószolgálata közölte, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által megküldött K/9605-ös irományszámú írásbeli válasz szkennelésekor technikai hiba történt. A dokumentumot az Országgyűlés honlapján a Hivatal lecserélte, a hibát az iromány adatlapjának megjegyzés rovatában rögzítette. A technikai hibáért valamennyi érintettől elnézést kérnek.

Az NFM közlése szerint az Országgyűlés Hivatala a papír alapú verziót érkeztető jelzéssel látja el, és ezután szkenneli be. Az így előállt dokumentumok minősége joggal kifogásolható – írta lapunknak a tárca. A minisztérium jelzi a problémát az Országgyűlés Hivatalánál, a fekete vagy nehezen olvasható oldalak ismételt bevitelét, elvárható minőségű megosztását kezdeményezi. Az eset tanulságaira figyelemmel, a hasonló félreértések elkerülése érdekében a tárca áttekinti az adatok rendszerezettebb formában történő bekérésének lehetőségeit. A tárca úgy véli, hogy adatszolgáltatóként így a hibákért nem okolhatóak. (A több minisztérium adatszolgáltatásban egyébként lapunk nem talált hasonlóan olvashatatlan pdf oldalakat.)

A tárca azt is jelezte, hogy összesen több mint 300 gazdasági társaság és háttérintézmény felügyeletét látja el. A hivatkozotthoz hasonló
megkeresések megválaszolása érdekében e kiterjedt körtől kell összegyűjteni az alapos tájékoztatáshoz szükséges adatokat. Az esetek döntő többségében az információkérés nem közvetlenül, hanem a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Fejlesztési Bank Zrt. vagy Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. útján történik. Az adatok beérkeztetése a törvényes válaszadási határidő betartásával megoldható. Áttekinthetőbb rendszerezésük azonban a számos különböző helyen eltérő módon nyilvántartott és más-más szerkezetben továbbított adat összefésülését igényelné, ami legfeljebb késedelmesen lenne teljesíthető.

A tárca azt is közölte, hogy a tárca nevéhez kapcsolt forintösszegnek csupán elenyésző töredéke takarja az NFM saját beszerzéseit. A válaszban hivatkozott vállalatok többnyire ugyanis nem tartoznak a beszerzési korlátozásokat elrendelő kormányhatározatok hatálya alá. A fejlesztési minisztérium számol be a központi közigazgatás beszerzéseiről gondoskodó Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság vásárlásairól is.

A megbízási szerződések kapcsán a tárca jelezte, hogy a központi közbeszerzés ellenőrzéséért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium technikai bonyolítói szerepben indította el a stratégiai döntés-előkészítési szolgáltatások beszerzését célzó eljárást. A tárca végül a korábbi kormányzati időszakokban hasonló feladatokra elköltött összegeknél jelentősen olcsóbban kötött keretszerződést. A megbízás alapján nemcsak bármely társminisztérium, hanem számos más kormányzati szerv is igénybe veheti a nyertes ajánlattevő szolgáltatásait.

Cikkünkben megemlítettük azt, hogy például egy, a nemzetközi választottbírósági eljárásban a magyar államot képviselő fél 2,4 milliárdos megbízást kapott. A tárca szerint a speciális szakértelemmel, komoly tapasztalattal rendelkező, nemzetközi irodahálózatot működtető partner megbízása kétségkívül költséges, ugyanakkor bizonyítottan megéri az árát. Közreműködésükkel ugyanis már most a 2,4 milliárd forintos kiadás többszörösét takarította meg a magyar adófizetőknek a minisztérium.

A tárca szerint csak a lezárt eljárásban több mint 30 millió USD (jelenlegi árfolyamon közel 6,5 milliárd forint) kárigény megfizetése terhelhette volna a hazai költségvetést. A tárca lapunknak hangsúlyozta, hogy a továbbiakban is a kormányzati takarékossági törekvéseknek megfelelően működik, kizárólag indokolt beszerzésekre költ.

NFM Parlament dokumentum
Kapcsolódó cikkek