
Már Erdélyben is tombol a német autóipar válsága: bejelentette a tömeges leépítést a Magyarországon is működő világcég
Kollektív elbocsátást hajt végre nemeszsuki gyárában a Bosch – írja a Maszol a Profit.ro-ra hivatkozva. Az üzemből, ahol jelenleg 3300 ember dolgozik, mintegy 170 alkalmazottat küldenek el az év végéig.

Német autóipar válsága: tömeges leépítésbe kezd a Bosch Romániában
A német cég „a globális autóipar nagy strukturális átalakulásával” magyarázza a kollektív elbocsátást, ami lépéseket tesz szükségessé a versenyképesség megőrzése érdekében. A cégvezetés azt állítja, hogy az átszervezési folyamat átláthatóan, a társadalmi felelősségtudat szellemében zajlik.
A célunk az, hogy a leépítéseket szociális szempontból a legelfogadhatóbb módon bonyolítsuk le
– olvasható a vállalat közleményében. Hozzáteszik, hogy az elbocsátások összhangban vannak a kollektív munkaszerződésben foglaltakkal és a vállalati korrektség elveivel.
A mostani bejelentés azt is megmutatja, hogy nem tudja tartani a vállalását a német cég romániai leányvállalata, amely szeptemberben még azt ígérte, hogy a németországi leépítések nem érintik a romániai érdekeltségeiket.
„A szeptember 25-én bejelentett intézkedések nem érintik a Bosch romániai érdekeltségeit. Folyamatosan elemezzük, hogy állnak a tevékenységeink és a struktúráink a különböző piacokon és üzleti területeken. (…) Bár a Bosch célja az, hogy a munkaerő foglalkoztatottságát a lehető legmagasabb szinten tartsa, függünk az ügyfelek megrendeléseitől és a piacaink alakulásától” – közölte akkor a cég a Profit.ro megkeresésére.
A nemeszsuki gyárat is működtető Robert Bosch SRL-nek tavaly közel 5900 dolgozója volt, és 8,104 milliárd lej árbevétel mellett 157 millió lej bruttó nyereséget termelt. Az anyacégnek van egy másik leányvállalata is Romániában, amelynek Balázsfalván van üzeme.
Több mint tízezer munkavállalót tesz az utcára a Bosch Németországban
A Bosch szeptemberben jelentette be, hogy a kereslet csökkenése és az erős konkurencia miatt 2030-ig hozzávetőleg 13 ezer munkahelyet szüntet meg világszerte, többségüket Németországban. Az elbocsátásoktól a cégvezetés a költségek 2,5 milliárd eurós csökkenését reméli.
Ez ráadásul jócskán meghaladná a Németországban tavaly bejelentett, 9 ezres létszámcsökkentést. A Bosch tavaly már 11 600 fővel vitte lejjebb a létszámát, Németországban 4500 álláshelyet szüntetett meg.
Az autóipari beszállító multi által foglalkoztatottak száma 230 ezerre csökkent. A mobilitási részleg volt a Bosch legnagyobb ágazata 2024 végén, a csoport 90,3 milliárd eurós árbevételének közel kétharmadát tette ki. Az alapítványi tulajdonú vállalat az autóipari alkatrészek mellett háztartási gépeket, elektromos szerszámokat, valamint ipari és épületgépészeti eszközöket is gyárt.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a hatvani gyár megússza
A Világgazdaság szeptemberben, a németországi elbocsátások híre után megkereste a cég magyarországi leányvállalatát, hogy vajon hasonló lépések várhatók-e itthon is, vagy épp ellenkezőleg: a cég követi a többi, hazánkban működő autóipari óriást, és további beruházásokkal vetné meg a lábát Közép-Európában.
A Bosch csoport célja Magyarországon is az, hogy megvédje a munkahelyek biztonságát, de a lehetőségeket a piaci kereslet és a környező gazdasági környezet határozza meg
– írták válaszukban. Azt is jelezték, hogy a Bosch folytatja a megkezdett portfólió- és szerkezeti átalakításokat, és folyamatosan vizsgálják, hogy a cégcsoport üzletágai összehangoltan működjenek világszerte.