„Talán az utóbbi évek legerősebb döntőjét láttam az idei versenyen” – mondta lapunknak Bakacsi Gyula, az Országos Esettanulmány Verseny szakmai koordinátora. A Budapesti Corvinus Egyetem docense szerint a csapatok nagyon felkészült prezentációkat adtak elő, ami azt mutatja, hogy a diákok egyre inkább elsajátítják a megfelelő elemzési struktúrákat, prezentációs technikákat. „Ebből a szempontból határozottan fejlődést láttam, azonban az üzleti realitásérzék terén még van hova fejlődniük a diákoknak, ami érthető is, hiszen valódi, hús-vér vállalkozást még nem működtettek” – tette hozzá.
A versenyesetek kiválasztásával kapcsolatban elmondta: általában olyan vállalkozásokat keresnek meg, amelyek új iparágat jelentenek a másfél évtizede indult verseny történetében. Eddig alig volt olyan ágazat, mint például az IT-szektor, amelyre pár év után ismét visszatértek. Az idei versenyesettel kapcsolatban kiemelte: borászati vállalkozás eddig még nem szerepelt az OEV témájaként.
„2008 után a válság miatt tartottunk attól, hogy a cégek beszűkölő büdzséjébe miként férhet bele a verseny támogatása, azonban a finanszírozásban semmilyen törést nem tapasztaltunk. Ez azt mutatja, hogy az OEV-et támogató cégek világosan látják a nagyon gyakorlatias esettanulmány módszer előnyeit” – emelte ki. A verseny szakmai koordinátora úgy véli: az OEV támogatásának a költsége valószínűleg a cégek HR-büdzséjében találja meg a helyét, hiszen az OEV-en 15 felsőoktatási intézmény hallgatóinak krémje vesz részt, a zsűriben helyet foglaló cégek képviselői pedig nemcsak magát a versenyt, hanem az egyes versenyzőket is árgus szemmel figyelik. Sok diák úgy megy haza a versenyről, hogy már van egy ajánlata valamelyik szponzoráló cégtől – jegyezte meg.
Bakacsi Gyula szerint az esettanulmány módszer egyre jobban teret nyer a hazai felsőoktatásban, amit az is jelez, hogy már számos egyetem tart előválogató házi versenyt az OEV-re kvalifikáló csapat kiválasztására, míg a verseny hőskorában még az volt a gyakoribb, hogy az OEV-re meghívott egyetemeken egy erre vállalkozó felkészítő tanár jelölte ki a delegált csapat tagjait. A módszer elterjedését segíti az is, hogy az OEV versenyeseteit az alaptárgyakba integrálva, illetve felkészítő tréningekbe illesztve több egyetemen is feldolgozzák.
Néhány egyetem – így a Corvinus és a Pécsi Tudományegyetem – előválogató versenyének esetét a Roland Berger dolgozta ki. A tanácsadó cég partnerei egyben módszertani felkészítést is tartanak a versenyzőknek. Emellett nemzetközi versenyeket is megjárt egykori versenyzők is vállalták, hogy szerte az országban, illetve a határon túli magyar egyetemeken egy hosszú hétvége alatt felkészítő szakmai kurzusokat tartanak az esettanulmány megoldás módszertanának elsajátítása érdekében.
Angolszász modell
A magyar felsőoktatás a kilencvenes évek elejéig jórészt a kontinentális típusú oktatás és számonkérés elveihez igazodott. Ebben a rendszerben a hallgatók előadások, tankönyvek segítségével sajátítják el a tananyagot. Ezzel szemben az angolszász országok által bevezetett, a gyakorlati üzleti problémákat feldolgozó esettanulmány módszer az elmélet mellett a valós üzleti életben előforduló problémákra összpontosít, a diákokat aktivitásra készteti, és így elősegíti a kommunikációs, analitikus és problémamegoldó képességek fejlesztését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.