BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem akar bankot váltani a magyar lakosság

Továbbra is alacsony a bankváltások száma a hazai lakosság körében, az ügyfelek háromnegyede az elmúlt 10 évben még egyszer sem váltott pénzintézetet – derült ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból.

Mindez felülmúlja az élet egyéb területein mutatott hűségünket is: ritkábban cseréljük le bankunkat, mint például munkahelyünket vagy partnerünket. A felmérésből arra is fény derült, hogy a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvét lehetősége alig változtatott a lakosság pénzügyi szokásain az elmúlt évben.

Az elmúlt évben a hazai lakosság mindössze 4 százaléka választott új pénzintézetet. Míg 2013-ban 70 százalék volt azok aránya, akik legalább 10 éve nem váltottak bankot, mára ez 73 százalékra nőtt. A tervezett bankváltás valószínűsége is csökken: míg egy évvel korábban 10 százalék mondta, hogy a következő esztendőben szinte biztosan váltani fog, addig 2014-ben már csak 7 százalék. Azok is egyre kevesebben vannak, akiket egy-egy jó ajánlattal el lehet csábítani a jelenlegi bankjuktól: 2013-ban 20 százalék mondta, hogy ilyen esetben megfontolná a bankváltást, 2014-ben viszont csak 17 százalék nyilatkozta ugyanezt.

A bankok közötti átjárás lassulása annál is inkább meglepő, mivel az ügyfelek között egyre többen vannak, akik úgy vélik, hogy a bankváltás akár kevesebb, mint egy óra alatt elintézhető (2014-ben 14 százalék 2013-ban 9 százalék nyilatkozta ezt). A bankváltások alacsony száma mögött továbbra is az áll, hogy a lakosság jelentős része (90 százalék) elégedett a pénzintézetével, és megbízik benne.

A bankokkal szembeni elvárások, a bankválasztás szempontjai között a legmeghatározóbb továbbra is a kedvező díjszabás (68 százalék), valamint a bank ismertsége és jó hírneve (69 százalék). Ezen kívül lényegesek a kényelmi tényezők is, így például a kiterjedt ATM hálózat (60 százalék) és a jó megközelíthetőség (51 százalék).

„A Budapest Banknál is azt tapasztaljuk, hogy miközben a hazai lakosság jelentős része érthető módon árérzékeny, ha a banki szolgáltatásokról van szó, mégis kevesen vannak, akik rendszeresen figyelemmel kísérik a bankok ajánlatait. Pedig érdemes időről időre szétnézni akár saját bankunk, akár más pénzintézetek kínálatában, hiszen bármikor találhatunk egy jobb ajánlatot, amely akár ár-érték arányban, akár a szolgáltatás minőségében többet nyújt” – mondta el Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágának vezetője.

Nem sok minden változott az ingyenes készpénzfelvét bevezetése nyomán. A felmérésből az derült ki, hogy a hazai lakosság többsége havonta egyszer (37 százalék) vagy kétszer (51 százalék) vesz fel ATM-ből készpénzt. A bankkártyás fizetések gyakorisága ennél jóval magasabb: 20-20 százalék öt, illetve tíz alkalomnál is többször fizet kártyával a vásárlások után.

A havi kétszeri ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét a hazai lakosság túlnyomó többsége igényelte (77 százalék), csak kevesen vannak, akik még nem is hallottak erről (6 százalék). Azonban mindössze a megkérdezettek 16 százaléka mondta, hogy ennek hatására változtatott pénzhasználati és fizetési szokásain: például maximum kétszer vesz fel pénzt egy hónapban, vagy többször használ bankkártyát fizetésre. Azt, hogy valójában mennyit tud spórolni az ingyenes készpénzfelvétnek köszönhetően, a megkérdezettek egyharmada tudja megbecsülni, közülük a legtöbben úgy vélik, hogy havonta 500 és 1000 forint közötti összeget takarítanak meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.