Vacak évet zár Hollywood
Nem kell finnyás filmkritikusnak lenni, hogy az amerikai film legnagyobb ünnepe, az Oscar-díj átadása előtt megállapítsuk: Hollywood nem a legfényesebb évét zárta tavaly. Az amerikai mozibevételek csökkentek tavaly – sokatmondó, hogy az iOS eszközökre letöltött alkalmazások 14,3 milliárd dolláros bevételt generáltak az Apple-nek és a fejlesztőknek, miközben a hollywoodi stúdiók 10 milliárdot söpörtek be a 2013-as 11 milliárdos rekordbevétel után.
A tavalyi bevétel a legalacsonyabb 2008, vagyis a válság kezdete óta, a mostani visszaesést azonban nem a krízis okozta, hanem – ha hihetünk a PriceWaterhouseCoopers felmérésének – a nézők a 3D és egyéb attrakciók ellenére túlárazottaknak tartják a mozijegyeket. Tavaly minden korábbinál drágábban, átlagosan 8,17 dollárért nézhettek filmet az amerikaiak.
A mozizókedv hanyatlásához azonban az is hozzájárulhatott, hogy Hollywood, követve az elmúlt évek jól bevált receptjét, tavaly is a már korábban sikert aratott szuperhősös történetekről és fantasztikus mesékről igyekezett még egy bőrt lehúzni. A legsikeresebb kivétel A galaxis őrzői, amely legalább az első része egy tervezett Marvel-szériának. „Önálló” filmből pedig csupán kettőt, a Demónát és a Csillagok között című sci-fit találjuk a bevételi lista első tíz helyezettje között.
Az Oscar-díj közben egyre távolabb került a közönségsikerektől: a legjobb filmre jelölt nyolc produkció közül mindössze egynek sikerült százmillió dollárnál magasabb bevételt elérnie. Az Amerikai mesterlövész 300 millió dollárt meghaladó eredményével is csak világszerte a 18-ik legnépszerűbb film volt 2014-ben, igaz, az Egyesült Államokban a tavaly bemutatott filmek listáján már a harmadik helyre kapaszkodott fel a két éve meggyilkolt amerikai katonáról szóló alkotás. Hozzá kell tenni azonban, hogy a több százmillió dolláros szuperprodukciók költségvetésének töredékét tették bele a jelölt filmekbe: a filmek büdzséje 3,3 millió (Whiplash) és 22 millió dollár (Birdman, Grand Budapest Hotel) között mozog.
Az idei év újra rekordbevételt hozhat Hollywood számára: a stúdiók ugyanis több régóta várt produkció bemutatóját időzítették erre az évre. Ilyen a Halálos iramban széria hetedik része, amelyet még a 2013-ban balesetben meghalt Paul Walkerrel forgatott a Universal. A stúdió ezenkívül a Gru széria folytatását, A minyonokat halasztotta el, míg a Disney a Pixar dinoszauruszos filmjét. Mindkét animációs filmtől 250 millió dollár fölött bevételre számítanak a készítők.
Rekordbevétellel nyitott az egy hete bemutatott A szürke ötven árnyalata, és csúcseredményre számítanak a Bosszúállók újabb epizódjának készítői is. A legnagyobb dobás a Csillagok háborújának hetedik része lehet, igaz a J. J. Abrams által rendezett film bemutatóját csak karácsonyra tervezik, vagyis a film már a 2016-os bevételi eredményeket szépítheti majd.
Az Oscar számai
400 dollár egy Oscar-szobor piaci ára. A legmagasabb árat, 426732 dollárt Joan Crawford Oscar-díjáért fizettek egy 2012-es aukción. 125 ezer dolláros ajándékcsomagoat kap minden Oscar-jelölt 3,9 millió dollárral tudják növelni gázsijukat az Oscarral díjazott színészek következő filmjüknél.A színésznők ezzel szemben mindössze 500 ezer dolláros emelésre számíthatnak. 1,9 millió dollár egy félperces reklámfilm ára az átadási ceremónia közben 3 millió dollárral nő egy film bevétele az Oscar-díj megnyerése után.
A Golden Globe-nyertesek 14,2 milliós növekedésre számíthatnak.
100 millió dollárnál többet költenek a stúdiók arra, hogy reklámozzák filmjeiket az Akadémia tagjainak körében 1 milliárd dollárnyi reklámértéke volt becslések szerint annak a selfie-nek, amelyet a tavalyi műsorvezető, Ellen DeGeneres egy Samsung telefonnal készített a gála közben. A fotót 3,4 millióan osztották meg a Twitteren.
Forrás: Time
A színésznők ezzel szemben mindössze 500 ezer dolláros emelésre számíthatnak. 1,9 millió dollár egy félperces reklámfilm ára az átadási ceremónia közben 3 millió dollárral nő egy film bevétele az Oscar-díj megnyerése után.
A Golden Globe-nyertesek 14,2 milliós növekedésre számíthatnak.
100 millió dollárnál többet költenek a stúdiók arra, hogy reklámozzák filmjeiket az Akadémia tagjainak körében 1 milliárd dollárnyi reklámértéke volt becslések szerint annak a selfie-nek, amelyet a tavalyi műsorvezető, Ellen DeGeneres egy Samsung telefonnal készített a gála közben. A fotót 3,4 millióan osztották meg a Twitteren.
Forrás: Time -->


