BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

A fuvarozók is küzdenek a menekültáradattal

A közúti közlekedési szolgáltatói szakma minden szereplője szembesült már a migrációs helyzettel – mondta a Világgazdaságnak Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára.

Nem egy esetben fordult már elő, hogy a menekültek a gépkocsi vezetőjének tudta, beavatkozása nélkül bejutottak a nemzetközi fuvarozó kamionjába. „Épp ezért a teljes vállalkozói körre kiterjed az a felhívás, amely szerint rendszeresen ellenőrizniük kell a kamionok zárt tereit: a ponyvák, az ajtók sértetlenségét, és a járművek alá is be kell nézniük. Mindezek rögzítésére speciális naplót is kell vezetni” – mondta Peredi, s azt is megjegyezte, hogy a szakmán belül nagy az összetartás.

„A belföldi fuvarozók esetében nem ilyen mértékű a probléma, itt nincs szó tömeges jelenségről” – mondta a főtitkár. Az autóbuszos személyszállítást végző vállalkozások pedig „megrendelésre” találkoznak a migrációs problémakörrel, közülük ugyanis több a központi költségvetés finanszírozásában végez szolgáltatást a hatóságoknak, vagyis migránsokat szállít. Miközben ők legálisan kerülnek kapcsolatba a migránsokkal, a tapasztalatok szerint megjelentek már külföldi – például román, szerb – buszok, amelyek csempészetre szakosodtak.

„A taxisok között is vannak, akik teljesen szabályszerűen járnak el – vagyis bekapcsolt taxiórával – szállítanak utasokat, hisz a jármű vezetőjének nincs joga ellenőrizni az utasok személyazonosságát. Ennek ellenére előfordult, hogy a szabályosan dolgozó taxist a hatóság lekapcsolta, és egy ideig nem kapta vissza az autóját, nem dolgozhatott” – mondta Peredi, de azt is hozzátette: a helyzetnek persze a taxisok között is lehetnek nemkívánatos vámszedői.

„Látszik, hogy európai szinten elharapództak az erőszakos cselekmények a migráció kapcsán, ilyenkor a járművezető biztonsága érdekében elsődleges a hatóság értesítése” – mondta a főtitkár. A probléma kezeléséhez szerinte erős központi, európai szabályozás kellene, nem utolsósorban azért, mert a közúton működnie kell a személy- és áruszállító tevékenységnek.
„A híradókban az utóbbi időben gyakran látott kamionfeltörések rongálásnak számítanak.

Ezért azt így keletkezett, a járművel kapcsolatos károkat a casco téríti. Az Union biztosítottjainak körében egyébként egyelőre nincs tudomásunk ilyen járműkárokról” – mondta a Világgazdaságnak Maják Viktor, az Union kommunikációs igazgatója. Hozzátette: mentesülés csak háborús esemény vagy zavargás lenne, de ezek nem számítanak egyik kategóriába sem. „A casco a rakományban okozott kárt nem téríti, igaz, ezekben az esetekben ez egyébként is kevésbé jellemző” – jegyezte meg Maják Viktor.

Úgy tudjuk, a fuvarozók tartanak attól is, mi lesz, ha megépül a kerítés a déli határnál, ott ugyanis rövid időn belül hasonló helyzet állhat elő, mint a Csalagútnál: a menekültek egy része valószínűleg megpróbál majd a kamionokra kapaszkodva vagy azokba bemászva átjutni Magyarországra.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek