Közélet

Kiderült, milyen a női vállalkozók helyzete Magyarországon

Többnyire a környezete határozza meg, mennyire lesz sikeres vállalkozó egy nőből - derül ki a Mastercard Női Vállalkozói Index kutatásából.

Magyarországon szinte minden harmadik vállalkozás tulajdonosa vagy vezetője nő, ami a férfi-női esélyegyenlőség szempontjából világviszonylatban is jó aránynak számít – derül ki a Mastercard Női Vállalkozói Index kutatásából. 

A Mastercard Női Vállalkozói Indexében a fejlett országok kerültek az élre - Új-Zéland (74,41) vezet, megelőzve Kanadát (72,4) és az Egyesült Államokat (69,9). Ezekben az országokban találjuk a legjobb feltételeket a női vállalkozók számára: erős és összetartó kis- és középvállalkozói réteg, az előrehaladást segítő kormányzati háttér és támogató környezet.

A legjobb 10 ország, ahol a nők kedvező helyzetből indíthatnak vállalkozást  

1. Új-Zéland – 74.4
2.Kanada – 72.4
3.Egyesült Államok – 69.9
4.Svédország – 69.6
5.Szingapúr – 69.5
6.Belgium – 69.0
7.Ausztrália – 68.5
8.Fülöp-szigetek – 68.4
9.Egyesült Királyság – 67.9
10.Thaiföld – 67.5

Magyarország az összesített index 34. helyén végzett. A női vállalkozások aránya hazánkban 27,8 százalék, vagyis szinte minden harmadik vállalkozás tulajdonosa vagy vezetője nő. Ebben a tekintetben a 15. helyen szerepelünk. Ám nem olyan jó a helyzet, ha azt vizsgájuk, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak vezető pozícióba, kapnak kedvező elbírálást hiteligénylésnél, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Ebben a tekintetben Magyarország a 35. helyen áll a listában. Ha pedig azt a faktort vizsgáljuk, hogy a nők milyen hátránnyal szembesülnek pénzügyi partnerként, vagy akár az akadémiai pályán a felsőoktatásban, a 42. helyre kerülünk - a Mastercard Női Vállalkozói Index kutatásából. 

Az index alapján elmondható, hogy azokban az országokban, ahol kedvezőbbek a körülmények, a vállalkozók lehetőség-vezéreltek, vagyis a továbbhaladás motiválja őket, így nagyobb sikert érnek el. Ezzel szemben azokra az országokra, ahol kedvezőtlenebbek a körülmények, a túlélésért küzdő, szükség-vezérelt vállalkozók a jellemzők.

Az anyagi támogatás vagy tőke hiánya, a szabályozási korlátozások és intézményi hiányosságok jelentik a legnagyobb akadályt a nők előtt a vállalkozásuk elindításában. Ezeken túl hiányzik az önmagukba vetett hit és a vállalkozói indíttatás, erős a kudarctól való félelem, a társadalmi-kulturális korlátok, valamint az oktatás és a képzés hiánya. Szinte az összes, jelen kutatásban részt vevő 54 gazdaságban találunk legalább egy ilyen visszatartó tényezőt.

Női vállalkozó
Kapcsolódó cikkek