Közélet

Múzeumi gyűjteménybe került a Cinquecento

A New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) megvásárolt egy 1968-as Fiat 500 F (Berlina) gépkocsit eredeti állapotban a gyűjteménye számára.

A New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) megvásárolt egy 1968-as Fiat 500 F (Berlina) gépkocsit eredeti állapotban a gyűjteménye számára. Az egyszerűen csak Cinquecento néven emlegetett autót 1965 és 1972 közt gyártotta a Fiat autógyár. Megvásárlásának indoklásában a múzeum kitért arra, hogy a népszerű, olcsó és megbízható kisautó a modern dizájn példaértékű modellje, a forma és a funkció tökéletes összekapcsolása mellett annak a háború utáni meggyőződésnek a megtestesülése, mely szerint a minőségi dizájn mindenki számára elérhető.

A Fiat 500-as egy korszak jelképévé vált, kulcsszerepet játszott a közösségek és a nemzetek összekapcsolásában, megtestesítette a szabad mozgás érzését a háború utáni európai kontinensen. A MoMA szerint a Fiat 500-as a modernista dizájn minden jellegzetes törekvését megmutatja, így szoros kapcsolatban áll azokkal a témakörökkel, amelyekkel a múzeum kortárs gyűjteménye foglalkozik. „A Fiat 500-as egy olyan autógyártási ikon, amely alapvetően megváltoztatta az autótervezést és a -gyártást” – mondta Martino Stierli, a MoMA építészeti és formatervezési részlegének vezetője, hozzátéve, hogy megvásárlásával tovább bővítik a múzeum autótervezéssel foglalkozó kollekcióját.

Olivier Francois, a Fiat márka vezetője úgy nyilatkozott: a Fiat 500-as nemcsak egy autó, hanem már a kollektív emlékezet része, dizájnikon és kulturális érték. A Cinquecento tervezője, Dante Giacosa 1927-ben csatlakozott a Fiat-hoz, pályafutásának 43 éve alatt több fontos modell fűződik a nevéhez, a Cinquecentón kívül ő tervezte a korábbi híres Topolinót is. A Fiat 500-as terveit először 1957-ben vetette papírra. Gazdaságos, városi kisautónak szánta a tömegek számára, kis külső méretei ellenére Giacosa dizájnja maximalizálta a belső térfogatot, meglepően tágas, négy utas számára is megfelelő belső teret hozott létre. Az összehajtogatható tetőszerkezet a luxus érzete mellett kevesebb acél felhasználását tette szükségessé, ezáltal csökkentek az előállítási költségek egy nehéz gazdasági helyzetben.

Nem ez az első eset, hogy a MoMA autót vásárol, már hét modell szerepel a gyűjteményében, köztük egy Cisitalia 202 GT Car (1946), egy Jeep Truck (1952), egy Volkswagen szedán (1959), egy Jaguar E-Type Roadster (1961), egy Ferrari Formula–1 versenyautó (1990), egy Smart (1998) és egy nemrégiben megszerzett Porsche 911 Coupé (1965). A múzeum már 1951-ben mutatott be autókat, és immár nyolc olyan kiállítást rendezett, amelyen kizárólag gépkocsik voltak láthatók.

Cinquecento autógyártás formatervezés fiat múzeum
Kapcsolódó cikkek