BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terveztek a hőséggel a BKV-nál

A meteorológiai előrejelzés szerint csak egy időre hűsíti le a BKV dolgozóit a csapadékos idő, néhány nap múlva újra pluszmunkát ad a közlekedési cégnek a nagy hőség. A vállalat szerint a kánikula ellenére nagyobb fennakadás nincs a közlekedésben.

Az utóbbi napok, hetek rekordmagas hőmérséklete – egy átlagos nyári naphoz képest – többletfeladatokat adott a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV), és bizonyos területeken át is kellett szervezni a munkát – közölte a Világgazdasággal a közlekedési társaság. Mindeközben azEgységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a munkavédelmi hatóságnál tett bejelentést a BKV-nál és a Volánbusznál tapasztalt munkakörülmények miatt – a szakszervezet szerint a cégvezetés minimális kánikulai intézkedéseket tett. Ezzel szemben a BKV-nál úgy nyilatkoztak, hogy például a villamoságazatnál a járművezetők munkáját segítendő hőleváltó személyzetet biztosítottak, amivel a dolgozók pihenőidejét megnövelték. Ezt részben a szolgálati menetrendek módosításával, részben többletszemélyzet bevonásával teljesítették, akiket a havi beosztások módosításával, valamint részmunkaidős, besegítő járművezetők bevonásával állítottak munkába.

A metró-járművezetőknél minden esetben van tartalékos és egészségügyi leváltószolgálat, ez a nyári szabadságolások idején sincs másképp. A hőleváltást ebből tudják megoldani. Az Alstom-szerelvények és a korszerűsített orosz vonatok vezetőfülkéje már klimatizált. Eddig csak a vasúti ágazatnál 24 724 liter többletvédőitalt – ásványvizet és citromlevet – adtak ki, amelynek költsége 1,362 millió forint.

A nagy melegben többletmunka is adódott. A balesetek megelőzése érdekében például folyamatosan hűteni kell a nagy melegben a síneket. A BKV a kánikula idején a napi négyszeri villamosvágányzóna-hűtést felemelte napi hatra. Így például a 4-6-os villamos vonalán a Horvát utca–Széna tér és az Oktogon–Dohány utca között, míg a kettes vonalon a Petőfi tér–Március 15. tér–Belgrád rakpart 24. között is rendszeres volt a hűtés. A metróvonalak felszíni szakaszain levő síneket, valamint a metrójárműtelep sínhálózatának hőmérsékletét is rendszeresen ellenőrzik, az esetlegesen jelentkező hibák elhárításáról azonnal gondoskodnak – e feladatok többletköltsége hozzávetőlegesen 90 ezer forint naponta. Az előbbi két területhez hasonlóan a BKV az autóbuszvezetők számára is biztosította a védőitalt, és gondoskodott a járművezetők pihenés céljából történő leváltásáról, tartalék erőforrások mozgósításáról. A hőség miatt foglalkoztatott tartaléklétszám bérköltségét a korábbi évek tapasztalatai alapján tervezték az idei költségvetésbe. A BKV-nál azt is elmondták, hogy az elmúlt évek gyakorlata alapján a szükséges túlórákkal az éves tervezésnél előre kalkulál a társaság, ezért ennek a pénzügyi fedezete is szerepel az éves költségvetésben. A feladatok ellátásában érintett munkatársak nyári szabadságának tervezésekor a várható túlóraigényeket szintén figyelembe vették, emiatt az ellátásban számottevő mértékű fennakadás nem fordul elő.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet nem elégedett az intézkedésekkel. Nemes Gábor, a szervezet elnöke a Világgazdaságnak elmondta, hogy ezeken a rekordmeleg napokon többlet-pihenőidőt kellene biztosítani a dolgozóknak, akár a menetrend felfüggesztésével. Így például 11 és délután 3 óra között ritkábban járhatnának az autóbuszok, és az így felszabaduló időben a buszvezetők egy órán belül negyedórát pihenhetnének. Budapesten több olyan terület is van, ahol a buszvezetőknek – a visszaindulásig – hosszú időt a tűző napon kell várakozniuk. Ezen is segítene a menetrend-módosítás – sorolta Nemes.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.