Az egyenlő termékminőség a cél az unióban
Számos teszt és felmérés mutatta ki, hogy elsősorban Közép- és Kelet-Európában az ugyanazon márkanév alatt és csomagolásban árult, látszólag a máshol árulttal egyforma termékek összetétele valójában eltérő, és jellemzően a vásárló kárára.
A különbségek nem csak élelmiszerek, például halrudak, porlevesek, kávé vagy üdítőitalok esetében mutathatók ki, hanem gyakran felmerülnek nem-élelmiszer termékeknél, így többek között mosószereknél, kozmetikumoknál, higiéniai termékeknél és bébitermékeknél is. Magyarországon a Nébih 2017-es felmérése 71 féle eltérést talált 96 Magyarországon, Olaszországban és Ausztriában egyaránt forgalmazott termék esetében.

Az Európai Parlament csütörtökön javaslatokat fogalmazott meg az Unió és a tagállamok számára az eltérő minőségű termékek problémájának megoldására.
Határon átnyúló együttműködés, összehasonlító vizsgálatok, és jobb végrehajtás
A képviselők többek között az alábbiakat javasolják:
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv frissítése
Ugyan az állásfoglalás üdvözli a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvet módosító, Új megállapodás a fogyasztókért című bizottsági javaslatot, a képviselők szerint a javaslatot egyértelműsíteni kell.
a jogalkotási folyamat eredményeképpen rendelkezésre kell állnia egy egyértelmű meghatározásnak arra vonatkozóan, hogy mi tekinthető eltérő minőségnek
– fogalmaztak. A képviselők szerint ugyanakkor a leghatékonyabb megoldás az lenne, ha az eltérő minőség a tiltott kereskedelmi gyakorlatok között szerepelne.
Uniós logó
„Nem szabad a fogyasztói preferenciákat ürügyként felhasználva csökkenteni a minőséget és/vagy eltérő minőségi színvonalú termékeket kínálni a különböző piacokon„ – áll az állásfoglalásban, leszögezve, hogy a vállalatok eltérő összetevőjű és jellemzőkkel rendelkező termékeket Unió-szerte csak „legitim tényezők alapján” és az uniós jogszabályok tiszteletben tartásával hozhatnak forgalomba.
A képviselők felvetik, hogy a gyártók és forgalmazók logóval jelezzék, ha egy termék minősége az egész Unió területén egyforma.

Fotó: AFP
Nem lehetnek másodosztályú vásárlók
„Különböző tagállamokból érkeznek fogyasztói panaszok arról, hogy nem ugyanolyan bizonyos termékek minősége. Az eltérő minőségű termékek aláássák az európaiak bizalmát az Unió belső piacának működésében, ezért uniós megoldásra van szükség. Ha egy termék, legyen az jól ismert étel, ital, kozmetikum vagy mosópor, ugyanúgy néz ki, de minőségében eltér a máshol vásároltnál, az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot jelez. Az Unióban nem lehetnek másodosztályú termékek és vásárlók” – jelentette ki az állásfoglalást jegyző Olga Sehnalová cseh szocialista képviselő.


