Közélet

A sportos Stelvio a leggyorsabb SUV

A Stelvio QV mechanikus összhangja olyan pazar, hogy feledteti az autó magas építését.

Egy tabut döntöttek le az olaszok, amikor az Alfa Romeo első szabadidő-autóját bemutatták. A rajongók lelkesedtek érte, pedig az igazi nagy dobás még hátravolt.

A Quadrifoglio-kivitel pre­mierjét későbbre időzítették, majd a Giulia QV-hez hasonlóan kategóriaelső nürburgringi köridőt értek el, ami egy Év Autója logónál is jobban mutat a katalógusban.

A Stelvio QV-vel 7’51,7”-es köridőt értek el. Ilyen jól csengő számokból van még bőven a Stelvio QV adatlapján. A Ferrari-eredetű, 2,9-es, V6-os biturbó benzinmotor 510 lóerős, nyomatéka 600 newtonméter, 3,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer per órás tempóra, végsebessége 283 kilométer per óra. Még a 3,6 kilogramm per lóerős súly per lóerő aránya is kedvező, pedig a tömege 1,8 tonnánál is több, ráadásként a tengelyenkénti súlyelosztása is ideális, 50-50 százalék.

Mindez sokat sejtet, mégsem árul el mindent az autóról, a Driving­campen megrendezett bemutató néhány gyors körén tudtunk meg többet róla. Lehet, hogy ellentmond a józan észnek, de a Stelvio QV nemcsak utoléri, hanem bizonyos szempontból túl is szárnyalja testvérét, a Giula QV-t. Ahogy beindul a motor, és a gázra lépünk, hirtelen ledobálja a kilókat, és feledteti magas építését a csúcs Stelvio.

Onnantól már csak a sportos üléspozíció, a közvetlen kormányzás, a kanyarokat a legnagyobb természetességgel maga alá gyűrő futómű és a fémesen üvöltő motor mellbevágó teljesítményleadása tűnik fel.

 

A szerkezet mechanikus összhangja pazar, együtt olyan harmonikus egészet alkot, amelyből kiderül: ebben a formájában mutatja meg az igazi arcát a Stelvio. Kronológiai sorrendben végighaladva a legújabb modelleken jól látszik a fejlődés, még a hasonló műszaki alapokra épülő Giulia QV-hez képest is összeszedettebb az újdonság tudása. Repertoárjában Q4 összkerékhajtás, irányított nyomatékelosztás, aktív felfüggesztés és integrált, elektromechanikus fékrendszer is szerepel.

Utóbbival szereztük a próba egyetlen negatív élményét, ugyanis az új technológia sajátos pedálérzete miatt nem a megszokott ütemben lassít az autó, ami elsősorban nyugodt tempó mellett feltűnő.

Nagyobb igénybevétel mellett a gyáriak ígéretéhez hűen azonnali, a korábbinál precízebb reakciót és a Stelvio tudásához méretezett fékhatást tapasztaltunk, ráadásul vészfékezés esetén már a pedál visszarúgásával sem kell számolni. Szintén a versenypályán érvényesül a nyolcfokozatú automatikus váltó Race üzemmódban 150 ezredmásodperces kapcsolási ideje. Közúton az Advanced Efficiency állás biztosítja az észrevétlen és takarékos működést, hiszen ha kell, a Stelvio QV a higgadt családi autó szerepét is képes betölteni. A belsőt meghatározó karbonelemek azonban a vállunkon ülő kis ördögként csábítanak egy újabb gyors körre.

A cikk a Világgazdaság november 27-i számában jelent meg

alfa romeo suv Stelvio
Kapcsolódó cikkek