Egyes országokban a hagyományos és a 3D-s filmek közötti jegyárak akár több, mint 30 százalékkal is eltérhetnek egymástól.
VG
2019.08.16, 17:42
Megosztom a cikket
Lumiére fivérek első nyilvános filmvetítésük (1895) óta a mozik igen jelentős szerepet játszanak a tömegszórakoztatás piacán. Az első nagy gazdasági válság idején (1929) a valóságból való kiszakadás reményében látogatták egyre gyakrabban a filmszínházakat az emberek, későbbiekben pedig propaganda célokra, valamint egyes ötletek, tudományok népszerűsítésére használták.
A Picodi felmérése azonban nem a filmek közönségre gyakorolt hatását vizsgálja, hanem gazdasági oldalról közelíti meg a témát. Először a 2D-s és 3D-a, majd a hétköznapi/hétvégi vetítésekre szóló jegyek árait vettük górcső alá.
Drága kiegészítő
A Picodi által vizsgált összes országra igaz: a 3D-s előadások drágábbak, mint a hagyományos, 2D-s – nemcsak Európában, de világszerte megfigyelhető ez a trend. Egyes mozikban a 3D-s filmek megtekintéséhez szükséges speciális szemüvegeket beépítik a jegy árába, máshol viszont a már korábban megvásárolt szemüveget, otthonról hozottat használhatják. És, ha már a kiegészítőnél tartunk; ennek ára is igen változó, de annyi biztos: a beszerzési ár akár ötszörösét is elkérhetik a mozik.
Egyes országokban a hagyományos és a 3D-s filmek közötti jegyárak akár több, mint 30 százalékkal is eltérhetnek egymástól.
Németországban például nemcsak alapból 3 euróval többet kell fizetni egy ilyen vetítés alkalmával, de kötelező 1 euróért megvásárolni a szemüveget. Mindez azt jelenti, hogy egy 3D-s filmért 45 százalékkal többet kell fizetni a 2D-s vetítéshez képest.
Fotó: Shutterstock
Hasonlóan nagy eltérést tapasztaltunk 3D-s filmek esetén Luxemburgban (40 százalék), Portugáliában (38 százalék), Szlovéniában (34 százalék) és Olaszországban (31 százalék).
Magyarországon a 3D-s filmeket átlagosan 22 százalékkal drágábban lehet megtekinteni,
a legkisebb eltérést pedig Finnországban és Indiában találtuk (7 százalék).
Miután a hagyományos vetítésekre szóló jegyek árait – és a helyi pénznemet átváltottuk euróra – kiderült,
Svájcban és Norvégiában a legdrágább ez a fajta szórakozás (hétvégén, 2D-s mozira 17,50 és 15,50 eurót kell szánni), ezzel szemben a legmegfizethetőbb Ukrajnában és Mexikóban (3,70 és 3 euró).
Fotó: Picodi
Randi a hétvégén? Vagy inkább ne?
Azt, hogy egy film kasszasikernek számít-e, a premier utáni első hétvégi bevétel alapján látják az alkotók és a filmipar. Felmérésünkből kiderült, európa-szerte a hétvégi időpontok a legnépszerűbbek a közönség körében – ezeket a napokon a jegyek 55-65%-t is értékesítik a mozik.
A magyar mozirajongóknak azonban nincs miért aggódniuk: Magyaországon ugyanis nincs különbség a hétköznapi- valamint a hétvégi jegyárak között. A vizsgált országok többségére is igaz az előbbi állítás, ugyanakkor Japánban, Ausztriában például akár 38 százalékkal drágábbak is lehetnek a hétvégi jegyek.
Európai (mozi) statisztikák
Az év során, December a legnépszerűbb hónap, ha mozilátogatásról van szó. A filmvilágban két nagy “fordulópont” van: az év utolsó negyedévének vége – karácsony környéki premierek sora – illetve február-március környékén (Valentin nap és Oscar gála);
A moziban dolgozóknak, szombat jelenti a kihívást; Az összes jegyeladás 65%-a hétvégi előadásra szól;
Az elmúlt években, a legnagyobb forgalmat Valentin napon realizáltak a mozik (Február 14.) de a szerelmesek napja előtti és utáni hétvége is igen népszerű.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.